چرا سامانه پدافند سوریه در حمله رژیم صهیونیستی به لاذقیه فعال نشد

تهران - ایرنا- نایب رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه علت فعال نشدن سامانه پدافندی ارتش سوریه در حمله اخیر رژیم صهیونیستی به بندر لاذقیه سوریه را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دریادار «اولگ ژوراولیوف» نایب رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه درباره جزئیات حمله هوایی بامداد سه شنبه به بندر لاذقیه سوریه گفت: دو جنگنده تاکتیکی نیروی هوایی اسرائیل از نوع «اف - ۱۶» روز ۲۸ دسامبر از ساعت ۰۴:۲۱ تا ساعت ۰۴:۲۶ از سمت دریای مدیترانه و بدون عبور از مرز، با چهار موشک هدایت شونده حمله ای به تاسیسات بندر لاذقیه انجام دادند.

وی افزود: این حمله اسرائیل به ساختار زیربنایی بندر خسارت وارد کرد اما این خسارت ها زیاد نیست.

دریادار ژوراولیوف خاطرنشان کرد: نیروهای پدافند هوایی سوریه وارد نبرد نشدند زیرا در آن زمان (زمان حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی)، یک فروند هواپیمای نظامی ترابری نیروی هوایی روسیه که درحال فرود در فرودگاه حمیمیم بود، در محدوده تیررس سامانه های پدافند موشکی (ارتش سوریه) قرار داشت.

بامداد دیروز سه‌شنبه، جنگنده های رژیم صهیونیستی با شلیک چند موشک، حمله‌ای هوایی را از عمق دریای مدیترانه در غرب شهر لاذقیه انجام داده و محوطه کانتینری بندر تجاری این شهر را هدف قرار داد.

این حمله باعث ایجاد آتش‌سوزی در محل و ایجاد خسارت‌های مالی شد.

در همین راستا، شهریور سال ۱۳۹۷ بود که یک فروند هواپیمای باری ارتش روسیه به هنگام حمله هوایی چهار فروند جنگنده رژیم صهیونیستی به منطقه لاذقیه، هدف موشک های سامانه پدافندی سوریه قرار گرفته و سرنگون شد.

وزارت دفاع روسیه آن زمان در بیانیه‌ای درباره جزئیات این حادثه اعلام کرد که چهار جنگنده اف -۱۶ رژیم صهیونیستی مواضعی را در لاذقیه سوریه هدف قرار دادند و این جنگنده‌ها در ارتفاع کم پرواز می‌کردند و شرایط خطرناکی را برای هواپیماها و کشتی‌های مستقر در منطقه ایجاد کرده بودند.

ارتش روسیه در این بیانیه افزود: خلبان‌های اسرائیلی از جنگنده روسیه به عنوان پوشش استفاده کردند و شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که هواپیمای روسی هدف سامانه پدافند هوایی سوریه قرار بگیرد. در نتیجه، هواپیمای ترابری «ایل-۲۰» روسیه که سطح مقطع راداری گسترده‌تری نسبت به اف-۱۶ دارد، از سوی سامانه موشکی اس-۲۰۰ سرنگون شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha