به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، حسین مقدم افزود: از آمار اعلامی، یک میلیون دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بود که در این مدت نقص مربوط به آلایندگی ۱۵۰ هزار، همراستایی ۸۸ هزار، کمک فنر ۴۱ هزار، تست ترمز ۱۱۳ هزار و وضعیت ظاهری ۱۴۸ هزار در خودروها شناسایی شده است.
وی عنوان کرد که در مجموع ۳۲ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران ضمن اشاره به صدور ۹۵۷ هزار گواهی معاینه فنی در ۱۰ ماه گذشته گفت: از این تعداد، ۱۸۳ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است.
وی اضافه کرد: در مجموع حدود ۱۹ درصد از خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.
استفاده از ۴۶ درصد پذیرش اینترنتی در دی ماه
مقدم با بیان اینکه در دی ماه حدود ۱۲ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبتدهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردهاند، گفت: شهروندان از ۴۶ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی در ماه گذشته استفاده کردهاند.
وی درباره فعالیت واحدهای سیار کنترل کنار جادهای وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در حال تردد در سطح شهر تهران توضیح داد: از ابتدای امسال سه هزار و ۵۲۱ دستگاه خودرو مورد ارزیابی قرار گرفت که ۷۸ درصد دارای معاینه فنی و ۲۲ درصد فاقد معاینه فنی بودند و همچنین پس از آزمون مجدد آلایندگی کلیه خودروها ۱۸ درصد در آزمون آلایندگی مردود شدند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران بیان کرد: این طرح در راستای کاهش آلودگی هوا و پایش مضاعف وضعیت آلایندگی خودروهای سنگین در سطح شهر با مشارکت پلیس بنا بر تدبیر مدیریت شهری از آبان ۱۳۹۷ اجرا شده و از ابتدای سال تاکنون توسط پلیس جهت ۹۹۱ دستگاه خودرو به علت نداشتن معاینه فنی و یا دودزا بودن جریمه صادر و معاینه فنی ۲۳۱ دستگاه خودرو ابطال شده است.
وی با بیان اینکه معاینه فنی در سایر کشورها به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری کننده از انتشار آلودگی شناخته میشود، گفت: معاینه فنی کارآمدترین و ارزانترین ابزاریست که میتوان با استفاده از آن، انتشار آلایندگی از منبع را کنترل کرد.
مقدم، ضمن اشاره به هفته ملی هوای پاک، بیان کرد: طبق آخرین مطالعه سیاهه انتشار شهر تهران، خودروها در تولید ذرات معلق سهم ۶۰ درصدی و سهم ۸۰ درصد در انتشار آلایندههای گازی دارند.
به گفته مقدم، زمانیکه آلودگی توسط منابع متحرک و ساکن تولید و منتشر میشود دیگر راهی برای کاهش یا حذف آن در هوا نیست؛ بلکه باید منتظر باد شدید یا بارش برف و باران بود.
وی با بیان اینکه تنها عاملی که میتواند آلودگی تولید شده را از بین ببرد رقیق سازی آلودگی است، افزود: رقیق سازی آلودگی هم فقط از طریق وزش باد صورت میگیرد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اعلام اینکه برای جلوگیری از انتشار سهم ۶۰ درصدی ذرات معلق در آلودگی هوا باید منبع انتشار آلودگی کنترل شود، عنوان کرد: این اقدام از طریق معاینه فنی انجام میشود.
مقدم خاطرنشان کرد: طبق سیاهه انتشار بیشترین آلودگی از طریق اگزوز وسایل نقلیه اتفاق میافتد، البته لنت و سایش لاستیک هم در تولید ذرات معلق نقش دارند.
به گفته وی، معاینه فنی مستمر، صحیح و دقیق میتواند نقش بهسزایی در کاهش آلودگی هوای شهرهای آلوده داشته باشد.
به گزارش ایرنا، شهر تهران از ظرفیت ۵۴ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۶ مرکز معاینه فنی ثابت و هفت واحد سیار تک خطه و همچنین سه مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودروهای سنگین برخوردار است.
نظر شما