میدان‌داری فرهنگی مردم و مسئولان مراغه در مکتب سلیمانی

مراغه- ایرنا- فعالیت‌های فرهنگی مردم و مسئولان در کهن‌شهر مراغه پس از نزدیک به دو سال کم‌تحرکی اجباری به دلیل شیوع کرونا، طی دهه بصیرت امسال و در مکتب شهید سردار سلیمانی به اوج رسیده و ارادات مردمان این دیار به سردار دلها بار دیگر به شیوه‌های مختلف تبلور یافته است. 

به گزارش ایرنا علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و هنری اجراشده یا در حال‌اجرا از سوی نهادهای مختلف این شهرستان، برخی فعالیت‌ها نیز به صورت خودجوش و از سوی اقشار مختلف مردم، دانشجویان، بسیجیان و سایر اقشار تدارک دیده است تا دومین سالگرد شهادت سردار دلها و روزهای فاطمیه نشانگر بصیرت عاشورائیان این شهرستان باشد. 

تا جایی که علاوه بر نصب تصاویر حاج‌قاسم و پارچه‌های سیاه در مکان‌های مختلف، بسیاری از کاربران فضای مجازی به انتشار تصویر سردار دلها و اختصاص تصویر پروفایل خود به ایشان روی آورده‌اند و برخی از دانشجویان و جوانان نیز تصویر سردار شهید سلیمانی را روی شیشه وسائط نقلیه یا محیط‌های فرهنگی ترسیم می‌کنند تا یادآوری کنند که سربازان همین مکتب هستند.

میدان‌داری فرهنگی مردم و مسئولان مراغه در مکتب سلیمانی

نکته قابل تامل اینکه برخی از کاربران و افراد تاثیرگذار فضای مجازی به ویژه اینستاگرام با وجود حذف شدن تصویر سردار شهید سلیمانی از سوی دست‌اندرکاران این شبکه اجتماعی، به بازنشر آن اصرار می‌ورزند تا نشان دهند که در این مسیر ثابت‌قدم هستند.

تا جایی که «احمد طالبی»، خبرنگار واحد مرکزی خبر در مراغه طی آخرین استوری اینستاگرامی خود اینگونه نوشت: برای بار سوم پست و استوری عکس سردار شهید توسط اینستاگرام به دلیل آنچه که نقض قوانین خوانده می‌شود، پاک شد؛ تصاویر عزیزمان را پاک کنید اما نمی‌توانید عشق و ارادتی که نسبت به ایشان داریم را از وجودمان پاک کنید.

مردم از عرصه فرهنگی وارد میدان بصیرت‌افزایی شده‌اند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه با اشاره به اینکه حضور اقشار مختلف مردم موجب پررنگ‌تر شدن فعالیت‌های فرهنگی دهه بصیرت شده، بیان کرد: در کنار برنامه‌های فرهنگی و هنری متعددی که از سوی نهادهای مختلف برگزار یا برای اجرا طی روزهای آینده تدارک دیده شده است، برخی از مردم نیز از عرصه فرهنگی به میدان بصیرت‌افزایی و تبیین ابعاد مختلف شخصیتی سردار دلها پا نهاده‌اند.

«احمد دادرس فیاضی» به برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری کارگاه بصیرت‌افزایی برای رابطان فرهنگی بانوان ادارات با مشارکت کمیسیون امور بانوان و نمایشگاه طراحی و نقاشی «ماندگاران» از جمله این برنامه‌هاست.

وی اضافه کرد: ساعت ۱۸ امروز، سه‌شنبه نیز شب شعر «اشک طوبی» با حضور انجمن‌های ادبی در تالار «عبدالقادر» برگزار می‌شود تا ادبای این شهرستان نیز مشارکت خود را در زمینه گرامیداشت دهه بصیریت و روزهای فاطمیه را با تامل و تعقل به نمایش بگذارند.

به گفته وی اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان علاوه بر برنامه‌های تدارک دیده شده از سوی این اداره، در برپایی سایر فعالیت‌های فرهنگی دهه بصیرت و ایام فاطمیه نقش برجسته دارند و گویا می‌خواهند تعطیلی برنامه‌های فرهنگی طی ماه‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا را جبران کنند. 

مشارکت دانشجویان، کارکنان و اساتید در برنامه‌های دهه بصیرت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه نیز به مشارکت دانشجویان، کارکنان و اساتید این دانشگاه در برنامه‌های دهه بصیرت و ایام  فاطمیه اشاره کرد و گفت: جشنواره هنر مقاومت در بخش‌های هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نقاشی، پوستر و عکس و بخش شعر و ادب، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه، داستان و شعر از جمله برنامه‌ها فرهنگی دهه بصیرت در این واحد دانشگاهی است.

«محمدرضا ولیلو» ادامه داد: دانشجویان، کارکنان و اساتید این دانشگاه در مراسم گرامیداشت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت که روز چهارشنبه گذشته در مسجد جامع شهرستان برگزار شد نیز حضوری فعال داشتند و طی ۱۱ دیماه نیز با حضور در گنجینه شهدا بار دیگر با آرمان‌های شهدا و سردار دلها تجدید بیعت کردند.

وی اضافه کرد: نصب برچسب و عکس سردار سلیمانی با متن مرد میدان توسط بسیجیان بسیج دانشجویی دانشگاه روی وسائط نقلیه، برگزاری نشست تخصصی فرهنگ مقاومت در روز ۱۵ دیماه، حضور دسته‌جمعی در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی در ۱۲ دیماه و برگزاری نمایشگاه عکس سردار سلیمانی از دیگر برنامه‌های فرهنگی این واحد طی دهه بصیرت است. 

روحیه مردمی سردار دلها پشتوانه مشارکت مردم

فرماندار مراغه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار دلها، گفت: مردم این شهرستان با توجه به روحیه مردمی و فرهنگی سردار شهید سلیمانی، مشارکت گسترده در برنامه‌های دهه بصیرت و گرامیداشت یاد و خاطره «مرد میدان» دارند. 

«سیدعلی موسوی» بیان کرد: علاوه بر فعالیت‌های خودجوش مردمی، برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز با محوریت ستاد برگزاری مراسم سالگرد سردار توسط نهادهای مختلف از جمله سپاه پاسداران، مراکز دانشگاهی، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده یا در حال برگزاری است. 

وی اظهار داشت: برنامه اصلی این دهه نیز در مسجد جامع با سخنرانی «آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی»، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه برگزار شد و مردم شهرستان با تبیین ابعاد شخصیتی ایشان، در آیین‌های مختلف گرامیداشت این دهه حضور یافتند. 

لبیک‌گویی سلیمانی‌های دانش‌آموز و معلم

مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز با اشاره به برگزاری دهها عنوان برنامه به مناسبت دهه بصیرت برای دانش‌آموزان این شهرستان، بیان کرد: طی این مدت چندین پویش از جمله پویش تولید محتوای مجازی «اناالقاسم»، «ما پیرو رهبریم» و «بیعت سلیمانی‌ها» برای دانش‌آموزان و معلمان این شهرستان برگزار شده یا در حال برگزاری است.

«حسین اکبریان» بیان کرد: نشست روشنگری به همت پایگاه شهید رجایی کانون بسیج فرهنگیان مراغه، همایش دانش‌آموزی «سربازان کوچک حاج‌قاسم» همراه با رونمایی از عروسک‌های نمادین قاسم و زینب(س) و تجلیل از فرزندان شهدا از دیگر برنامه‌های دهه بصیرت با محوریت آموزش و پرورش است. 

وی اظهار داشت: برپایی گفتمان‌های دینی و بصیرتی در مدارس با حضور مسئولان آموزش و پرورش مراغه و کارشناسان دینی، برگزاری مسابقه مداحی و اجرای مراسم عزاداری توسط هیئت‌های دانش‌آموزی در خیمه فاطمیه شهرستان از دیگر برنامه‌های فرهنگی این نهاد طی دهه بصیرت به شمار می‌رود.

به گفته وی علاوه بر برنامه‌های فرهنگی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان، برنامه‌های مختلفی نیز در سطوح مدارس برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به مسابقه کتابخوانی ویژه سالگرد شهادت سردار و ایام فاطمیه و سخنرانی و عزاداری‌های متعدد اشاره کرد.

دانشگاه مراغه پیشگام در تولید محتوای دهه بصیرت

رئیس دانشگاه مراغه به تولید محتوای مربوط به دهه بصیرت و انعکاس آنها در قالب کلیپ، تیزر، بنر و پوستر در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: علاوه بر آن آیین های متعددی چون مراسم گرامیداشت روز بصیرت و دومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی با حضور و سخنرانی سردار عباسقلیزاده، فرمانده سپاه عاشورا به همت بسیج دانشجویی دانشگاه مراغه برگزار شد.

«محمدعلی لطف‌الهی یقین» افزود: مدیریت تربیت‌بدنی دانشگاه نیز همزمان با دهه بصیرت همایش پیاده‌روی برگزار کرد و آیین بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه (س) و دومین سالگرد شهادت سردار فاطمی، حاج قاسم سلیمانی همراه با قرائت دعای توسل طی روز جاری برگزار شد. 

به گفته وی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا برزگر، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه در این آیین سخنرانی کرد و مداحی در شبستان مسجد امام صادق (ع) همراه با صرف صبحانه از دیگر بخش‌های آن به شمار می رفت. 

دهه میثاق با ولایت فرصتی برای ارج نهادن به بصیرت و ایثارگری‌ها فراهم کرد

فرمانده سپاه ناحیه مراغه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری ده‌ها برنامه ویژه دهه میثاق امت با ولایت در این شهرستان، گفت: برگزاری این برنامه‌ها فرصتی برای پاسداشت بصیرت مردم و ایثارگری شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی فراهم کرد.

سرهنگ پاسدار سعید رشیدی افزود: در این دهه برنامه های فرهنگی و اجتماعی متنوعی در رده‌های مختلف سپاه و بسیج و نیز در ادارات این شهرستان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های روشنگری، تکریم و تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و هشت سال دفاع مقدس، برگزاری محافل انس با قرآن کریم در آستان مقدس امامزاده سید محمد (ع) و سایر اماکن مذهبی و یادواره‌های شهدا از برنامه های شاخص این ایام است.

وی اضافه کرد: گرامیداشت 9 دی و سالروز شهادت سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی در قالب همایش‌های شهرستانی با سخنرانی شخصیت‌های بزرگ استانی و منطقه‌ای از جمله فرمانده قرارگاه عملیاتی شمالغرب سپاه، فرمانده سپاه عاشورا و نیز عضو خبرگان رهبری از دیگر برنامه‌های این دهه در مراغه بوده است.

فرمانده سپاه مراغه با اشاره به تقارن این دهه با سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: در این راستا، ویژه برنامه‌های مختلفی در قالب نشست‌های روشنگری، خاطره‌گویی همرزمان شهید، توزیع نذورات و شب شعر برگزار شد.

سرهنگ رشیدی افزود: همچنین در دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت در این شهرستان، چهار هزار بسته معیشتی که توسط سپاه و بسیج این شهرستان جمع‌آوری و تامین شده بود، بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنا علاوه بر نهادهای فرهنگی، سایر دستگاه‌های اجرایی مراغه نیز با برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی همزمان با دهه بصیرت، میدان‌دار عرصه فرهنگی در مکتب شهید سردار سلیمانی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha