معاون وزیر آموزش و پرورش:۲۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شدند

قزوین- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال ۲۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شدند که نسبت به سال گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

به گزارش ایرنا، رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در سفر به استان قزوین در نشست خبری، افزود: طبق آمار رسمی که از تطبیق اطلاعات اسمی موالید هر سال با تعداد دانش‌آموزان ثبت‌ نام شده در سامانه‌های رسمی آموزش و پرورش استخراج شده، ۱۴۲ هزار نفر بازمانده از تحصیل در کشور پیش از کرونا داشتیم که هم اکنون با رشد چشمگیری به ۲۱۰ هزار نفر رسیده است.

وی اظهار داشت: عمده این دانش آموزان در پایه اول ابتدایی هستند که والدین آنها با توجه به شرایط کرونا ترجیح دادند کودکشان را یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند که این اقدام مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش نیست.

حکیم زاده با بیان اینکه براساس آمار مشخص شده، امسال ۶۰ هزار کلاس اولی با داشتن ۶ سال تمام برای مدرسه ثبت‌نام نکردند و از تحصیل بازماندند، افزود: این رقم خوشبختانه نسبت به سال گذشته که ۸۰ هزار نفر بوده با کاهش مواجه شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در زمان تعطیلی مدارس، پنج موج کرونا تجربه شد، می‌توان نتیجه گرفت که شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد و خوشبختانه از زمانی که مدارس بازگشایی شده، گزارشی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان نداشته‌ایم.

این مسوول تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان در مهارت‌های خواندن و نوشتن دچار مشکل جدی هستند و ضعف مهارت‌های نوشتاری دانش‌آموزان پایه‌های اول ابتدایی به جهت آموزش مجازی و دوری از نظارت دقیق معلم مهمترین چالش در این حوزه است.

حکیم زاده با اشاره به میزان یادگیری آموزش‌ها در دوره ابتدایی، افزود: وزارت آموزش و پرورش یک کار علمی، نتایج ارزشیابی پایانی تحصیلی سال گذشته را در مقایسه با ۲ سال قبل از آن که دانش آموزان در شرایط کرونایی نبودند انجام داده است و این آمار نشان می‌دهد که دانش آموزان خصوصاً در بحث فارسی نسبت به ۲ سال گذشته دچار افت یادگیری هستند.

وی اضافه کرد: به این شکل که در ارزشیابی کیفی توصیفی شاهد بودیم که درصد دانش آموزانی که نتایج "خیلی خوب" گرفتند، تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و درصد دانش آموزانی که نتایج ارزشیابی‌شان "نیاز به تلاش" شده، افزایش پیدا کرده که این موضوع بسیار نگران کننده است.

۲۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از در تحصیل در کشور شناسایی شد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بسیاری از دانش آموزان به ویژه پایه دوم و سوم ابتدایی در یادگیری حروف الفبا، مهارت‌های خواندن و نوشتن دچار مشکل جدی هستند و مهارت‌های پایه سواد مثل خواندن و نوشتن مبنای یادگیری‌های بعدی است و اگر دانش آموزان نتوانند مهارت‌های زبانی را به خوبی فرابگیرند، نمی‌توانند یادگیری‌های بعدی را نیز به شکل قوی دنبال کنند.

وی با اشاره به بازگشایی حضوری آموزش‌ها افزود: خوشبختانه مناطق روستایی و عشایری مانند سال گذشته از اول مهرماه آموزش‌ها را به صورت حضوری دنبال می‌کنند و مشکلی نیز در خصوص رعایت دستورالعمل های بهداشتی با توجه به کم بودن جمعیت دانش آموزان ندارند.

حکیم زاده افزود: مناطق شهری هم براساس دستورالعمل بازگشایی، طبق گزارش‌های دریافتی، استقبال از بازگشایی حضوری، بالای ۸۰ درصد بوده و نسبت به سال گذشته که خانواده‌ها نگرانی‌هایی داشتند، امسال بسیار کمتر شده و همراهی بیشتری را از سوی خانواده‌ها داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha