مستندی که سردار دل‌ها را در قاب خانواده به تصویر می‌کشد

تهران- ایرنا- «پرواز یک و بیست دقیقه» مستندی‌ست که برای نخستین بار سردار دل‌ها را از زبان خانواده ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مستند پرواز یک و بیست دقیقه، ساخته مهدی نقویان روایتی دقیق از روزهای پایانی زندگی شهید قاسم سلیمانی است که ضمن ارائه نکاتی تازه و اطلاعاتی جدی، قاب دیگری از زندگی حاج قاسم سلیمانی را به تصویر می‌کشد. 

شاید مهم‌ترین وجه این مستند ۷۵ دقیقه‌ای این باشد که پرواز یک و بیست دقیقه، مورد تایید خانواده سردار سلیمانی بوده است. 

نقویان در نشستی که عصر امروز -سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه- درباره این فیلم در بنیاد حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، گفت: ماجرای تولید این مستند از اولین سالگرد سردار سلیمانی کلید خورد اما به دلیل هماهنگی‌های که نیاز داشت، به تاخیر افتاد و عملا در ماه‌های اخیر انجام شد و به تولید رسید.

وی افزود: روزیِ ما این بود که درخدمت خانواده ایشان باشیم و برای اولین بار خانواده و دوستان بسیار نزدیک سردار سلیمانی جلوی دوربین آمدند و از سردار دل‌ها گفتند. 

این مستندساز با بیان اینکه محتوا و روایت مستند پرواز یک و بیست دقیقه محدود به روزهای آخر زندگی سردار سلیمانی نیست، تاکید کرد: این مستند روایت‌های ناگفته‌ای را از زندگی ایشان بیان می‌کند. در حقیقت تصویر دیده نشده‌ای که از شخصیت حاج قاسم سلیمانی ارائه می‌کند که احتمالا مهم‌ترین تفاوت و ویژگی این مستند هم باشد. 

نقویان گفت: چیزی که در تمامی آثاری که تا به امروز در  مورد سردار سلیمانی تولید شده، مغفول مانده است، عظمت و وجوه عالی شخصیت ایشان است که مستند پرواز یک و بیست دقیقه می‌کوشد تا با روایت‌هایی جذاب آن را به تصویر بکشد.

کارگردان مستند زخم تازه ادامه داد: این مستند تصویری ناب از آنچه تا کنون درباره سردار سلیمانی در بعد سیاسی و نظامی دیده‌ایم را نشان می‌دهد و تاکید دارد که آنچه ایشان را سردار دل‌ها کرده همین برجستگی وجوهی از شخصیت انسانی و اخلاقی ایشان است.

نقویان گفت: نام این مستند مربوط به لحظه شهادت ایشان است که در سیر روایت این فیلم می‌خواهیم بگوییم چطور ایشان از اینجا تا ابدیت پرواز می‌کنند. 

کارگردان مستند خارج از دید افزود: چون کار اصلی حاج قاسم کاری امنیتی و نظامی بوده است، ما مصاحبه‌هایی را که با برخی از همرزمان نزدیک ایشان گرفتیم به دلیل حفظ امنیت و گمنامی این دوستان تصویر آنان در این مستند واضح نیست. 

نقویان ادامه داد: روایت‌های این مستند موضوعات ناب و دسته اول است. حاج قاسم سلیمانی بسیار اهل نوشتن بودند و در این مستند برای نخستین بار نامه‌های ویژه ایشان به فرزندان و همسر حاج قاسم سلیمانی خوانده خواهد شد.

حسین جودوی پژوهشگر این مستند با اشاره به پژوهش بزرگی که در راستای شناخت سردار سلیمان شروع شده است، توضیح داد: راه اندازی مرکز اسناد و تاریخ شفاهی مکتب حاج قاسم سلیمانی از چند ماه گذشته رسما آغاز به کار کرده و ما کار تهیه مصاحبه ها را شروع کرده ایم؛ بر این اساس اسناد و مدارک، عکس و فیلم از همه مراکز جمع آوری شده است. 

وی افزود: ما داده‌هایی از خط زندگی سردار سلیمانی از قبل و بعد از انقلاب اسلامی، جنگ عراق و پس از آن، ورود ایشان به سپاه پاسداران و فرماندهی سپاه قدس و ابعاد و برهه‌های مختلف زندگی ایشان را ترسیم کرده‌ایم و در این مسیر با همه افرادی که می‌توانند در این باره صحبت کنند و حرفی از ایشان دارند به بیان گفت وگو خواهیم پرداخت.

جودوی گفت: در نهایت، در بررسی خروجی کارها مصاحبه‌ها، کلیدواژه‌ها و خاطرات دیگرانی که در این رویدادها حضور داشته‌اند، صحت سنجی می‌شود و اسناد درجه یک با روایت‌های دسته اول ارائه خواهند شد. 

این پژوهشگر با بیان اینکه مستند پرواز یک و بیست دقیقه در راستای همین هدف ما و بخش دیگری از ثبت و ضبط خاطرات سردار سلیمانی است، تاکید کرد: بر این اساس انشالله تا سالگرد بعدی ایشان گنجینه ای برای شناخت و آشنایی با ایشان خواهیم داشت. 

جودوی با اشاره به اینکه سبک زندگی سردار سلیمانی در این مستند، برجسته است، گفت: تبلیغات دشمن علیه ایشان منفی است اما کاری چون‌ این مستند ابعاد پنهان سبک زندگی سردار در بین خانواده را نشان می‌دهد تا شناختی بهتر از شهید سلیمانی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، مهدی نقویان فارغ التحصیل دانشگاه صدا و سیما، در سال ۱۳۸۶ با مستندی تحت عنوان زخم تازه درباره تاریخچه نام خلیج فارس، رسماً به دنیای سینما و تلویزیون وارد شد.

مجموعه یوسف رضا در مورد شهید یوسف رضا ابولفتحی برای روایت فتح و سه گانه‌ای درباره مبادله اسرای لبنان که سمیر قنطار (شبه نظامی سرشناس لبنانی) هم در بخشی از مستند حضور دارد، بخش دیگری از آثار مهدی نقویان در تولید آثار مستند است. 

مستند پرواز یک و بیست دقیقه، پنجشنبه ساعت ۱۵ از شبکه یک سیما و روز جمعه ساعت ۱۳ از شبکه سه سینما پخش خواهد شد؛ این مستند بازپخش‌های دیگری هم خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha