باران‌های سیل آسا درهرمزگان و خسارت‌های به جا مانده ازآن

بندرعباس- ایرنا-بارندگی روزهای هشتم تا ۱۳ دیماه امسال در هرمزگان هرچند باعث خوشحالی مردم ازجمله کشاورزان شد و بیشترین بارندگی نیز در شهرستان میناب به ثبت رسید اما شدت بارندگی به حدی بود که سبب جاری شدن سیلاب و تخریب راه های ارتباطی ومسکن شهری و روستایی شد.

درطول چند سال گذشته که وسعت بارندگی ها در هرمزگان کم بوده و تغییرات چندان آب و هوایی نیز نداشته است لذا دراین مدت به قدری زمین خشک و تشنه بوده است که به هنگام بارندگی نتوانست نفوذ پذیری داشته باشد و بلافاصله سیلاب به راه انداخت.

از آنجایی که هرمزگان جزو مناطق گرم و خشک کشوره بوده و باران های آن هم سیل آسا و خسارت زا است؛ از همین رو با وجود پیش بینی بر فرود بارش ها، اقدامات زیرساختی برای حفظ  آن انجام نمی شود و همواره به صورت سیل سهمگین از هر طرف به سمت دریا سرازیر می شود.

این در حالی است که هرمزگان نزدیک به سه دهه بدلیل نبود بارش در خشکسالی شدید به سر می برد و بیشتر چاه های آب شرب و کشاورزی خشک، لب شور و به شدت کاهش یافته است لذا از فرصت باران پیش آمده باید برای احیا و تقویت سفره های زیرزمینی بیشتر بهره بُرد.

باران های تند از یک سو و نبود برنامه برای مهار آن از سویی دیگر موجب شده است که ما از این بخش بهره ای نبریم و تنها در صورتی که باران در بالادست سدها ببارد می تواند سرازیر حوضچه سدها و یا اینکه وارد سازه های آبخیزداری شود وگرنه همانند سایر نقاط  هدر می رود.

بارندگی وسیلاب امسال مردم را یاد سیل ویرانگر سال ۷۱ انداخت که علاوه بر بی خانمان  وکشته شدن شمار زیادی از هم استانهی ها، خسارتهای زیادی به تاسیسات زیربنایی وارد کرد که از به عنوان بدترین سیل یاد می شود.

قطع راه ارتباطی ۶۵ روستا درهرمزگان به علت طغیان رودخانه های فصلی

در پی اعلام سازمان هواشناسی هرمزگان ۲سامانه‌ی فعال بارشی از روز چهارشنبه  وارد استان شد که شدت این بارش ها از شامگاه شنبه تا روز دوشنبه بوده است.

بنا براعلام مدیریت بحران استانداری روزگذشته راه ارتباطی ۶۵ روستا در استان به علت بارندگی های شدید و طغیان رودخانه های فصلی قطع شد که اعضای این ستاد و نیروهای امدادی و خدماتی همچنان در حال بازگشایی مسیرها هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت: همچنین هم اکنون برق ۳۷ روستا و آب آشامیدنی ۲۵ روستا در هرمزگان نیز به علت بارندگی های اخیر قطع و تاکنون آب و برق تعدادی از روستاها وصل شده  است.

مهرداد حسن‌زاده افزود: سامانه بارشی هم که از شامگاه روز شنبه وارد هرمزگان شده موجب آبگرفتگی شدید معابر عمومی و بروز مشکلاتی در روستاها و شهرهای قشم، بندرعباس، میناب، رودان و پارسیان شده است.
وی با اشاره به اینکه تیم های امدادرسانی از زمان بارندگی و سیل به مناطق مختلف استان هرمزگان اعزام شده است، اظهارداشت: در شهرستان‌های میناب، پارسیان و یک روستای بندرعباس تخلیه اضطراری صورت گرفته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ادامه داد: ۱۱ مورد قطعی برق، قطعی آب چهار محله در بندرلنگه، خسارت چهار منزل مسکونی شهری و سه منزل مسکونی روستایی و سه تصادف در مسیر بندرعباس به حاجی آباد و یک تصادف در مسیر بندرعباس به خمیر از دیگر پیامدهای فعالیت سامانه بارشی کنونی تا این لحظه بوده است.

