۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۴۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84617675
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۶ مورد ابتلا به تب مالت در شیروان گزارش شد

۲۸ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۴۴
کد خبر: 84617675
۷۶ مورد ابتلا به تب مالت در شیروان گزارش شد

بجنورد-ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان گفت: از ابتدای امسال تاکنون۷۶ مورد ابتلا به تب مالت در این شهرستان گزارش شدکه نسبت به سال قبل افزایش دارد.

سیده معصومه هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روند ابتلا به این بیماری افزایشی بوده است و این موضوع دارای سابقه چندین ساله است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر موارد گزارش شده از روستاها بوده که با تشخیص پزشک و مراجعه به موقع بیماران درمان شده  و موردی از مرگ و میر ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه شیروان از شهرستان های با آمار بالای تب مالت در استان است خاطرنشان کرد: سنتی بودن دامداری ها، چرخش دام های آلوده در شهرستان از دلایل ابتلای بالای این بیماری در شیروان است.

هاشمی با بیان این که به دلیل هزینه‌بر بودن تست کشتار و ندادن هزینه کشتار به دامدار، آن ها از تحویل دادن دام آلوده به دامپزشکی جلوگیری می کنند، اضافه کرد: متاسفانه پنیر تازه و شیر نجوشیده در این شهرستان مصرف می شود و زایمان دام ها نیز بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی (دستکش.عینک وچکمه) انجام می شود که موارد مطرح شده از مهم ترین عوامل افزایش تب مالت در این شهرستان است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شیروان تاکید کرد: عدم‌ مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه، مصرف نکردن گوشت فاقد مهر بهداشتی، استفاده از تجهیزات حفاظتی همچون دستکش و ماسک در ارتباط با دام از جمله اقدامات مهم در پیشگیری از بروز بیماری تب‌مالت است که شهروندان باید این موارد را رعایت کنند.

بیماری بروسلوز یا تب مالت بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر آثار زیان بار در سلامت انسان در جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.
بیماری بروسلوز نقش بسزایی در ضررهای اقتصاد دامداران داشته و پیشگیری از این بیماری از جمله اولویت های مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور است.

شهرستان شیروان بیش از ۵۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha