۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 84610845
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جمعیت قوچ و میش منطقه انگوران زنجان ۱۳/۵ درصد افزایش یافته است

زنجان - ایرنا - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس سرشماری صورت گرفته، تعداد قوچ و میش‌های موجود در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران شهرستان ماهنشان در مقایسه با پارسال ۱۳/۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

پرویز رستمی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال ۹۰۴ راس قوچ و میش در این منطقه از استان زنجان مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت اما امسال تعداد آنها به رقم یک هزار و ۲۶ راس رسیده است.

وی با بیان اینکه در این سرشماری قریب ۱۰۰ راس کل و بز، چهار قلاده گرگ و حدود ۳۰ راس گراز نیز در این منطقه از استان زنجان مشاهده شد، اظهار داشت: قوچ و میش و کل و بز از گونه های شاخص این منطقه محسوب می شود اما اولویت و تمرکز در این سرشماری بر روی قوچ و میش‌ها بود.

رستمی تصریح کرد: مستعد بودن، پایش و کنترل دقیق صورت گرفته، مدیریت مطلوب، جلوگیری از شکار و پیشگیری از تخریب طبیعت در منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران ازجمله دلایل مهم افزایش قوچ و میش های موجود منطقه است.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: این سرشماری از سوی ۲۶ نفر از کارشناسان و محیط بانان این اداره کل و در قالب چندین اکیپ (۲ تا چهار نفره) و با موفقیت انجام شد.    

پارسال تعداد قوچ و میش های سرشماری شده از سوی کارشناسان و محیط بانان در این منطقه ۹۰۴ راس بود که در مقایسه با مدت مشابه (سال ۹۸) به میزان ۱۵ درصد افزایش نشان می داد و تعداد کل و بزها نیز قریب ۷۰ راس بود.

در سرشماری امسال منطقه خرمنه سر شهرستان طارم نیز که با هدف و اولویت شمارش تعداد کل و بز ها صورت گرفت تعداد ۶۳۴ راس کل و بز و همچنین تعدادی قوچ و میش نیز مورد مشاهده قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده انگوران با مساحتی برابر با ۹۲ هزار و ۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت قرار گرفته و پوشش گیاهی منطقه بطور عمده از لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میرحسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد تشکیل شده است.

این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (کل و بز) و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.

پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمده و از سال ۱۳۵۴ نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت ۲۹ هزار و ۸۳۳ هکتاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha