به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، «خسرو ساکی» اظهار کرد: در سنوات اخیر با استفاده از روش ارسال الکترونیکی سؤالات رمز شده به حوزه های اجرا، تا زمان ارسال رمز و بازگشایی و تکثیر سؤالات، دسترسی به آن امکان پذیر نیست و تاکنون نیز سند معتبر یا گزارشی از طرف هیچ یک از مراجع نظارتی و کانال های تلگرامی مبنی بر این که حتی یک دقیقه قبل از شروع امتحان، سؤالات افشا شده باشد، وجود ندارد.
وی ادامه داد: اما در مواردی در حین برگزاری امتحان، تعداد انگشت شماری از دانش آموزان با استفاده از گوشی همراه، و... که به صورت غیرقانونی با خود به جلسه امتحان می برند، تصویر سؤالات را در فضای مجازی انتشار می دهند یا پس از چند دقیقه از شروع امتحان پاسخنامه خود را تحویل و از جلسه خارج می شوند و تصویر سؤالات را برای گردانندگان کانالهای تلگرامی ارسال می کنند که این تصاویر مورد سواستفاده برای عملیات روانی وکلاهبرداری از دانش آموزانی قرار می گیرد که برای امتحان آماده نیستند.
ساکی افزود: بدیهی است این اقدام به معنی لو رفتن سؤالات نیست، چون در زمانی اتفاق میافتد که دانش آموزان در جلسه امتحان حضور دارند و تحت نظارت مراقبین، مشغول پاسخگویی به سؤالات هستند . ضمناً با توجه به نشانه گذاری بر روی برگه های سئوالات، در بیشتر موارد به سرعت دانش آموز عامل انتشار تصویر شناسایی و طبق مقررات با آن برخورد قاطع انجام می گیرد.
وی ادامه داد: در برخورد با متخلفین، براساس آئین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانات، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش؛ مجازات دانشآموزانی که در جلسه امتحان موبایل و یا وسایل غیر مجاز دیگر همراه داشته باشند، حتی اگر مورد استفاده قرار ندهند، به گونهای است که؛ نمره درسی که در حال امتحان هستند، صفر منظور میشود و اگر از آن ابزار غیر مجاز برای انتشار تصاویر سؤالات یا استفاده از پاسخهایی که ارسال شده استفاده کنند، نمره کلیه دروس صفر و متخلف، از امتحانات نوبت بعدی محروم میشود.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش گفت: بر این اساس در سراسر کشور، دانش آموزان پیش از ورود به محل برگزاری امتحانات، با استفاده از ابزارهای الکترونیکی(راکت های موبایل یاب و...)، بازدید بدنی می شوند و در حین برگزاری امتحانات به نسبت هر بیست نفر دانش آموز، یک مراقب ثابت و علاوه بر آن چندین نفر، رابط و ناظر بر رفتار دانش آموزان نظارت می کنند.
وی با اشاره به این که با توجه به اهداف امتحانات نهایی، از ارزشیابی ملاکی و سؤالات حل کردنی، تشریحی(برای سنجش سطوح مختلف یادگیری) و تعداد اندکی سؤالات کوتاه پاسخ و چند گزینه ای استفاده می شود، گفت: بکار بردن اصطلاح حافظه محور و کوتاه پاسخ برای توجیه کردن ادعای دسترسی آسان به پاسخ سؤالات امتحانات نهایی نادرست است.
ساکی تصریح کرد: در ارتباط با تجهیزات جدیدی که به هر نحو ممکن، جاسازی و توسط افراد معدودی به حوزه امتحانی آورده می شوند، با اعمال همه تدابیر لازم احتمال ورود این تجهیزات وجود دارد و نه تنها آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور، بلکه سایر وزارتخانهها و سازمان های بر گزار کننده آزمونهای ملی در حال حاضر ابزاری برای کشف کامل آنها را در اختیار ندارند.
وی افزود: اما نکته مهم، زمان و نحوه استفاده احتمالی از این ابزارها برای دریافت پاسخ سؤالات توسط متخلفین است که؛ اولاً دسترسی به آنها برای تعداد انگشت شماری از دانش آموزان میسور است که جنبه موردی پیدا می کند نه تقلب گسترده، ثانیاً دریافت پاسخ سؤالات حل کردنی و تشریحی توسط این ابزارها و بهره برداری از آن، زیر نظر چندین مراقب و ناظر کار چندان آسانی نیست.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش گفت: با این وجود، این گونه وقایع موضوعاتی جدید و مختص امتحانات آموزش و پرورش نیست و از سال ۱۳۹۷ که شیوه الکترونیکی ارسال سؤالات رمز شده به حوزههای امتحانی مورد استفاده قرار گرفته (و در هر نوبت نسبت به نوبتهای قبل کارآمد تر شده)، افراد فرصت طلب و سود جو مبادرت به ایجاد کانال در فضای مجازی پیام رسان ها نموده و سعی در فریب و ایجاد اختلالات روحی و روانی در بین دانشآموزان در ایام امتحانات دارند که در این رابطه وزارت آموزش و پرورش مراتب را از طریق پلیس فتا پیگیری نموده و در هر نوبت تعدادی از آنها شناسایی و با شکایت دفتر حقوقی وزارت متبوع، به مقام قضایی معرفی و موردپیگرد قانونی قرار گرفته اند.
ساکی در پایان گفت: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، با همکاری سایر واحدهای ذی ربط وزارت متبوع، تلاش برای ارتقا صحت، امنیت وکیفیت فرایندهای برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم (طراحی سؤالات ،ارسال الکترونیکی سؤالات، صدورشیوه نامه های استاندارد برای برگزاری، تصحیح الکترونیکی و...) را وظیفه ذاتی خود می داند تا با تدوین واجرای دقیق شیوه نامه ها و رعایت مقررات، امتحانات نهایی را به بهترین نحو ممکن برگزار نماید، اما تخلف تعداد بسیار اندکی از دانشآموزانی که بعضاً به سرعت شناسایی و مطابق آئین نامه های رسیدگی به تخلفات امتحانی با آنها برخورد قاطع می شود را نمی توان مبنای برای خدشه کلی به صحت برگزاری امتحانات قرار داد و زحمات و خدمات هزاران مدیر مدرسه و معلم شریف، امانت دار، صدیق، سخت کوش و... که در بیش از شش هزار حوزه اجرا امتحانات نهایی را در سراسر کشور برگزار می کنند زیر سؤال برد و باعث نگرانی و دلسردی دانشآموزان سخت کوش و درست کار و اولیاء آنان شد.
نظر شما