روزهای پنجشنبه و جمعه در پی وفات امام جمعه سابق تایباد در این شهر عزای عمومی اعلام شد

مشهد-ایرنا- فرماندار تایباد در پی فوت حجت الاسلام والمسلمین محمد محدثی از علمای شاخص شرق خراسان رضوی روز پنجشنبه و جمعه را در این شهرستان عزای عمومی اعلام کرد.

محسن سیاح روز پنجشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: آن مرحوم یکی از علمای بزرگ و از پشتوانه های نهضت انقلاب اسلامی در این منطقه بود و مجاهدتها و اقدامات شاخصی در دوران انقلاب انجام داد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله محدثی در دوران حیات خود نقش بسزایی در وحدت بین شیعه و اهل سنت در شهرستان تایباد و مناطق مرزی داشت و مردم اهل سنت هم به این عالم ارادت خاصی دارند.

فرماندار تایباد گفت: مردم این شهرستان به خاطر اقدامات فرهنگی و مجاهدت های مرحوم محدثی دلبستگی خاصی به وی دارند. 

سیاح افزود: این عالم، موسس حوزه علمیه امام جعفر صادق ( ع ) در شهر تایباد بود که شاگردان و طلاب زیادی در آن به دروس مختلف حوزوی مشغول هستند.

وی ادامه داد: پیکر آن مرحوم امروز پنجشنبه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) از مسجد امام جامع جعفر صادق ( ع ) به سمت حوزه علمیه امام جعفر صادق ( ع ) تشییع و خاکسپاری می شود.

آیت الله محمد محدثی امام جمعه سابق تایباد دوشنبه شب در سن ۸۷ سالگی بر اثر کهولت سن در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد درگذشت.

 آیت الله محدثی متولد سال ۱۳۱۳ در روستای ابدال‌آباد تربت‌جام بود که مدت نیم قرن در تایباد حضور یافت و مشغول فعالیت های دینی و تقریبی شد. 

وی همچنین حوزه علمیه امام صادق (ع) را در سال ۱۳۶۳ تاسیس کرد و به عنوان "اسوه وحدت" در تایباد شناخته شد. 

آیت الله محدثی در دوران پهلوی، محور مبارزه علیه رژیم ستمشاهی بود به طوری که مسجد صاحب الزمان (عج) در شهر تایباد که محل اقامه نماز ایشان بود سنگر مبارزان و انقلابیون محسوب می‌شد. 

از جمله اقدامات آیت الله محدثی در تایباد اقامه نخستین نماز جمعه، ساخت حوزه علمیه امام صادق (ع)، ساخت مسجد جامع امام جعفر صادق (ع)، ساخت دفتر ستاد نماز جمعه، تربیت و اعزام طلاب به مناطق مختلف برای تبلیغ و ساخت حوزه علمیه بانوان فاطمه‌ زهرا (س) است.

 امام جمعه سابق تایباد در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد و در کلاس های درس علمایی همچون سیدمحمود شاهرودی، سیدجمال‌الدین گلپایگانی و علامه امینی حضور یافت.

آیت الله محدثی در دوره کوتاه یک سال و پنج ماه اقامت خود در نجف به دست آیت الله سیدمحمود شاهرودی به لباس روحانیت ملبس شد و به مشهد بازگشت. 

وی در حوزه علمیه مشهد با محمدرضا شفیعی کدکنی و محمدرضا حکیمی از نویسندگان و متفکران اسلامی هم‌ دوره بود و در جلسات مسجد کرامت که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شد شرکت می کرد.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha