به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در نشست علنی امروز- سه شنبه (۱۴ دی) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران در خصوص تخلفات صورت گرفته در سیل شهرستان گرمسار در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ طبق ماد ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۴۱ رای، این پرونده را به قوه قضاییه ارسال کردند.
عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران نتیجه بررسی کمیسیون متبوعش را قرائت کرد و گفت: با وقوع سیل در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در مناطق شمالی شهرستان گرمسار و طغیان رودخانه حبله رود که منجر به مسدود شدن ۲ نقطه ریلی و همچنین مسدود شدن مسیر مواسلاتی فیروزکوه به گرمسار، از بین رفتن ۱۰۰ هکتار از باغات روستاییان منطقه و دام و طیور آنان گردید و همچنین خسارات زیادی به تاسیسات عمومی و سایر زیرساخت ها وارد شد که ده ها میلیارد تومان ضرر و زیان به منطقه وارد نمود. همچنین در مورخ ۵ خردادماه ۱۴۰۰ بار دیگر به دلیل بروز سیلاب سه واگن قطار باری در محدوده آرادان به سرخه از ریل خارج گردید که تردد در این مسیر را دچار اختلال نمود.
سخنگوی کمیسیون عمران افزود:از مهمترین عوامل توسعه دامنه خسارات سیل در این شهرستان میتوان به وجود کانونهای جمعیتی فاقد زیرساخت مقابله با سیلاب و تبدیل سریع بارشها به رواناب، عدم ارتقای دانش، امکانات و اعتبارات مدیریت بحران و همچنین عدم مستندسازی و بکارگیری تجارب حوادث مشابه اشاره نمود.
متن کامل گزارش کمسیون عمران به شرح زیر است:
از مهمترین عوامل توسعه دامنه خسارات سیل در این شهرستان میتوان به وجود کانونهای جمعیتی فاقد زیرساخت مقابله با سیلاب و تبدیل سریع بارشها به رواناب، عدم ارتقای دانش، امکانات و اعتبارات مدیریت بحران و همچنین عدم مستندسازی و بکارگیری تجارب حوادث مشابه اشاره نمود. عمدهترین مشکلات و خسارات وارده در این سیل به شرح ذیل میباشد:
دهها میلیارد تومان خسارت در بیش از ۱۰۰ هکتار از باغات روستایی در مسیر حبله رود که به علت نقض و استنکاف از قانون، اجرای ناقص آن و سهلانگاری از سوی ستاد مدیریت بحران شهرستان و دستگاه های اجرایی میباشد.
عدم پیشبینی سازوکارهای مهار و هدایت سیلاب، احداث پل غیر استاندارد در همجواری کارگاه آب منطقهای، انسداد و انحراف مسیر آب توسط تعدادی از کشاورزان بالادستی جهت برداشت آب از رودخانه و عدم سرکشی، نظارت و جلوگیری از اینگونه اقدامات توسط نهادهای ذیربط.
عدم لایروبی مسیر رودخانه طی سنوات گذشته تا زمان وقوع سیل توسط نهادهای ذیربط
کمبود تجهیزات امداد سریع در شهرستان گرمسار از مشکلاتی است که لازم است با تأمین ماشین آلات و تجهیزات به روز از طریق جمعیت هلال احمر و تأمین مالی از محل اعتبارات قانون بودجه سالانه رفع گردد.
طبق بررسیهای بعمل آمده، از دلایل اصلی افزایش خسارات سیل شهرستان گرمسار میتوان به موارد ذیل، به تفکیک دستگاههای اجرایی اشاره نمود:
وزارت نیرو: عدم مدیریت سیلاب، عدم کنترل وحفاظت از حریم و بستر رودخانهها، عدم لایروبی و عدم ایمنسازی رودخانهها مخصوصاً در نزدیکی روستاها و سکونتگاهها
وزارت جهاد کشاورزی: عدم کفایت اجرای طرحهای آبخیزداری، عدم توسعه و پوشش بیمه محصولات کشاورزی
وزارت راه و شهرسازی: عدم برآورد مناسب دبی سیلاب در طراحی پلها، عدم جانمایی، کنترل و نصب علائم و تابلوهای راهنمایی مسیر بالاخص در حریم و بستر رودخانهها و مسیلها
وزارت کشور: عدم اطلاع رسانی و مدیریت موثر بحران و اقدام جهت پیشگیری
ج) موارد نقض یا استنکاف از اجرای قانون و یا اجرای ناقص قانون:
استنکاف از قانون در اجرای بند (خ) ماده ۹ قانون مدیریت بحران در خصوص کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از جمله ترویج به کارگیری فناوریهای نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آیندهپژوهی و ایجاد نظام دیدهبانی علمی از طریق همکاریهای دوجانبه یا چندجانبه با دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی توسط مدیریت ستاد بحران
اجرای ناقص قانون در بند (ث) ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران در خصوص ساز و کارهای کاهش خطر در حوزه وظایف در چهارچوب برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح توسط نهادهای ذیربط
استنکاف از قانون، ردیف ۴ بند (ث) ماده ۱۴ قانون توسط مدیریت ستاد بحران که باید در خصوص وقوع سیل به کمک سازمان هواشناسی کشور اقدامات ذیل را انجام دهد:
عدم پیش بینی دقیق و هشدار به هنگام وقوع سیل که می بایست با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاههای مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، نسبت به ایجاد مرکز پایش و هشدار در کشور اقدام کند.
