۲۰ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84605644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازگاری محیط شهری با نیازهای معلولان امری حیاتی است

زنجان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بهزیستی مطالبه گر در امور افراد دارای معلولیت است گفت: سازگارسازی محیط شهری با نیازهای افراد دارای معلولیت جسمی، ضرورتی حیاتی است لذا باید طراحی شهرها براساس معیارها و ضوابط خاصی برای آنها انجام گیرد.

محمد محمدی قیداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بابیان اینکه محل پارک خودروهای افراد دارای معلولیت توسط خودروهای افراد سالم اشغال می شود، افزود: پارکینگ ویژه افراد دارای معلولیت با تابلو و کف نویس مشخص است و رعایت حق پارک معلولین موجب دسترسی آسان آنها به خدمات مورد نیازشان خواهد شد.

به گفته این مسوول با کارهای انجام گرفته و از ابتدای سال جاری تاکنون برای ۱۰ فرد دارای معلولیت پلاک ویژه صادر شده است و سال گذشته نیز ۱۲ نفر از افراد دارای معلولیت، پلاک ویژه خودرو دریافت کردند.
وی با بیان اینکه برخی از موارد نیازمند فرهنگ‌سازی است، اما به نظر برخی موارد جنبه قهری دارند، اظهار داشت: زمانی که افراد می‌دانند نباید زیر تابلو "مطلقا ممنوع" پارک کنند، بطور قطع  محل تابلو پارکینگ ویژه معلولان را هم مشاهده می‌کنند، پس در واقع در این جا رعایت حقوق افراد دارای معلولیت جدی گرفته نمی‌شود.

محمدی افزود: علت رعایت نکردن این موضوع این است که افراد خود درک مستقیمی از آن ندارند که چقدر برای افراد دارای معلولیت یا جانبازان این امر حیاتی است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه افراد دارای معلولیت برای زندگی اجتماعی در شهر با موانع معماری و شهری متعددی روبرو هستند، اظهار داشت: موانع شهری، محیط را برای افراد کم توان ناامن می سازد و موجب عدم دسترسی افراد دارای ناتوانی و معلولیت به محیط می شوند و فرصت های مشارکت افراد در صحنه های مختلف زندگی اجتماعی را از بین می برند.

وی خاطرنشان کرد: برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی هرگونه توقف در زیر تابلوهای پارک ویژه معلولین برای خودروهای غیر پلاک معلولین ممنوع است و در صورت توقف، خودروی متخلف علاوه بر اعمال قانون، در صورت تشخیص عوامل راهور در سطح شهر توسط جرثقیل حمل می شود و به پارکینگ انتقال می‌یابد.

 به گزارش ایرنا، هم اکنون ۲۲ هزارو ۳۲۶ نفر افراد دارای معلولیت تحت پوشش این اداره کل هستند که از این تعداد ۱۱ هزارو ۱۴۳ نفر در حوزه توانبخشی مستمری دریافت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha