به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان تأمین اجتماعی، امیرعباس منوچهری اظهار داشت: به پزشکان، درمانگران و بیمارستانها توصیه میشود که هر چه سریعتر به آمادگی ۱۰۰ درصد برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک برسند تا تعاملاتشان با سازمانهای بیمهگر به راحتی برقرار شود در این صورت است که پرداختی به مراکز با سهولت و سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
منوچهری افزود: وقتی اسناد کاغذی میخواهد به دست سازمان بیمه گر رسیده و پرداخت شود، چند ماه طول میکشد در صورتی که وقتی این فرایند به صورت الکترونیکی انجام شود، پرداختیها سریعتر و به روزتر خواهد بود.
وی ادامه داد: توصیه میکنم ارکان نظام سلامت با روی باز به استقبال این طرح بروند و چنانچه مشکلی بود این نکات را به مرکز ۱۴۲۰ سازمان تامین اجتماعی که به صورت شبانه روزی فعال و پاسخگو هستند، اطلاع دهند تا مشاورههای لازم را از کارشناسان آن مرکز دریافت کنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه نسخه الکترونیک برای این سازمان طرح جدیدی نیست، گفت: تجربه حدود ۶ سال نسخه الکترونیک را در مراکز ملکی داشته و با توجه به این مهم که این برنامه تکلیف قانونی مربوط به برنامه پنجم توسعه است، در این راستا از سال ۹۴ در مراکز درمانی تامین اجتماعی پروسه حذف دفترچه شروع شد و سالهاست که نیازی به ارائه دفترچه در مراکز درمانی تامین اجتماعی نیست.
منوچهری افزود: از سال ۹۵ در درمان غیرمستقیم نیز وارد فرایند بحث نسخه الکترونیک شده و در اواخر ۹۸ که کرونا وارد شد همه سازمانهای مرتبط با امر سلامت از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرده و برای پیشگیری از ازدحام، در مرحله اول تمدید اعتبار و در مرحله بعد صدور دفترچههای کاغذی را متوقف کردیم.
وی توقف انتشار دفترچههای کاغذی را گام مهمی برای اجرایی شدن نسخه الکترونیک عنوان کرد و گفت: سالانه حدود ۲۲ میلیون دفترچه صادر و حدود۳۸ میلیون مراجعه در سال بابت تمدید انجام میگرفت. به طور کلی سالی ۶۰ میلیون مراجعه برای صدور و تمدید انجام میشد که وقت زیادی از نیروی کار ضایع میکرد.
منوچهری ادامه داد: از پاییز۹۹ کاملاً آمادگی لازم را برای حذف پیدا کردیم ولی برای اینکه در بدو امر فشار زیادی به مردم و تامین اجتماعی وارد نشود، ابتدا دفترچه را کامل حذف نکردیم و برگههایی که در دسترس مردم بود قابل استفاده بود و هر کس دفترچه نداشت، میتوانست از درمانگرش یا مرکز طرف قرارداد نسخه الکترونیک بخواهد چه از طریق سامانه تامین اجتماعی و چه از طریق سامانههایی که واسطه بودند میتوانستند ارتباط برقرار کنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی اتصال با سامانههای مختلف مورد استفاده مراکز درمان طرف قرارداد را از اقدامات بسیار مهم و موثر برای پیشبرد طرح نسخه الکترونیک عنوان کرد و گفت: تا الان بیش از ۲۵۰ شرکت از ما API گرفتند و با ما تبادل اطلاعات دارند. بدین ترتیب اگر هر پزشکی در مطب از هر نرمافزار و سامانهای استفاده میکرد، میتوانست نسخه الکترونیک تولید کند و جای خود را در پرتال درمان سازمان تامین اجتماعی پیدا میکرد و الزامی نبود که حتما از سامانه تامین اجتماعی استفاده کنند. در حال حاضر اتصال بین ما و بیمه سلامت نیز برقرار شده است.
منوچهری اضافه کرد: در بحث احراز هویت و امضای الکترونیکی نیز نهایت همکاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفت و خیلی سخت گیری نشد، که دوره فراگیری طولانی نشود ولی هرچه پیشرفت میکنیم فرآیندهای کاری و نرم افزارها را به نحوی ارتقا میدهیم که از سوءاستفادههای احتمالی پیشگیری شود.
وی با بیان اینکه از اول دی مرحله جدیدی از برنامه نسخه الکترونیک را شاهد خواهیم بود، گفت: البته در این مرحله اتفاق خاصی نمیافتد و این فرایندی است که مدتهاست انجام میشود. برنامه نسخه الکترونیک بیش از ۸۰ درصد پیش رفته و ۹۰ درصد درمانگران نیز نسخ الکترونیک تولید میکنند.
منوچهری ادامه داد: با این وجود برخی از مراکز درمانی و پزشکان هنوز نسخه کاغذی مینویسند که انتظار میرود هر چه زودتر تبدیل به الکترونیک کنند. سالها بود که پزشکان و درمانگران و مراکز طرف قرارداد به اسناد پزشکی دیسکت و یا فایل اکسل ارائه میدادند و امروزه با نسخه الکترونیک همزمان با کارشان اسناد را ارسال میکنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه فرایند نسخهنویسی و نسخه پیچی واسطههایی دارد که از فرایند سازمان تامین اجتماعی بیرون است، گفت: ممکن است یک بخش و سامانهای موقتاً کار نکند مانند سامانههای بانکها، شهرداریها و... با این تفاوت که در بخش درمان حساسیتی ویژه وجود دارد و برای بخش درمان حتی دقایق هم حیاتی است؛ از این رو تاکیدات ویژهای از سوی مدیریت ارشد و نامهنگاریهای لازم انجام شده است که در مواقع بحرانی از فرایندهای ویژه برای تسهیل کار مردم استفاده شود.
منوچهری با بیان اینکه تمام پیشبینیهای لازم برای پایداری سامانههای الکترونیکی تأمین اجتماعی انجام شده است، گفت: بعید است مراکز طرف قرارداد مشکلی پیدا کنند، ضمن اینکه هیچ جای دنیا ۱۰۰ درصد نسخ الکترونیک نیست و به هر صورت امکان نسخه نویسی کاغذی برای شرایط اضطراری وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه اجرای مرحله جدیدنسخه الکترونیک هیچگونه محدودیت و هزینهای برای مردم ایجاد نخواهد کرد، گفت: تمام دغدغه تامین اجتماعی مربوط به مردم است و در واقع ۴۴ میلیون بیمه شده خانوار ما هستند و وظیفه داریم پیگیر حقوق آنان باشیم. در استان ها تکلیف ویژه شده است که اقدامات به نفع مردم را سریعا انجام دهند.
منوچهری با بیان اینکه هماهنگیهای خوبی در سطح سازمانهای بیمهگر وجود دارد، افزود: مرحله جدید نسخه الکترونیک سریعا فراگیر میشود و برکات و ثمراتش در سیستم سلامت کشور مشخص میشود. اجرای کامل این طرح، در هر سال ۴هزار میلیارد تومان به نفع کشور خواهد بود. شفاف سازی در بحث دارو و اتفاقاتی که از گذشته میافتاده مرتفع میشود. در حال حاضر همه چیز در نسخه الکترونیک ثبت میشود و هزینه اضافی به بیمار و درمانگران تحمیل نمی شود.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بعد از تکمیل برنامه نسخه الکترونیک، مراحل بعدی توسعه بهرهبرداری از فناوری اطلاعات را پیگیری میکنیم، گفت: هدف اصلی این طرح، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و سامانه جامعی است که اطلاعات هر فردی از سلامتش در آن وجود دارد.
وی تاکید کرد: چرخه درمان به وسیله پرونده الکترونیک سلامت تکمیل میشود و گام بعدی پزشک خانواده و نظام ارجاع میتواند باشد. وقتی آن سیستم در حال گردش باشد به هر بیماری میتوان بالاترین خدمات را با بهترین کیفیت ارائه کرد.
به گزارش ایرنا، چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه ۹۹ در همه شعب و کارگزاریهای سراسر کشور متوقف و سامانه نسخه الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی در دسترس همه مراکز درمانی طرف قرارداد قرار گرفت.
بنابراین پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد میتوانند با ثبتنام در سامانه نسخه الکترونیک سازمان به نشانی ep.tamin.ir و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام کنند.
بیمهشدگان و بازنشستگان این سازمان با اتمام صفحات دفترچه، نیازی به دریافت دفترچه جدید نداشته و با ارائه کارت ملی میتوانند به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد وغیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.
همچنین هر بیمهشده یا بازنشسته پیش از مراجعه به مراکز پزشکی میتواند استحقاق درمان خود را از طریق سامانه eservices.tamin.ir یا کد دستوری #۱۶۶۶* دریافت و در صورت عدم دسترسی به اینترنت، پزشکان و بیمهشدگان میتوانند با مراجعه به کد دستوری #۱۴۲۰*۴* از استحقاق درمان مطلع شوند.
نظر شما