۷ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84593283
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ویروس کرونا ماه ها بعد از ابتلا در بدن باقی می‌ماند

تهران-ایرنا- تحقیقات جدید نشان داد ویروس کرونایی که باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می شود می تواند تا ماه ها بعد در اعضای مختلف بدن فرد مبتلا از جمله در قلب و مغز او باقی بماند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای هیل نوشت: دانشمندان موسسه ملی سلامت (NIH) در آمریکا دریافتند که ویروس کرونا می تواند از دستگاه تنفس به سایر اعضای بدن منتقل شود و ماه ها در آنها باقی بماند.

محققان، این تحقیق را «جامع ترین تحقیقات صورت گرفته تا به امروز» درباره ماندن ویروس در بدن و مغز توصیف کرده اند. آنها بدن ۴۴ بیمار را که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ یا در نتیجه ابتلا به این بیماری  جان باخته اند کالبد شکافی کردند تا میزان توزیع ویروس در سراسر بدن را بررسی کنند.

دنیل چِرتو محقق ارشد بخش بیماری زایی موسسه ملی سلامت آمریکا گفت آر ان ای ویروس کرونا تا ۲۳۰ روز بعد از آغاز بروز علائم بیماری تقریبا در بدن بیماران کشف و شناسایی شد.

یافته های این تحقیق ابعاد جدیدی را از وضعیت بیمارانی که از به اصطلاح «کووید-۱۹ بلندمدت» رنج می برند، نشان داد.

ویروس در همه ۴۴ مورد ابتلا  و ۷۹ مورد از ۸۵ عضو تشریحی و مایعات بدن نمونه‌برداری شده شناسایی شد.

این تحقیق نشان داد هر چند که بیشترین فشار عفونت بر شش ها است اما ویروس می تواند در همه ارگان های بدن  از جمله مغز، بافت چشم، ماهیچه ها، پوست، اعصاب و بافت های محیطی در سیستم های قلبی عروقی، گوارشی، غدد درون ریز و لنفاوی پخش شود.

عوارض کووید-۱۹ در بلند مدت هنوز به طورکامل مشخص نشده است هر چند که ممکن است تا سالها باقی بماند. برای مثال هنوزمعلوم نیست که آیا افرادی که به طور کامل واکسن زده اند چنین مساله ای خواهند داشت یا نه.

این تحقیق بر روی پیکرهای افرادی انجام شده که در سال نخست آغاز همه گیری کرونا و زمانی که هنوز واکسنی در دسترس نبود، انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha