۵ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 2469
کد خبر: 84590989
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گازهای مشعل میدان نفتی مارون ۶ با فناوری ایرانی جمع آوری شد

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری وشکوفایی موفق به اجرای «پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر سایت میدان نفتی مارون ۶» در کشور شد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم وآموزش ایرنا از روابط عمومی صندوق نوآوری وشکوفایی، مراسم جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب امروز با حضور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و مقامات استانی و مهندس محمودیان مدیر نظارت صندوق نوآوری و شکوفایی در محل سایت مارون ۶ برگزار شد.

شرکت دانش‌بنیان "ساخت تجهیزات گاز تامکار" با حمایت ۳۵ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی موفق شد با اجرای فرآیندهایی بروی گاز همراه نفت مشعل سایت میدان نفتی مارون ۶ به فرآیند استحصال گاز سبک (گاز طبیعی) و میعانات (خروجی برای پتروشیمی) با افزایش فشار گاز فلر کمک کند.

در واقع در این طرح یک فرآیند افزایش فشار رخ می دهد که پس از مراحل جداسازی و رطوبت‌ زدایی گاز همراه نفت، به واحدهای پالایشی ارسال می‌شود. هدف از این طرح جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت و آلودگی هوا در شهرهای جنوب کشور و استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی و گاز مصرفی شبکه گاز کشور است.

سید عزت‌اله حجازی، مدیرعامل این شرکت در مورد «پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر سایت مارون ۶» گفت: با توجه به اینکه روزانه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در کشور سوخته می‌شود و ایران بعد از ترکیه و عراق، از آلوده کننده‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای فلر است و در کنوانسیون پاریس نیز بر مهار گازهای فلر تاکید شده است، «پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر» را در  سایت میدان نفتی مارون ۶ اجرا کردیم که این مهم از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی، حوزه فناوری این طرح را تجهیزات و مواد پیشرفته نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و محل اجرای آن را شهر اهواز اعلام کرد و گفت: این طرح یک فرایند افزایش فشار است که پس از مراحل جداسازی و رطوبت‌زدایی گاز همراه نفت، به واحدهای پالایشی ارسال می‌شود که در نهایت از سوختن این سرمایه ملی جلوگیری کرده و همچنین منجر به درآمدزایی از محل فروش گاز طبیعی و میعانات خروجی می شود.

حجازی با اشاره به اینکه «پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر سایت مارون ۶» ضمن ایجاد اشتغال به لحاظ زیست محیطی نیز دارای مزیت های فراوانی است، افزود: هدف از طرح حاضر، جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت و آلودگی هوا در شهرهای جنوب کشور و استفاده از آن‌ها به عنوان خوراک پتروشیمی و گاز مصرفی شبکه گاز کشور است.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد صادرات به کشور ارمنستان گفت: این شرکت برای اجرای «پروژه جمع‌آوری و افزایش فشار گازهای فلر سایت مارون ۶» از دریافت تسهیلات ۳۶ میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha