نیم درصد درآمدهای عمومی کشور در بودجه سال آینده سهم گلستان است

گرگان - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: درآمدهای عمومی استان از محل درآمدهای عمومی کشور در بودجه سال آینده ۲۱ هزار و ۷۷۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال معادل نیم درصد بودجه کل تعیین‌شده و در این بخش رتبه بیست و چهارم کشور در اختیار گلستان است.

قدرت الله عابدی روز سه شنبه در گزارشی به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سرانه تملک دارایی های سرمایه‌ای استان در بودجه سال آینده نسبت به جمعیت، ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۲۰ ریال برآورد شده که ۲ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۷۷۰ ریال بیشتر از میانگین کشوری است.

وی بیان کرد: سرانه میانگین تملک دارایی های سرمایه ای کشور هشت میلیون و ۲۴۴ هزار ۱۵۰ ریال است و از این حیث گلستان در جایگاه چهاردهم کشور قرار دارد.

به گفته وی مقدار این سرانه در بودجه امسال کشور پنج میلیون و ۲۳ هزار و ۸۵۰ ریال و در استان گلستان ۶ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۶۱۰ ریال است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان ادامه داد: با توجه به درآمدهای پیش بینی شده، سهم مالیات در درآمدهای استان ۹۲.۵ درصد و در کشور ۹۶.۶ درصد تعیین شده که نشان دهنده کاهش سهم درآمدی استان از محل درآمدهای مالیاتی است.

عابدی در خصوص اعتبارات پیش بینی شده هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای گلستان در لایحه ۱۴۰۱، افزود: این اعتبارات نسبت به بودجه امسال در کشور از رشد ۱۴.۷ درصدی و در گلستان با رشد ۱۹.۷ درصدی مواجه شده است.

وی اضافه کرد: مجموع اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای گلستان افزون بر ۳۰ هزار و ۱۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال برآورد شده و ۳.۱ درصد از اعتبارات کشوری را در این بخش به خود اختصاص می دهد.

عابدی با تاکید بر توزیع اعتبارات براساس آمایش سرزمینی در گلستان، افزود: از مجموع ۲۱ هزار و ۷۲۰ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان، سهم تملک استانی ۳۸.۸ درصد، تهیه و اجرای طرح هادی روستایی ۱.۳ درصد، نفت سه درصد، طرح های ملی انتقالی به استان ۱۲.۷ درصد و قانون استفاده متوازن  ۳۸.۲ درصد است.

وی با اشاره به این که مطالعات آمایش سرزمین ملی و استان ها، مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها و اسناد توسعه شهرستانها، رویکرد مهم در تدوین برنامه ها و تعریف پروژه ها خواهد بود، گفت: پیش بینی ایجاد صندوق عدالت و پیشرفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نقش مهمی را  در توسعه استان با رویکرد تحقق رشد اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

وی به رشد هشت درصدی اقتصادی کشور و اقدام انجام شده در استان گلستان در لایحه بودجه اشاره کرد و گفت که در این راستا گزارشی از قابلیت ها، راهکارها و سهم هریک از بخش های اقتصادی استان در راستای رشد هشت درصدی تهیه و برای استفاده در لایحه بودجه کشور به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شد.

استان گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا و آبادی مستقر هستند و عمده آنها به کشاورزی اشتغال دارند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha