مهرواره‌ «آوای حرا» در هرمزگان برگزار می شود

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان از برگزاری نخستین مهرواره استانی زبان مادری «آوای حرا» از سوی واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان خبرداد.

پروین پشتکوهی شنبه شب به رسانه ها اعلام کرد: مهرواره‌ «آوای حرا» با هدف پاسداشت زبان مادری و گویش‌های محلی استان هرمزگان ویژه گروه‌های سنی هفت تا ۲۲ سال برگزار می شود.
وی توجه دادن کودکان و نوجوانان به ادبیات شفاهی به عنوان زیربنای ادبیات کودک، آشنایی با چهره‌های شاخص استان در حوزه‌ی ادبیات بومی، آشنایی با گویش‌های مختلف استان و کمک به حفظ آن از دیگر اهداف این مهرواره عنوان کرد.
به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان، همچنین انش‌آموزان مدارس مقاطع ابتدایی دوره اول و دوم، متوسطه اول و دوم، بخش بزرگسال کارشناسان و مربیان فرهنگی هنری ادبی کانون معلمان و اولیای تربیتی استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته‌ زبان و ادبیات فارسی نویسندگان و شاعران والدین می‌توانند در این مهرواره شرکت کنند.
پشتکوهی محور موضوعی این مهرواره را پاسداشت گویش‌های بومی متداول در جزایر، روستاها و شهرهای استان هرمزگان اعلام کرد و افزود: بازنویسی قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به گویش مادری خلق اثر در قالب شعر، ترانه، داستان و متن ادبی باگویش های هرمزگان بخش‌های این مهرواره است.
وی با بیان اینکه هر شرکت کننده می‌تواند در هر بخش با ۲ اثر شرکت کند و شرکت در تمام بخش‌های جشنواره بلامانع است، بیان داشت: علاقه مندان به شرکت در این مهرواره می‌توانند آثار خود را در آدرسhormozgan.kpf.ir/ zabanmadari بارگذاری کنند.
مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان اخرین مهلت ارسال آثار را سی ام دی ماه و زمان اعلام نتایج و اسامی برندگان را نیز ایام دهه فجر اعلام کرد.
پشتکوهی در پایان با بیان اینکه زبان مادری قدرتمندترین ابزار بشر در حفظ میراث ملموس و ناملموس است، خاطرنشان کرد: با توجه به مهاجرپذیر بودن هرمزگان و ترجیح بسیاری از والدین برای گفت‌وگو با کودک به زبان معیار، امروزه از گویش‌های بومی و محلی کمتر استفاده می‌شود و دیر نیست تا این گویش‌ها به فراموشی سپرده شوند، از این رو برای حفظ این زبان اصیل باید کودکان را به این زبان تشویق کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha