۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
کد خبرنگار: 1766
کد خبر: 84615359
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

وزیر آموزش و پرورش: باید برای نصیب آموزشی برابر تلاش شود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: باید نصیب آموزشی برابر را فراهم کنیم که پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری روز یکشبنه در گفت و گویی در خصوص «برقراری عدالت آموزشی» اظهار داشت: عدالت آموزشی، نیازمند توجه ویژه به مناطق محروم است تا معلم ثابت دارای مهارت و صلاحیت و با رشته مرتبط برای این مناطق در نظر گرفته نشود و تا زیرساخت های لازم متناسب با زیست بوم مورد نظر فراهم نشود، عدالت آموزشی برقرار نمی شود لذا این موضوع با جدیت در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی افزود: در  دوره ای که ویروس کرونا برای معلمان شرایط جدیدی بوجود آورد؛ معلمان در ابتدا برای این شرایط و تدریس در فضای مجازی، آمادگی لازم را نداشتند ولی خیلی زود با تلاش و پشتکار توانستند آموزش دانش آموزان را از بستر فضای مجازی، ادامه دهند که البته در این مسیر، اولیا و خانواده ها نیز به طور جدی با معلمان، همراهی و همکاری کردند و اکنون که گشایشی ایجاد شده، توصیه می‌کنم که از این فرصت به خوبی استفاده شود.

 وزیر آموزش و پرورش به آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص «رتبه بندی معلمان» اشاره کرد و گفت:  در سال ۱۳۹۰سند تحول بنیادین نظام رتبه بندی  مصوب شد؛ در این سند، برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، رقابت بین معلمان، احراز شایستگی ها، ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و ... بحث «رتبه بندی» مطرح شد، که متعاقب آن در سال  رهبرمعظم انقلاب در سیاست های کلی ابلاغی، به این امر تأکید فرمودند و قبل از آن نیز در برنامه ششم توسعه، اشاره شده بود و به عبارتی اسناد فرادستی بر این مساله تأکید دارند که ما نظام تعلیم و تربیت را به سمت کیفیت بهتری ببریم.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نوری ادامه داد: در همین راستا، در سال های گذشته با عنوان «رتبه بندی معلمان» در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلمان انجام شد که  نظام مند نبود و در سال  ۱۳۹۹نیز دولت، لایحه‌ای در همین راستا به مجلس ارائه کرد، این لایحه اخیراً از سوی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است و دولت و رییس‌ جمهور نیز اصرار به انجام «رتبه بندی معلمان» دارند و این یک امر تمهیدی و تدریجی است.

وی در خصوص تفاوت بین رتبه بندی و همسان سازی تصریح کرد: «رتبه بندی» با «همسان سازی» متفاوت است، «طرح همسان سازی» برای برقراری عدالت در پرداخت ها صورت می گیرد؛ درحالی که «رتبه بندی» برای کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت است و برای رقابت درون گروهی  انجام می‌شود و ما به ازای اقتصادی هم دارد؛ زیرا هرچه کیفیت آموزش و پرورش ما بیشتر باشد تولید ناخالصی ما بیشتر می‌شود و شاخص های توسعه سرمایه انسانی بیشتر شده و  محرومیت های ما کمتر خواهد شد. چون پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزش و پرورش خواهد گذشت و آموزش وپرورش در هر نظامی پایه است و رهبر معظم انقلاب فرمودند: که آموزش و پرورش قاعده نظام است.

 وزیر آموزش و پرورش گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بیش از آنچه تصور می کنید، بازگشت پذیر است و   «نظام رتبه‌بندی» در واقع کلید اصلی این کار است.

نوری در مورد طرح همسان سازی در دولت یادآور شد:  در هفته گذشته، در جلسه هیأت دولت، از سوی رییس جمهوری بر همسان سازی پرداخت حقوق در دستگاه ها تأکید شده است و سازمان امور استخدامی کشور، باید این امر را در مدت زمان کوتاه وبه سرعت عملیاتی کند.  

عضو دولت سیزدهم گفت: اقتصاد دوم فرهنگیان، اجرای طرح رتبه بندی است که با اجرای این طرح شایستگی های معلم، مدرک تحصیلی او در حقوق و مزایایش تأثیر خواهد گذاشت. در این مورد، هم اکنون مصوبه مجلس در شورای نگهبان در حال بررسی است و ماهم آیین‌نامه‌های آن را تصویب می‌کنیم و سریع بعد از ابلاغ این کار را انجام خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش درمورد بازگشایی مدارس نیز اظهارداشت: بر اساس یک عادت دیرینه هر اتفاقی که می‌افتد مدارس را تعطیل می‌کنیم، با بارش برف، آلودگی هوا و ... که البته این صحیح نیست و باید  با ارتقای سواد فرزندان مان در این حوزه وآموزش سواد سلامت در زمان آلودگی هوا، از دانش آموزان مراقبت شود. در خیلی از کشورها آلودگی از شهرهای ما بیشتر است اما بچه ها همیشه به مدرسه می روند و با رعایت پروتکل های مورد نظر از امر تعطیلی پیشگیری می شود که ما هم باید به این مرحله برسیم.

نوری با بیان این که  زمان آموزش ما کم نیست اما این که به راحتی مدارس را تعطیل کنیم و بچه ها با موقعیت های جدید آشنا نشوند خوب نیست، یادآور شد: بچه ها باید با موقعیت ها آشنا شوند و کرونا هم یکی از همین موقعیت ها است، اگر در برخی کشورها با شیوع کرونا تعطیلی داشتیم، تنها در حدود چند هفته یا حداکثر شش ماه بود، در صورتی که در کشور ما مدارس حدود ۲ سال تعطیل شد.

وی تأکید کرد: ما در فضای مجازی امکان و فرصت های یادگیری را نمی‌توانیم به طور ۱۰۰درصد برای دانش آموزان فراهم کنیم و فرایند تعلیم و تربیت آنگونه که باید نیست؛ قطعاً در پایه ابتدایی به آن سواد هدف گیری شده با آموزش مجازی نخواهید رسید و الزام نیست که فقط در فضای مجازی و با آموزش مجازی ما به هدف  رسیده باشیم می توانیم با رعایت پروتکل‌ها مدارس را حضوری کنیم، واکسیناسیون را انجام دادیم، واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال در دنیا انجام نشده و تنها در دنیا برای ۱۰میلیون نفر انجام شده است که اگر نیاز بود واکسیناسیون زیر ۱۲سال را هم انجام می دادیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تا کنون حدود ۹۴درصد از دانش‌آموزان و معلمان واکسیناسیون را انجام داده و دوز دوم هم بیش از ۷۵درصد تزریق شده است و این آمار بسیار خوبی است.

نوری به بازگشایی مدارس در روستاها و مدارس حاشیه شهرها ااشاره و عنوان کرد: بعضی از مدارس مانند شهرهای تهران و مراکز استان‌ها به خاطر کرونا بازگشایی حضوری  نداشتند اما همکاران ما  در مدرسه حضور دارند. توصیه ما این است که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و دارویی مدارس را بازگشایی کنیم و با دسته بندی مثلاً ۱۰نفره  یا بیشتر از فضای جمعی استفاده کنیم. حتی پیشنهاد کردیم که برای جلوگیری از خطرات احتمالی بیماری کرونا، کلاس های درس را در ورزشگاه‌ها، مرکز فرهنگی، مرکز آموزشی و یا مراکز مذهبی مانند مساجد و حسینیه ها هم می توانید برگزار کنید و در این رابطه از فضاهای متفاوت استفاده شود.

وی ادامه داد: در سندتحول بنیادین، برای ارتقای آموزش و مهارت آموزش دانش آموزان، تأکید شده است که ۱۰ تا ۲۰درصد کلاس ها را بیرون از مدرسه برگزار کنیم در برنامه ویژه مدرسه یا «بوم» نیز که بخشنامه آن هم به تمام استان‌ها ابلاغ شده است، تأکید بر این است که فقط در یک کلاس واحد نباشیم و حتی محتوای ما هم به عنوان بسته های یادگیری متنوع باشد که البته کرونا این فرصت را فراهم کرده تا آموزش ها به صورت ترکیبی باشد و در جایی که امکان حضور همه دانش‌آموزان در مدرسه نیست از فضاهای بیرون هم استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه های دولت بحث عدالت و شفافیت و مردمی وهمسان سازی مطرح است و با توجه به این که  در هفته شوراهای آموزش و پرورش هستیم، برای تفویض اختیار، تمرکززدایی و جلب کمک‌های دستگاه ها و کمک های مردمی تشکیل شده که ما بتوانیم این عدالت را گسترش دهیم و مهم ترین بخش عدالت اجتماعی، عدالت تربیتی یا نسیب آموزشی برابر است و ما باید تلاش کنیم نصیب آموزشی برابر را فراهم کنیم.

نوری گفت: مدارس غیردولتی که به عنوان خصوصی گفته می‌شود و تعداد زیادی در کشور نداریم که تعدادی مربوط به دانشگاه آزاد و تعدادی هم مربوط به مردم است، اگر منجر به ایجاد تعهدات جدید شود و فاصله طبقاتی را زیاد کنند به اهداف خود نرسیده ایم. در همین راستا، از برخی مؤسسان مدارس غیردولتی خواستیم تا این مدارس را به سمت مدارس «غیر انتفاعی» هدایت کنند که اگر سودی حاصل شد بتوانیم در جایی که نیاز است هزینه کنیم، مثلاً در مناطق مرزی ما که می‌توانند تحت این روش‌ها رشد پیدا کنند. مدارسی را در تهران داریم که مدارسی را در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده اند و از ماهیت مدرسه خصوصی باید به مدرسه غیردولتی آنها را هدایت کنیم و این طرح در دنیا اتفاق افتاده که تعداد مدارس غیردولتی و خصوصی  در سالیان اخیر کاهش پیدا کرده چون مدارس دولتی کیفیت بهتری پیدا کرده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در مرحله اول برقراری عدالت آموزشی، برای «مدارس مرزی» هدف گذاری کرده ایم که به هر مدرسه، یک معلم ثابت و آموزش‌دیده در رشته مرتبط اختصاص دهیم و زیرساخت‌های این مدارس را از جهت فیزیک کلاس و مدرسه و تجهیزات فراهم کنیم و در زیرساخت های غیر فیزیکی، از  روش های مناسب و مطالعه شده برای آن مناطق و مبتنی با آن ساختار و زیست‌بوم استفاده کنیم و روش‌های نوین را برای آنها هم احیا کنیم.

وی بیان کرد: در مرحله دوم به مدارس روستاها و در مرحله بعدی به حاشیه شهرها خواهیم پرداخت. بسیاری از مدارس ما به صورت غیر دولتی اداره می‌شوند این شاید به دلیل تقاضای مردم و  تقاضای اجتماعی است  و یا باز سازی و یا به هر دو دلیل بوده است اما مدارس دولتی ما هم از امکانات خوبی برخوردار هستند و امیدواریم بتوانیم مدارس دولتی را با کمک معلمان، با کیفیت تر از قبل کنیم. نظام رتبه بندی در کیفیت بخشی مؤثر بوده و کلید  ارتقای سطح آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اختلاف ساعات کاری معلمان دوره ابتدایی و متوسطه گفت:  اساس قانون و ضوابط دوره ابتدایی برای حضور همکاران در هفته در حدود، ۲۸ساعت بود که امروز به ۲۵ساعت رسیده است و حکم معلمی که دوره ابتدایی را انتخاب می کند بر این اساس تعریف شده است. و همیشه صحبت بر این بوده که چرا در دوره متوسط ۲۴ساعت و ابتدایی باید ۲۸ساعت تدریس شود، این یک قانون مصوب است و این دوره این گونه تعریف شده است.

نوری به فداکاری معلمان اشاره و تاکید کرد: برخی از همکاران ما بیش از ۲۰سال سابقه دارند و در هفته ۲۴ساعت  در مدرسه فعالیت می‌کنند؛ به عقیده ما این کار ارزشمندی است و نذرخدمت است که باید این معلمان شناخته شوند و از آن ها تقدیر شود.

وی در خصوص کلاس های ضمن خدمت معلمان در رابطه با آموزش های ترکیبی اظهارداشت: در آموزش ترکیبی،  هنوز قواعد را به معلم هم آموزش نداده ایم که باید گروه بندی کنیم و آموزش دهیم. ما در کلاس درس گروه بندی می کنیم تکالیف را از نزدیک نظاره می‌کنیم اما با تراکم تعدد و تنوع کار زیاد معلم هم کارش بسیار سنگین‌تر شد؛ ما قدردان معلمان هستیم و در مصوبه اخیر هیأت دولت، در بحث برابری پرداخت ها دولت موظف شده است که معلمان را هم تحت پوشش قرار دهد. معتقدیم این ها اقداماتی است که در جهت تحقق عدالت اجتماعی باید صورت گیرد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: رسانه ها باید به آموزش و پرورش کمک کنند و من قدردان صدا و سیما هستم که در جهت ارتقای سطح نظام آموزش و پرورش تلاش می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha