۴۶ درصد از حجم مخازن سدهای فارس پُرآب شد

شیراز - ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس گفت: بارندگی ها در فارس تا سه شنبه ۲۸ دی ماه، موجب شد ۴۶ درصد از حجم سدهای استان فارس پر آب شود.

حمیدرضا دهقانی با بیان اینکه  دو سامانه بارشی در هفته های اخیر وارد استان فارس شدند و ذخایر سدهای استان افزایش پیدا کرد افزود:  با این حال اما تا شرایط اطمینان فاصله داریم و هنوز بیش از نیمی از مخازن سدهای این استان خالی است.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس اظهار کرد:  در حال حاضر در حدود یک هزار و ۳۵۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان فارس ذخیره شده است که از این میزان ۸۷۴میلیون مترمکعب قابل استفاده است. حجمی در حدودیک هزار و ۵۸۱ میلیون مترمکعب آب لازم است تا مخازن ۹ سد این استان تکمیل شود.

دهقانی ادامه داد: سد سلمان فارسی با ۶۶۵ میلیون مترمکعب ، سد درودزن در مرودشت با ۴۴۲ میلیون مترمکعب و سد ملاصدرا با ۱۱۷ میلیون مترمکعب بیشترین میزان آب ورودی داشته اند. هرچند که با توجه به اینکه بارش های جبهه بالادست سد درودزن بیشتر به صورت برف بوده است ، ورودی آب این سد در حال افزایش است.

وی بیان کرد :  بارندگی‌های امسال و وضعیت ذخایر  سدهای استان فارس نشان می‌دهد که همه سدهای استان فارس با کاهش حجم قابل استفاده نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستند.حجم کل سدهای استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷۸ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.بنابراین اگر مدیریت مصرف آب در استان اعمال نشود، در تابستان با سختی روبه‌رو هستیم کما اینکه هم اکنون نیز افت فشار آب در برخی از ساعات روز در کلانشهر شیراز وجود دارد.

 ۹ سد موجود در استان فارس شامل  ، درودزن ، تنگاب ، سلمان فارسی ، ملا صدرا ، خسویه ، سیوند ، چشمه عاشق ، ایزد خواست و رودبال  است که آب و سیلاب ها را ذخیره می کنند.

سد تنگ خمار شهرستان فسا نیز بهمن ماه پارسال بصورت نیمه تمام  افتتاح شد اما نمیت واند روان آب های این منطقه را مهار کند و این موضوع ناخشنودی کشاورزان و روستاییان را به دنبال داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha