۸ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۰۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84593258
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ورود آب به سدهای خراسان شمالی ۷۲ درصد کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: ورود آب به سدهای این استان در ۹ ماه سال جاری ۷۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

مهندس وحید واسطه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در همین بازه زمانی میزان خروجی آب از سد های این استان ۳۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: ورودی سد های استان نسبت مستقیم به میزان بارندگی در بالادست حوضه آبریز دارد بنابراین برابر آمارهای موجود با توجه به کاهش بارش باران ورودی به سد ها نیز از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.

وی گفت: پس از ۲ سال پر بارش در سال های ۹۸ و ۹۹ استان با شرایط خشکسالی حاد مواجه شده است، برابر آمار های ثبت شده در سال آبی میزان حجم سد های استان نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است در همین راستا با توجه به پیش بینی های هواشناسی برنامه منابع و مصارف سد های استان بر اساس مدیریت خشکسالی و تامین حداقل آب موجود مورد نیاز شرب و کشاورزی تهیه شد.

واسطه گفت: در فصل پاییز با برنامه ریزی های به عمل آمده رها سازی آب از سد ها با هدف مدیریت خشکسالی جهت تامین کسری آب شرب و حداقل آب مورد نیاز بخش کشاورزی جهت کشت پاییزه اقدام شده است.

وی حجم کل ذخیره مخازن سد ها در حال حاضر را ۶۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: وضعیت مخازن سد ها در سال قبل ۱۱۸ میلیون متر مکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در ابتدای سال آبی جاری به دلیل کاهش محسوس مخازن سد های استان و پیش بینی شرایط حاد آبی در سال آبی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ مکاتبات متعددی با شرکت‌ آبفای استان در خصوص پیش بینی و جایگزینی منابع آب زیر زمینی جهت تامین آب شرب شهروندان صورت گرفت ، در مورد سد های شیروان و اسفراین به دلیل کاهش محسوس حجم ذخیره مخازن این سد ها و با در نظر گرفتن این موضوع که در فصل زمستان حجم مصرفی آب شرب شهروندان در کمترین میزان است.

واسطه گفت: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ با افزایش مصارف شرب کسری آب شرب مورد نیاز شهروندان شهرهای شیروان و اسفراین از سد ها تامین خواهد شد.

وی حجم مخازن سد شیرین دره را هم اکنون ۳۲ میلیون و ۵۲ هزار متر مکعب، بارزو ۱۵ میلیون و ۴۴ هزار متر مکعب و بیدواز را ۲میلیون و ۲۵ هزار متر مکعب عنوان کرد.

بیش از ۹۰ درصد مساحت استان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارندگی در سال آبی جاری به شدت کاهش یافته است. لزوم صرفه جویی در این برهه زمانی بسیار مهم تلقی می شود.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار از  مساحت این استان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد که از جمعیت ۸۶۳ هزار نفر حدود ۳۸ درصد در بخش کشاورزی اشتغال دارند که این میانگین در سطح ملی حدود ۱۹ درصد اعلام شده است.

 خشکسالی بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی شامل باغی، زراعی، دامی، مراتع و دامپزشکی این استان در سال زراعی جاری خسارت زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha