۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
کد خبرنگار: 2084
کد خبر: 84595279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتابی با «موجودی» برای آموزش رفتار انسانی به جای تنازع بقا

سمنان- ایرنا- «موجودی به نام اَه»، نام کتاب اسماعیل همتی است، از موجودی می‌گوید که همه او را به نام «اَه» می‌شناسند. ولی در آخر درسی انسانی به جای دشمنی برای تنازع بقا در خود دارد.

«موجودی به نام اولی»، «موجودی به نام اَه»، «موجودی به نام گول»، «بامانی ها» و «موجودی به نام نه» نام مجموعه کتاب پنج جلدی اثر «همتی» است.
موجودی به نام «اَه» که در همسایگی ۶ موجود دیگر زندگی می‌کند. او هروقت به یاد همسایه‌ها می‌افتد و یا آن‌ها را می‌بیند، بدون این که دلیلش را بگوید و حتی بداند، اخم می‌کند و می‌گوید «اَه»... برای همین همه او را به نام اَه می‌شناسند.
۶ موجود، او را به میهمانی دعوت نمی‌کنند و هروقت او را می‌بینند، اخم می‌کنند و می‌گویند اَه. اما اَه تصمیم گرفته است، روش خود را تغییر دهد.
او جشن تولدی برای خود می‌گیرد و همه همسایه‌ها را دعوت می‌کند. همه همسایه‌ها دعوت او را قبول می‌کنند. آن‌ها مشغول خوردن کیک می‌شوند که فردی ناشناس تلفن می‌زند و اعلام می‌کند که می‌خواَهد آنها را منفجر کند.
همه باید درباره این که آنجا بمانند و مقاومت کنند، یا این که آنجا را ترک کنند باید تصمیم بگیرند.
خط کلی روایت این کتاب چنین است: هنگام برگزاری جشن تولد کاراکتر «اَه» به خانه او زنگ می‌زنند و خبر می‌دهند که بمبی در آن جا کار گذاشته شده است.
افراد از خانه می‌گریزند تا در کوچه پناَهگاَهی برای خود بیابند. موجودی به نام «دومی» برای آن که سالم بماند پناَهگاَهی را که فقط یک نفر می‌تواند در آن پناَه بگیرد، پیدا می‌کند و جایش را حتی برای لحظه‌ای به دیگری نمی‌دهد.
در نتیجه، تعارض و دشمنی رخ می‌دهد و هر کدام از افراد با خطر کردن در موقعیت «دومی» قرار می‌گیرند و دیگری را فدای بقای خویش می‌کند. در کل این ذهنیت حاکم می ‎شود که در موقعیت‎های خطیر و دشوار هر کسی به فکر جان و موقعیت خویش است و حتی حاضر می‌شود دیگری را به راحتی از میان بردارد.
«اَه» انگار تصمیم دیگری می‌گیرد. نگاَهی به اطراف می‌کند و آن‌گاَه اَهسته و بی سر و صدا به طور سینه خیز شروع می‌کند به حرکت به سوی «سومی». در همین هنگام «پنجمی» از خانه بیرون می‌آید و پاورچین پاورچین به سمت درخت پیش می رود. از «اَه» جلو می‌زند، خود را به «سومی» که هنوز چشم‌هایش بسته است، می‌رساند.
با کمال خونسردی کپسول رنگش را به او می‌پاشد و او را بی‌جان می‌کند. سپس او را کناری می‌اندازد و خود به جای او می‌ایستد. آن‌گاَه از جیبهایش بقیه کیک‌اش را بیرون می‌آورد و مشغول خوردن می‌شود.

در کتاب «موجودی به نام اَه» همه چیز قراردادی و تابع گونه است؛ به عبارتی، کل داستان یک ترفند ذهنی برای اثبات فرضیه تنازع بقا است.
او در پایان نوشتار بعد از یک سری کشت و کشتار و برای خالی نبودن عریضه به یک دوستی نیم بند هم اشاره می کند؛ او این دوستی را با دادن شکلات آن هم از طرف کسی که جزو آخرین بازماندگان منازعات به حساب می آید و بنا به یک رخداد تصادفی فرصت نهایی کشتن طرف مقابل را پیدا نکرده است پی‌ریزی می‌کند.
کتاب موجودی به نام اَه اساسا برای گروه سنی کودک نیست و به علت کلی‌نگری و محوریت نظریه‌پردازی برای گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال مناسب است.
انتشارات سمنگان این کتاب را در سال ۱۳۸۸ منتشر کرد. در شناسنامه کتاب آمده است که این کتاب نخستین بار با عنوان حکایت موجودی به نام اولی توسط انتشارات آبرخ در سال ۱۳۷۸ به چاپ رسید.

درباره نویسنده
«همتی»، زاده ۲۴ تیر ۱۳۳۴ در سمنان شاعر و نمایشنامه نویس ایرانی است. او دارای فوق لیسانس کارگردانی نمایش و پژوهشگر و مدرس ادبیات دراماتیک در دانشگاَه است.
شعر، داستان، نمایش‌نامه، آموزشی، پژوهش‌ها و ویرایش‌ها، ویژه کودکان و نوجوانان خلاصه‌ای از یادمان‌هایی است که این هنرمند سمنانی به عنوان طرفه‌ای بدیع پیشکش خلق کرده است.
وی تاکنون بیش از ۵۰ اثر شامل نمایشنامه، شعر و آثار پژوهشی و آموزشی در زمینه شاَهنامه و ادبیات کهن و کودکان تألیف و منتشر کرده‌است. از مطرح‌ترین نمایشنامه‌های او می‌توان به «شب بارانی»، «سفری برای آرش» و «خاطرات یک گاو جنون زده» اشاره کرد.
«خاطرات یک گاو جنون زده» توسط اتحادیه ناشران عرب به زبان عربی نیز چاپ و منتشر شد. مطرح‌ترین دفتر شعر او نیز «حتی باد در خدمت عاشقان است» و «از عشق و نگرانی و وطن» می‌باشد که «حتی باد در خدمت عاشقان است» در سال ۱۳۶۸ منتشر شد اما در سال ۱۳۷۳ اجازه چاپ دوم نگرفت.
در عوض کتاب «از عشق و نگرانی و وطن» در ماَههای نخست انتشارش به چاپ دوم رسید و در سال ۹۴ چاپ سوم آن در قطع جیبی عرضه شد. او همچنین ویراستاری تعدادی از کتاب‌های منتشر شده در ایران را بر عهده داشته‌است.
همچنین چند اثر تجربی آموزشی در زمینه داستان و نمایشنامه از وی منتشر شده که از میان آن‌ها می‌توان از کتاب «دعوت به روایت» نام برد که در دی ۱۳۸۷ در مراسمی در سمنان، رونمایی شد.

شماری از ارمغان‌های همتی
هنرمند و دانشمند برای بیان احساسات واندیشه های خود در هر زمانی، بسته به مقتضیات زمان و مکانِ عصرِ حضور خود، روش‌های گوناگونی را برگزیده و در انتقال پیغام خود به مخاطب، از قالب‌هایی مثل قطعات موسیقی، نقّاشی، پیکر تراشی، و خلق آثار معماری و علمی استفاده کرده است، تا ذوق و قریحه و استعداد و دانایی و توانایی خود را با تاثیرپذیری از محیط پیرامون خود در زمان حیات و در طول تاریخ، در نسل‌های بعد ماندگار سازد و این سرآغاز خلق آثاری زیباست.
شاعر و نویسنده نیز از این نیاز بَرکِنار نبوده و با تلاش به تولید آثار ادبی خود در زمینه‌های گوناگون پرداخته‌اند. همتی نیز چرخش چشم‌گیری در مدار هنر کلام مخیل داشته است که خواندن چکامه‌هایش برای ملازمان نغمه‌سرایی دارای لطف است.
چندی از شمارگان اشعارش را که چنین تسمیه کرده است:
آی با توام، از باغ‌های نرگس سمنک، حتی باد در خدمت عاشقان است، از عشق و نگرانی و وطن

داستانها و  نمایش‌نامه‌ها

نویسنده و شاعر دیار دارالمرحمه در زمینه ادبیات داستانی نیز دارای آثاری است. قصه حضرت یوسف پسر یعقوب، داستان‌هایی برای سه‌شنبه، شنبه‌ها ۵ بعد از ظهر، رنج‌ها و امیدهای مقدس آدا و ویسا، دعایی برای بمانی و لواشک و ماَه (مجموعه داستان) آوازه‌های است که برای برخی از داستان‌های خویش برگزیده است.
وی همچنین دارای کتاب‌های ارزشمند آموزشی است که نام برخی از آنان بچه‌ها هم می‌توانند قصه بسازند، آشنایی با ادبیات باستانی ایران و جهان، دعوت به روایت (کارگاَه شناخت، آفرینش و نگارش داستان، نمایشنامه و فیلمنامه) وکودک و قصه (روش‌های آفرینش قصه با کودکان و نوجوانان) می‌باشد.
حرفه و فعالیت‌ها
او افزون بر عضویت در انجمن نمایش ایران، انجمن نمایشنامه نویسان ایران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوانان ایران، به مدت ۲ سال رئیس انجمن اَهل قلم سمنان بود.
وی در این مدت افزون بر تشکیل کارگاَه‌های داستان‌نویسی، نسبت به گردآوری آثار جوانان سمنانی و چاپ و انتشار آن‌ها اقدام کرد. این آثار در قالب دو کتاب «داستان‌هایی برای سه‌شنبه» و «شنبه‌ها ۵ عصر؛ فرهنگسرای کومش» منتشر شده‌است.
 همتی در کلاس‌های فوق برنامه داستان‌نویسی دانشگاَه آزاد اسلامی واحد اراک نیز در سال‌های ۷۵ تا ۸۰ خورشیدی اقدام به چاپ و انتشار مجموعه داستان‌های دانشجویان با نام «داستان‌های دوشنبه» کرد.
او علاوه بر سال‌ها تدریس ادبیات دراماتیک در در دوره‌های مختلف دانشگاَهی، چهار سال عضویت در هیات علمی و دو سال مدیریت گروه رشته نمایش در دانشگاَه آزاد اسلامی واحد اراک را در کارنامه خود دارد. او اکنون ضمن مدیریت مؤسسه فرهنگی سمنگان، دبیری «جایزه ادبی اَهوی کومش» را به عهده دارد که تاکنون سه دوره آن برگزار شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha