به گزارش ایرنا، این آیین روز دوشنبه با حضور مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، محمد مصطفوی معاون مدیرکل دفتر مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش، رقیه سادات نقوی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، سیده بتول موسوی رئیس مرکز روانشناختی توحید و جمعی از مسئولان در مرکز روانشناختی توحید برگزار شد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این آیین اظهارداشت: سامانه ۱۵۷۰ یکی از بخشها و فرایندهای طرح «نماد» (نظام مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی دانشآموزان) است که به همت همه همکاران به سرانجام میرسد.
شکوهی گفت: برنامه ملی «نماد» یکی از برنامههای محوری وزارت آموزش و پرورش است و این نهاد پس از سالیان طولانی صاحب یک نقشه راه شده که براساس آن میتواند موضوع سلامت روان و آسیبهای اجتماعی حوزه دانشآموزی را آگاهانهتر و عالمانهتر مدیریت کند.
وی افزود: در چند سال اخیر که طرح «نماد» را به صورت پایلوت در ۳۵ منطقه آموزشی کشور اجرا کردیم با کمترین آسیب و اختلال رو به رو بودیم، این موضوع نشان میدهد که اگر ما در حوزه حساسی همچون آسیبهای اجتماعی برنامه داشته باشیم، میتوانیم عملکرد موثری داشته و بعضی از آسیبهای جدیدی که در جامعه شکل میگیرد را مدیریت کنیم.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تمام فرایندهای طرح «نماد» در حال تکمیل است، این طرح اکنون در ۱۷۰ منطقه آموزشی کشور اجرا میشود و تعداد مدارس تحت پوشش از ۶هزار و ۵۸۷ مدرسه به ۲۰ هزار مدرسه رسیده است.
شکوهی اظهارداشت: همچنین تعداد دانشآموزانی که در طرح ملی «نماد» تحت پوشش هستند از یک میلیون نفر به ۵میلیون نفر افزایش پیدا کرده است، یک سوم دانشآموزان تحت پوشش این طرح هستند، امیدواریم همه ادارات کل استانها و مدارس تحت پوشش طرح «نماد» قرار بگیرند و به سرانجام خوبی برسد.
وی گفت: براساس برنامهریزی صورت گرفته و تجارب خوبی که به دست آمده، طرح «نماد» میتواند یکی از طرحهای خوب برای مدیریت، کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در سطح دانشآموزی باشد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: با اجرای طرح «نماد»، براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر برای نخستین بار شیوع مصرف مواد مخدر در بین دانشآموزان متوقف شده که این موفقیت حاصل زحمات همه همکاران است.
شکوهی با اشاره به تربیت ۳۰۰ نیروی متخصص برای مشاوره تلفنی در سامانه ۱۵۷۰ بیان کرد:در جلسه شورای اجتماعی کشور مصوب شد که این خط چهار رقمی برای تسهیل در دریافت خدمات به خط سه رقمی تبدیل شود که یک امتیاز است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به با تلاش معاونت پرورشی و فرهنگی برای افتتاح سامانه ۱۵۷۰ اظهارداشت: مشاوره نیاز روز است اما متاسفانه در جامعه مراجعه به مراکز مشاوره و بهرهمندی از این خدمات نهادینه نشده است، راهاندازی سامانه ۱۵۷۰ میتواند بخشی از مشکلات جامعه هدف ما که آیندهسازان کشور هستند را مرتفع کند.
فولادوند با تاکید بر بررسی نیاز روز جامعه هدف آموزش و پرورش گفت: باید از راهکارها و حل مسائل با روشهای گذشته فاصله بگیریم، باید براساس زیست بوم جدید که بخش عظیمی از نقشهای اجتماعی را تغییر داد و باعث شد نقشها بازتعریف شوند، مشکلات و مسایل جامعه را مرور کنیم و نیازهای روز جامعه هدف را به درستی تشخیص دهیم.
وی افزود: باید با بهرهمندی از نظرها، راهکارهای علمی و تجربههای بینالمللی برای مقابله با آسیبهای نوپدید پساکرونا که با آن روبه رو هستیم بتوانیم به جمعیت هدفمان مشاوره دهیم و با این کار بهرهوری، آموزش و مهارت مقابله با آسیبهای اجتماعی را نهادینه کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: اکنون در فصل امتحانات هستیم که بعد از مدتها آموزش غیرحضوری، امتحانات حضوری برگزار میشود، به همین دلیل برخی از خانوادهها و دانشآموزان دچار استرس و اضطراب شدهاند که ارائه مشاوره، پاسخ دادن به سوالات و دغدغههای آنان بسیار ضروری است.
فولادوند گفت: باید تلاش کنیم به فراخور نیاز جامعه هدف، خدمات و امکانات را مهیا کنیم تا بتوانیم نیروی انسانی و آیندهسازان کشور را از آفات و آسیبهای جدید در امان بداریم و با تشخیص درست آسیبها، مسایل و مشکلات خانوادهها به تناسب بتوانیم راهکار ارائه دهیم و پاسخگو باشیم و آینده خوبی را رقم بزنیم.
سامانه تلفنی ۱۵۷۰ ویژه دانشآموزان، اولیا و فرهنگیان برای ارائه خدمات راهنمایی، مشاوره و مداخله فوریتهای روانی، اجتماعی و پاسخگویی به مسائل تحصیلی، تربیتی و خانوادگی از ساعت ۸ تا ۲۰ پاسخگوست.
براساس اعلام آموزش و پرورش، خط ملی نماد یا خط ۱۵۷۰ اورژانس اجتماعی دانشآموزان یکی از زیرساختهای مهم نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان است که در کنار ابزارهای دیگر در حوزه سامانه نماد کمک میکند مدلهای مختلف فوریتهای روانی و اجتماعی دانشآموزان در سراسر کشور در قالب یک سیستم یکپارچه فراهم شود.
دسترسی آسان به مراکز مشاوره، یکپارچه سازی خدمات مشاوره و به روزآوری روشهای جدید، واکنش سریع در فوریتهای روانی اجتماعی دانشآموزان از اهداف این طرح است.
نظر شما