اجرای ناقص قانون در خصوص همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در جهت راه اندازی شبکه پایش و هشدار سیل
اجرای ناقص قانون مطابق با تبصرههای ۳،۱ و ۴ ماده ۲۱ قانون مدیریت بحران که مسئولیت اجرای قوانین فوق را با بالاترین مقام هر یک از دستگاههای موضوع ماده (۲) این قانون میداند. لذا در صورت تخلف از وظایف مقرر توسط هر یک از مقامات، مسئولان و یا کارمندان دستگاهها و نهادهای مشمول این قانون، وزیر کشور، رئیس سازمان و یا استانداران و فرمانداران حسب مورد مکلفند گزارش تخلفات صورت گرفته را به هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه مذکور ارائه دهند.
در ادامه این گزارش کمیسیون عمران تذکرات و توصیه های نظارتی براساس یافتههای بررسی سیل بهار ۱۴۰۰ شهرستان گرمسار به شرح زیر ارائه داده است:
۱. راهاندازی سامانههای هشدار سیل
۲. توجه جدی به فرهنگ سازی عمومی در حوزه مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه و افزیش تولید و پخش برنامههای مرتبط از طریق رسانه ملی
۳. احداث هدفمند بندهای خاکی و سدهای آبخیزداری به منظور کنترل و ذخیرهسازی سیلابها
۴. بهسازی آببندها، سازههای متقاطع نظیر بند انحرافی و آبگیرها
۵. احداث و بهینهسازی دیوارههای سیلبند و کانالهای آبرسانی
۶. بهسازی و اصلاح مسیر رودخانهها بهویژه در محدوده شهرها و همچنین پاکسازی و لایروبی منظم مسیلها و رودخانهها در راستای افزایش ظرفیت تخلیه سیلاب
۷. آزادسازی، کنترل و رعایت حریم و بستر رودخانهها و مسیلها
۸. ایمنسازی مناطق مسکونی با احداث دیوارهای حفاظتی و ساحلی و همچنین احداث تأسیسات هدایت آبهای سطحی
۹. تقویت اعتبار و منابع مالی برای احدث ابنیه فنی و پل در راههای فرعی و جایگزینی راههای روستایی مناسب، بجای راههایی که از بستر رودخانه عبور میکنند.
۱۰. تسریع در انجام مطالعات رودخانههای استان و شناسایی روستاهایی که در حریم رودخانهها واقع هستند و برنامهریزی لازم برای جابهجایی.
۱۱. انجام مطالعات و اقدام لازم برای کنترل سیل برای روستاهای واقع در حریم رودخانهها و مناطق کوهستانی و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات قانون بودجه کل کشور
۱۲. منظور کردن اعتباراتی برای شورای هماهنگی مدیریت بحران استانها جهت اجرای تمهیدات و مقابله با حوادث غیرمترقبه
۱۳. تامین منابع لازم برای آزادسازی و ساماندهی مسیر و حریم رودخانهها با اولویت مناطق سیل خیز و مناطق جمعیتی
۱۴. تدوین طرح جامع مدیریت بحران سیل در کشور
۱۵. فرهنگسازی و آمادهسازی جوامع تحت خطر سیل و تشویق افراد به بیمه نمودن
۱۶. جلوگیری از هرگونه ساختساز و ارائه خدمات در داخل مسیلها
۱۷. کنترل برداشتهای شن و ماسه از بستر رودخانهها
۱۸. پوشش کامل بیمه محصولات کشاورزی
۱۹. بکارگیری دادههای واقعی مربوط به دبی رودخانهها در طراحی چشمه پلها برای عبور سیلاب بویژه در رودخانههای سیلزا
نظر شما