حسن زاده ادامه داد: یک انسداد راه در مسیر بندرعباس به حاجی آباد هم رخ داد که به سرعت بازگشایی شد و باید احتمال بروز خسارت‌های بیشتری را با توجه به تداوم سامانه بارشی داشت.

وی ادامه داد: خسارت‌های جدی در حوزه‌های زیربنایی و کشاورزی وارد شده است که پس از برآورد نهایی اطلاع رسانی می‌شود البته در سامانه بارشی روز چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته  حدود سه هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال به کشاورزان شهرستان‌های بندرعباس، میناب و پارسیان خسارت وارد کرد که این خسارت بنا بر اعلام سازمان جهادکشاورزی هرمزگان به ۲ هزار و ۴۷۴ هکتار در این بخش وارد شده است.

سخنگوی صنعت توزیع برق هرمزگان گفت: به علت طوفان و بارندگی شدید برق پنج محله در شهرستان های بندرعباس، پارسیان، قشم، رودان و بستک از ساعت ۶ صبح امروز تاکنون قطع است.

علیرضا عباسی افزود: خارج شدن شبکه برق ۲۰ ولت، سقوط پایه، پارگی سیم و افتادن درخت روی

 فرماندار سیریک نیز گفت: آب آشامیدنی ۲ شهر بندر کوهستک و گروک و ۷۵ روستای این شهرستان به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه های چومحله و چالاک در این شهرستان تا ۴۸ ساعت آینده قطع است.

احمد جمالدینی افزود: به علت گل آلود بودن آب دریا ناشی از طغیان رودخانه ها در شهرستان سیریک آب شیرین کن شهر بندر سیریک نیز از مدار تولید خارج شده است.

وی بیان داشت: بارش ها و طغیان رودخانه ها، خسارت زیادی به تاسیسات خط انتقال آب شرب شهرستان سیریک وارد کرده که بعلت طغیان و آبگرفتگی میزان خسارت ها درحال حاضر در دست بررسی است.

فرماندار سیریک اظهارداشت: آب شرب ۲ شهر بندر کوهستک و گروگ و ۷۵ روستای این شهرستان از چاه های راونگ شهرستان میناب تامین می شود.

مردم به سد استقلال و رودخانه شهر میناب نزدیک نشوند

بارندگی بیش از ۲۷۰میلیمتری ۲ روز اخیر در میناب موجب شد که آب زیادی به سمت دریاچه سد استقلال وارد شود و مسوولان بعد ازاینکه سد به ذخیره مفید رسید دریچه های آن را باز کردند که به سد لطمه ای وارد نشود اما بواسطه اینکه در مسیر آن پل بسیج بر روی رودخانه ایجاد شده و قدمت طولانی دارد به هنگام رها سازی آب احتمال خطر دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان هشدار داد: با توجه به امکان بروز حوادث در اثر شدت جریان آب و خطر غرق شدگی، مردم از نزدیک شدن به سد استقلال و رودخانه شهرستان میناب خودداری کنند.

 رضا مدرس افزود: رهاسازی آب سد استقلال میناب همچنان ادامه دارد و در صورت تداوم بارش ها در پایین دست سد، امکان افزایش شدت جریان آب و بروز خطر وجود دارد.
وی بیان داشت: به دلیل شدت جریان آب، ساکنان مناطق و روستاهای حوالی رودخانه میناب از نزدیک شدن به این منطقه پرهیز کنند تا از بروز حوادث احتمالی پیشگیری شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان اظهارداشت: مردم هشدارها در خصوص غرق‌شدگی و خطرهای نزدیک شدن به رودخانه میناب را جدی بگیرند.

سد استقلال میناب سرزیر شد/تخلیه اضطرای این سد درحال انجام است

سد استقلال میناب با چهار دهه قدمت با ظرفیت ۲۵۰ میلیون مترمکعب که پیش از این ۱۸۵ میلیون مترمکعب از آن خالی بود، در بارندگی روز اخیر در مرحله آبگیری کامل قرارگرفت که پس از صدور هشدار و اطلاع رسانی لازم، تخلیه اضطراری این سد به منظور کنترل و مدیریت سیلاب در حال انجام است.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان در مجموع ۱۸۷ و ۹ دهم میلی‌متر باران در شهرستان میناب و ۹۷ و هفت دهم میلی‌متر باران در شهرستان رودان که در بالادست سد استقلال میناب قرار دارد باریده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تمام دریچه‌های اضطراری سد استقلال میناب در پی بارندگی شبانه روز گذشته و پر شدن حجم آن باز شد.

مهرداد حسن زاده افزود: نسبت به تخلیه روستاهای پایین دست با توجه به این مسأله اقدام شد، هم اکنون در منطقه حضور داریم و درحال بررسی شرایط هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از مردم میناب خواست از حاشیه رودخانه فاصله گیرند.

جاری شدن سیل در هرمزگان/ ۹۶۵ خانوار در هرمزگان از بارش آسیب دیدند

همچنین بنا براعلام جمعیت هلال احمر هرمزگان به علت بارندگی شدید و جاری شدن سیل ۹۶۵ خانوار در برخی نقاط استان آسیب دیدند که این جمعیت به آن ها امدادرسانی کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این تعداد خانوار چهار هزار و ۹۵۴ نفر را شامل می‌شود که توسط نجاتگران امدادرسانی شدند و از این تعداد ۹۰ خانوار اسکان اضطراری داده شدند.

مختار سلحشور ادامه داد: همچنین ۵۴ دستگاه چادر امدادی،۱۵۴ تخته موکت، ۲۲۲تخته پتو، هفت هزار و ۱۶۵ کیلوگرم نایلون،۱۱۷ بسته غذایی ۷۲ ساعت و ۵۲ شعله والور میان آسیب دیدگان توزیع شد.

وی اضافه کرد: ۱۳۶ واحد مسکونی در پی بارندگی ها تخلیه شد و امدادرسانی جمعیت هلال احمر توسط ۱۴۳ نفر روز امدادگر در تمامی شهرستان‌ها را ادامه می‌دهند.

بارندگی اخیر بیش از یکهزار منزل مسکونی میناب را دچار آبگرفتگی کرد

بارندگی شدید ۲ روز گذشته در استان هرمزگان موجب آبگرفتگی معابر عمومی در میناب شد و بیش از هزار منزل مسکونی در این شهرستان را دچار آبگرفتگی کرد.

معاون استاندار و فرماندارویژه میناب گفت: بیش از یک هزار منزل در ۳۰محله این شهرستان درجریان بارندگی روزهای اخیر دچار ابگرفتگی شد.

مجید سلحشور افزود: درحال حاضر بیش از ۲۰ منزل مسکونی تخریب شده و شماری هم دیوار و بخشی دیوار آن ها تخریب شده است.

وی ادامه داد: بارندگی های اخیر بویژه یکشنبه شب که به اوج خود رسیده بود، خسارت های زیادی در نواحی شمالی  و روستاهای، حاج خادمی، دمشهر، نوبند، پشته علی آباد، گورزانگ و سایر روستاها وارد کرد.

 ۱۰۰ خانوار سیل زده میناب اسکان اضطراری داده شد

معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب گفت: نزدیک به ۱۰۰ خانوار در این شهرستان بر اثر سیلاب نیاز به اسکان اضطراری یافتند که این کار انجام شد که بیشتر این خانوارها را اهالی روستای تمبک میناب تشکیل می‌دهند که بر اثر سیلاب تخلیه اضطراری سد استقلال میناب خانه‌هایشان دچار آبگرفتگی شده است.

مجید سلحشور در  گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این خانوارها در روستای حکمی شهرستان میناب اسکان داده شده‌اند و نیروهای جمعیت هلال احمر در منطقه حضور دارند و درحال خدمت دهی به مردم هستند.

وی ادامه داد: براساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان از هشت دی تا ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه ۲۷۲ و ۲ دهم میلی‌متر باران در شهرستان میناب باریده است و در شهرستان رودان که بالادست سد استقلال میناب قرار دارد هم تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز ۱۷۶ میلی‌متر بارش رخ داده است.

فرماندار میناب اظهار داشت: دریچه تحتانی سد استقلال میناب در پی بارندگی شدید اخیر باز شده و هم اکنون شهر میناب به طور کامل درگیر آبگرفتگی است و دستگاه های مختلف خدمات رسان درحال فعالیت هستند.

همچنین پس از اوضاع نسبت بحرانی و ورود سیلاب به شهر میناب، روز گذشته با ماموریت ویژه استاندار هرمزگان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری، سرپرست دفتر استاندار و سرپرست اداره کل بازرسی استانداری به منظور کنترل و مدیریت سیلاب  در محل حاضر شدند و ضمن بازدید از مناطق مختلف شهرستان میناب، دستورهای لازم را در محل صادر و مشکلات را پیگیری می کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در نشست فوق العاده ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان میناب که به منظور بررسی آخرین تحولات سامانه بارشی، کنترل و مدیریت سیلاب برگزار شد، گفت: باتوجه به فعال شدن جریانات جوی و جاری شدن سیلاب در سطح شهرستان میناب، پهنه بندی نقاط آسیب دیده از سیل به‌منظور انضباط بخشی در امدادرسانی و رفع آسیب های ناشی از سیلاب انجام شده است.

حسن زاده  با اشاره به حضور تیم های امدادی هلال احمر برای کمک به مردم و محلات آسیب دیده از سیل، بیان داشت: ماشین آلات مدیریت بحران استانداری برای پاکسازی معابر شهری میناب به منطقه ارسال شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هم به خبرنگار ایرنا گفت: درحال حاضر نگرانی این است که شاید لازم باشد بخشی از پشت سد را رها کنند که در این صورت منازل پایین دست آن باید تخلیه شود.

سلحشور ادامه داد: جمعیت هلال احمر هرمزگان آمادگی دارد در صورتی که چنین نیازی ایجاد شد به همراه بسیج که اکنون درحال خدمات دهی به مردم است نسبت به اسکان اضطراری مردم اقدام شود.

وی اضافه کرد: نیروهای جمعیت هلال احمر هم اکنون به همراه عوامل بسیج درحال کمک به تخلیه آبگرفتگی منازل مردم هستند.

خسارت ۱۷میلیارد ریالی سیلاب به تاسیسات آبرسانی شهرستان سیریک

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت:در پی بارش های شدید در این منطقه، متأسفانه راه های دسترسی به محل خط انتقال ۴۰۰ میلیمتری که دچار حادثه و خسارت شده، مسدود است وطبق برآورد بارندگی و سیلاب روزهای اخیر، ۱۷ میلیارد ریال به تاسیسات آبرسانی شهرستان سیریک به‌ویژه در بخش منابع تولید و خطوط انتقال خسارت زده است.
امین قصمی افزود: در تلاش هستیم با بازگشایی معابر تیم های تعمیراتی در محل حضور یافته و در کمترین زمان ممکن نسبت به تعمیر و اصلاح این خط  اقدام کنند.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از آب شهر سیریک نیز از شیرین سازی آب دریا تامین می شود که با سرازیرشدن آب رودخانه های مجاور این شهر و گل آلود شدن آب دریا، تولید متوقف شده اما آبرسانی در جریان است.
به گفته مدیرعامل قصمی، مشترکان شهر سیریک دارای مخازن ذخیره مناسب هستند که با کمترین مشکل تا زمان آرامش دریا، آبرسانی انجام می شود و با تعمیرات اساسی ۲ واحد آب شیرین کن در یکماه گذشته، تولید و توزیع آب شهر سیریک پایدار شده و با راه‌اندازی آب شیرین کن زیارت و خط انتقال جدید از دشت‌های میناب، مشکل نوبت بندی آب این شهرستان نیز مرتفع می شود.
 هیچ آسیبی به سد بردول پارسیان وارد نشده است

در پی بارندگی‌های اخیر، سد خاکی بردول پارسیان نیز با ظرفیت سه میلیون مترمکعب سرریز شده است اما طبق آنچه که در فضای مجازی بیان شده ، این سد هیچ آسیبی به آن وارد نشده است.

 قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در این راستا گفت: شایعاتی مبنی بر وارد شدن آسیب به بدنه سد بردول پارسیان در فضای مجازی منتشر شده بود که اساس آن کذب بوده و این سد از نظر فنی و مهندسی سالم است.

حسن سالاری افزود: سد بردول توسط وزارت جهاد کشاورزی و با هدف تغذیه آبخوان و تقویت سفره های زیرزمینی احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه سد بردول در ۵۰۰ متری شمال شهرستان پارسیان واقع شده است، اظهارداشت: در حال حاضر علاوه بر این موضوع، سه میلیون مترمکعب از حجم سیلابی که وارد شهر پارسیان می‌شود را مهار می‌کند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: استان هرمزگان در روزهای اخیر بارندگی‌های خوبی را تجربه کرده است که بر روی ذخیره آب سدها تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمام کارکنان آب منطقه‌ای در سراسر هرمزگان در حال ارائه خدمات به مردم هستند، عنوان کرد: در حال حاضر اطلاعات میزان آورد سدها و بارندگی‌های بالا دست سدها به صورت مستمر از سراسر استان به ستاد ارسال می‌شود به همین جهت اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص میزان دقیق پس از پایان سیل انجام می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ابرازداشت: براساس برآورد کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای استان، احتمال بازگشایی دریچه‌های سد استقلال میناب وجود دارد به همین جهت از تمام مردم شهرستان خواستاریم که از تجمع در کنار رودخانه های خودداری کنند.

۱۵۰میلیون مترمکعب آب درسازه های آبخیزداری هرمزگان ذخیره شد

بارندگی های اخیر همچنین موجب ذخیره سازی ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در سازه های آبخیزداری استان هرمزگان شد.

 معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: آب باران در ۸۳۷ سازه آبخیزداری در سراسر استان هرمزگان ذخیره شده است که این میزان آبگیری نقش بسیار موثری در کنترل سیل داشته است.

محمدپور بلیغی بیان داشت: آب های ذخیره شده در سازه های آبخیزداری به مصرف آب شرب در روستاها، شرب دام و مصرف کشاورزی می رسد که آبگیری سازه ها در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نیز تاثیرخواهد گذاشت.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی هرمزگان اظهارداشت: سازه‌های آبخیزداری در استان با هدف کنترل سیلاب، جمع‌آوری روان آب های سطحی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و مبارزه با پیامدهای خشکسالی و توسعه پوشش گیاهی احداث شده است.

استان هرمزگان دارای بیش از هشت هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری است. سال ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی افزون بر ۷۰۰ سازه آبخیزداری با مشارکت های مردمی در استان هرمزگان ساخته شد که نقش مهمی در حفظ آب و خاک داشته است.

و اما امدادرسانی و ارسال بسته های غذایی به سیل زدگان هرمزگان

با توجه به بارندگی و سیل اخیر و آسیب دیدن بیش از ۹۶۵ خانوار در استان هرمزگان دچار آسیب شدند که کمک‌های امدادی و موادغذایی به همت بنیاد احسان وابسته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هرمزگان نیز برای سیل زدگان در شهرستان‌های رودان، بستک، قشم و بندرعباس ارسال شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در هرمزگان در این راستا گفت: این کمک‌ها شامل ۲۰۰ تخته پتو، موکت، پلاستیک، کنسرو، حبوبات، روغن، ماکارونی، سویا، رب گوجه فرنگی و برنج است.
منوچهر دانشمند افزود: امروز همچنین ۲ دستگاه خودرو به متاطق سیل زده هرمزگان اعزام شده و کار ارسال این نوع کمک‌ها در روزهای دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در هرمزگان اظهارداشت: در پی بارندگی اخیر مناطق مختلف جنوب کشور از جمله هرمزگان، تمام توان خود را برای خدمت رسانی به مناطق سیل زده به کار خواهیم بست.

همچنین جمعیت هلال احمر هرمزگان نیز ۵۴ دستگاه چادر امدادی،۱۵۴ تخته موکت، ۲۲۲تخته پتو، هفت هزار و ۱۶۵ کیلوگرم نایلون،۱۱۷ بسته غذایی ۷۲ ساعت و ۵۲ شعله والور میان آسیب دیدگان توزیع کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: این تعداد خانوار چهار هزار و ۹۵۴ نفر را شامل می‌شود که توسط نجاتگران امدادرسانی شدند و از این تعداد ۹۰ خانوار اسکان اضطراری داده شدند.
مجید سلحشور افزود: همچنین ۵۴ دستگاه چادر امدادی،۱۵۴ تخته موکت، ۲۲۲تخته پتو، هفت هزار و ۱۶۵ کیلوگرم نایلون،۱۱۷ بسته غذایی ۷۲ ساعت و ۵۲ شعله والور میان آسیب دیدگان توزیع شد.

میناب با ثبت ۲۷۱.۲ میلی متر بیشترین بارندگی در هرمزگان داشت

از چهارشنبه هشتم دیماه تا ساعت ۱۵:۳۰ عصر روز دوشنبه ۱۳ دیماه، طبق بررسی ایستگاه هواشناسی هرمزگان، شهرستان میناب با ۲۷۱.۵ میلی متر بیشترین میزان بارندگی در استان را داشته است.

 معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی هرمزگان گفت: شهرستان رودان با ۱۷۶.۲ میلی متر، بستک با ۱۷۳.۷ میلی متر، قشم (فرودگاه) با ۱۴۸.۴ میلی متر، قشم (دریایی) با ۱۴۰.۸ میلی متر و پارسیان با ۱۳۶.۶ میلی متر در رتبه های بعدی بیشترین میزان بارندگی جای دارند.

کیانوش عارفی در گفت وگو با ایرنا افزود: همچنین از هشتم تا ساعت ۱۵:۳۰ روز گذشته، بندرلنگه ۱۰۳ میلی متر، حاجی آباد ۱۰۲ میلی متر، بشاگرد ۹۵.۱ میلی متر، بندرعباس ۸۶  میلی متر، سیریک ۷۸.۴ میلی متر. بوموسی ۷۱.۳ میلی متر، لاوان ۶۲.۳ میلی متر، بندرخمیر ۵۶.۸ میلی متر، سیری ۴۹.۲ میلی متر، کیش ۳۹.۹ میلی متر و جاسک ۲۹.۱ میلی متر بارندگی داشته اند.

معاون اداره کل هواشناسی هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون از شدت فعالیت سامانه بارشی در مناطق غربی استان کاسته شده است اما همچنان در مناطق مرکزی استان تا ساعات ظهر و در نیمه شرقی و مناطق شمالی تا صبح روز سه شنبه ۱۴ دی، رگبار باران و رعد و برق و افزایش لحظه ای سرعت باد ادامه دارد .

عارفی گفت: روز پنجشنبه هفته جاری نیز در برخی نقاط شرقی استان هرمزگان رگبار پراکنده باران و رعد وبرق پیش بینی می شود

۲۹سال از سیل ویرانگر سال ۱۳۷۱ در هرمزگان می گذرد و در آن سال هجمه سیل و سیلاب به قدری زیاد بود که یک هزار نفر جان خود را از دست دادند و بیشتر تاسیسات زیربنایی و ابنیه به ویژه پل ها و راه های اصلی این استان  تخریب شد؛ به طوری که تا مدت ها مردم و مسوولان گرفتار مشکل بودند.

به گزارش ایرنا؛ در دیماه سال ۱۳۹۸ نیز استان هرمزگان بار دیگر درگیر بارندگی و سیلاب بویژه در شرق از جمله جاسک، سیریک و بشاگرد  شد و روستاهای این مناطق تحت تاثیر آن قرار گرفتن و .خسارت های فراوانی را به بار آورد

درپی بارندگی و سیل ۲۰ و ۲۱ دی ماه ۹۸  در مجموع به ۹ هزار و ۵۳۳ خانوار در مرکز و شرق هرمزگان آسیب زد که از مجموع آن ها یک هزار و ۲۲۰ خانوار شهرستان جاسک خانه های آن به دلیل آسیب‌های سیل اخیر غیرقابل استفاده شد  که در اردوگاه‌ها استقرار اضطراری یافته‌اند و به همه این افراد خدمات امدادی و چادر داده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha