وزیر آموزش و پرورش: مولفه‌های تربیتی مکتب «شهید سلیمانی» در کتب درسی وارد شود

تهران - ایرنا -  وزیر آموزش و پرورش گفت: در برهه‌هایی از زمان،  محورهای فکری ایجاد می‌شوند که مکتبی را ایجاد می‌کنند و یکی از کسانی که این مکتب را ایجاد کرد شهید سلیمانی بود بنابراین ضروری است مولفه‌های تربیتی مکتب «شهید سلیمانی» وارد کتب درسی شود.

به گزارش  خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری در گفت و گویی درباره مکتب سردار سلیمانی افزود: معتقدم برای تداوم انقلاب نیاز به حضور الگوهای تربیتی در فرآیندهای تعلیم و تربیت داریم و شهید سلیمانی به عنوان یک سرباز و از نظر ما در حوزه تعلیم و تربیت به عنوان یک افسر سپاه تعلیم و تربیت و در نتیجه یک معلم در حوزه تعلیم و تربیت بود و توانست به گونه ای  نقش آفرینی کند که یک فضا یا عرصه نظامی را به یک عرصه تعلیم و تربیت تبدیل کند و تمامی بچه هایی که با شهید سلیمانی همکاری داشتند، او را مانند پدر خود می دانستند و حتی به جهت احساساتی که از منظر تربیتی به آنها منتقل کرده بود مقدم تر از پدر، تلقی می شد.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی  فرصت های یادگیری را برای سربازان جهت رشد فراهم کرده بود که در حوزه تربیت و تزکیه رشد کنند، آنها شهید را از پدر خود مقدم تر می دانستند.

 نوری گفت:  تعلیم و تربیت برنامه درسی ما  چهار بعد دارد، هدف و محتوا، روش تدریس، روش یاددهی و یادگیری، ارزشیابی؛ که در مکتب شهید سلیمانی محتوا آن قدر جذاب انتخاب شده بود که رفتار او و گفتار او  به گونه‌ای بود که این محتوا بچه‌ها را جذب می‌کرد و روش او این گونه بود که  خود را دور از آنها نمی دید و آنها را پیشتر از  خود در خط مقدم می دید  و این باعث شد تا مکتب جذاب و شیرین سلیمانی یک مکتب همگانی و متربی پسند باشد.

 وی تأکید کرد: در گام دوم انقلاب که خودسازی است، باید  منش و سیره همه باشد و در تربیت نسل جوان و معلمان به کار رود.

نوری اظهار داشت: در سند تحول بنیادین سندیت میان آموزش و پرورش به واژه تربیت در ساحت‌های چندگانه تبدیل شده است، باید به دنبال تربیت نسل آینده باشیم،   نه  نسل آینده ای که فقط در کنکور موفق باشند، بلکه در تمامی عرصه ها بتوانند موفقیت کسب کنند، چه در عرصه های اخلاقی و چه در عرصه های اجتماعی و سیاسی و چه در عرصه‌های حرفه‌ای و کارآفرینی اقتصادی و علمی و فناوری.

وی معتقد است: تعلیم و تربیت آینده ما مبتنی بر همین موضوع است که حاج قاسم به دلیل پیاده سازی یک الگوی بومی توانست مانا شود، ما هم  در نظام تعلیم و تربیتی خدمت می کنیم که امام (ره) و مقام معظم رهبری الگوهای بومی را در ساختارآن پیاده کردند و مانایی داشتند، شهید سلیمانی هم به عنوان پیروان حضرت امام و مقام معظم رهبری توانست از این الگو استفاده کند و الگویی را در حوزه مقاومت ایجاد کند که این الگو مانا  و جهانی و فرامرزی شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همانگونه که در سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب تصریح شده است،   نظام تعلیم و تربیت ما باید همچنان مبتنی بر یک  الگوی بومی باشد.

  وی در خصوص سمت و سوی حرکت کتاب‌های درسی، برای تبیین سیاست‌گذاری‌های جدید و پرورش نسل سردار سلیمانی تأکید کرد : رقابتی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان برای کنکور  برقرار است که در  بین بقیه آنها وجود ندارد و آرام آرام این تب رقابت از بین می‌رود و مردم منتظر هستند تا ما یک الگوی جدید به آنها ارائه دهیم، لذا  منتظر یک الگوی جدید هستند  و در این چند گانه محتوا ما باید پیام جامعه را درک کنیم و این موارد را که هویت آفرین و افتخار آفرین هستند تداوم دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تقدیر و سپاس از ریاست جمهوری و حسن اعتماد نمایندگان مجلس اظهارامیدواری کرد و گفت: امیدوارم بتوانم این مسئولیت خطیر را که بر عهده اینجانب گذاشته اند را در این برهه حساس به سرانجام برسانم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha