۲۹ دی ۱۴۰۰، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 84618610
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارش‌های بی‌سابقه در ۳۰ سال اخیر کمبود بارندگی‌های زنجان را به ۱۳ درصد رساند

زنجان - ایرنا - مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: کسری بارش‌های استان در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت ۴۰ درصد بود که با تکرار بارش‌های برف مشابه سال ۱۳۷۰ این کمبود به ۱۳ درصد رسید.

محمدرضا رحمن نیا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به لحاظ میزان بارش ها در استان نگرانی‌هایی وجود داشت که با ورود سامانه بارشی در ۲ مرحله پنجشنبه و جمعه گذشته مقدار کمی از کسری ها جبران شد.

وی خاطرنشان کرد: از اواخر وقت یکشنبه تا بامداد دوشنبه نیز مجدد بارش های قابل توجهی در استان داشتیم به طوری که در ۲۲ دی ماه امسال نسبت به بلند مدت با ۶۴.۸ میلی متر بارش ثبت شده، ۴۰ درصد و ۳۸ درصد کاهش بارندگی به ترتیب نسبت به بلند مدت و سال گذشته داشتیم.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: با بارش های ۲ مرحله ای در استان، هم اکنون کاهش بارندگی استان نسبت به دوره بلندمدت به ۱۳ درصد رسیده که ۲۷ درصد اختلاف کم شد.
رحمن نیا تاکید کرد: نسبت به سال گذشته اختلاف و کمبود بارش ها به پنج درصد رسید.
وی ادامه داد: از هفته گذشته در بخش پیش بینی هواشناسی متوجه نفوذ تدریجی سامانه به نسبت قدرتمندی به استان شدیم که هشدار های نارنجی در این رابطه صادر شد.
مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: در ۲ مرحله بارش های بسیار خوبی را استان تجربه کرد که آخرین آمار بارش مربوط به صبح روز گذشته/۲۸ دی ماه/ و بعد از گذر سامانه بارشی نشان می دهد ارتفاع برف در روستای حاج آرش از توابع شهرستان زنجان به ۵۰ سانتی متر رسید.
رحمن نیا خاطرنشان کرد: در بین شهرهای استان هم، زنجان با ۳۳ سانتیمتر ارتفاع برف رکورددار بود.
وی اضافه کرد: بر اساس بررسی آمارها طی ۳۰ سال گذشته این ارتفاع برف در زنجان بی سابقه بوده و آخرین باری که در زنجان برف ۳۳ سانتیمتری را داشتیم به دوم اسفند ماه ۱۳۷۰ برمی‌گردد.
مدیر کل هواشناسی استان زنجان به بارش بی سابقه برف در آببر اشاره کرد و گفت: ارتفاع برف در این شهر به ۲۴ سانتیمتر رسید که این میزان بارش نیز رکورد جدیدی برای آببر بود.
رحمن نیا ادامه داد: برای ۲ روز آینده پدیده غالب در استان یخبندان خواهد بود و وزش باد به نسبت شدیدی را در برخی از مناطق خواهیم داشت.
وی یادآوری کرد: به رغم اینکه بارشی نداریم اما برف روی زمین وجود دارد در مسیرهای ارتباطی استان بویژه کوهستانی کولاک برف ایجاد خواهد شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha