۳ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۵۷
کد خبرنگار: 1235
کد خبر: 84623312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش "نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام" در باکو برگزار شد

  باکو  - ایرنا - به مناسبت ولادت باسعادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) همایشی با عنوان "نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام" در محل خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد.

  به گزارش ایرنا ، در این مراسم  سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ، علما و شخصیتهای دینی و فرهنگی بومی ، نمایندگان و کارگزاران کشورمان، عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) حضور داشتند.

همایش "نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام" در باکو برگزار شد

در این مراسم که با تلاوتی چند از کلام الله مجید آغاز شد ، قربانعلی  پورمرجان رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان  ابتدا سالروز ولادت بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س)  و روز زن را که مقارن با ولادت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران شده است به حاضران تبریک گفت .

  وی در ادامه سخنان خود گفت : ما ولادت شخصیتی را هر سال جشن می گیریم که ممدوح خداوند متعال ، پیغمبر اکرم و همه ائمه اطهار است .زهرای اطهر کسی است که پیامبر اکرم انتظار بهشت را برای وی بشارت داده و حب او را حب خود و دشمنی با او را دشمنی با خود تلقی کرده است و علی (ع) همواره به فاطمه سلام الله  علیها فخر می کند و می فرماید " لی الفخر بفاطمه " و امام زمان (ع) هم فاطمه را الگوی خود معرفی کرده است .

همایش "نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام" در باکو برگزار شد

پورمرجان افزود  : چنین شخصیتی است که در جهان اسلام به عنوان الگوی زنان معرفی شده است و باید شخصیت ذوابعاد حضرت فاطمه (س) بررسی شود که چگونه این فرهیخته محدثه و عالمه می تواند الگوی زنان باشد و برای زنان معاصر هم سرمشق تلقی گردد . رمز موفقیت زهرا (س) در تربیت فرزندان نیازمند مطالعه زندگی آن حضرت است .فاطمه الگوئی ابدی و جاویدان برای همه عصرها و دوره ها است و او تنها به عصر خود تعلق نداشت و علی رغم زندگی کوتاه او ، هر ورقی از زندگی آن حضرت  برای همه انسانها درس زندگی است .

رایزن  فرهنگی سفارت  ایران اظهار داشت : اگر بخواهیم نقش زنان را در تربیت فرزندان و نیز نقش آنها را در زندگی اجتماعی مرور کنیم ، مطالعه زندگی فاطمه زهرا (س) به عنوان الگوی کامل برای ما کمک شایانی می کند .فاطمه (س) کسی است که توانست با تربیت دو امام همام ، نسل ائمه را  از فرزندان خود قرار دهد و در این امر حتما حکمتی نهفته است .

پورمرجان افزود : قبل از تربیت فرزند ، باید الگو بودن آن حضرت را در ازدواج مرور کنیم که چگونه حضرت زهرا (س) رضایت الهی را در ازدواج خود جستجو و ارزشها و معیارهای الهی را در زندگی خود وارد کرد ، حسن معاشرت و تواضع و فروتنی را با همسر خود برقرار نمود ، احترام به همسر را سرلوحه کار های خود قرار داد و دهها مورد دیگر که که هم موجب تقویت و تحکیم خانواده شد و هم رضایت الهی را در پی داشت و در نتیجه خانواده ای تشکیل داد که توانست امام حسن و امام حسین (علیهما سلام ) را در این خانواده رشد دهد .

  وی گفت  : آنچه برای جامعه امروزی ما مهم است معاصر سازی شخصیت زهرا (س) و روشنگری ابعاد شخصیت وجودی آن حضرت برای نسلهای جوان خودمان در عصر حاضر است .درسهائی که ما از زندگی کوتاه ولی پربار حضرت زهر(س) می گیریم بسیار زیاد است و مطالعه حیات طیبه آن حضرت نشان می دهد که در اسلام خانواده ، بنیادی ترین نهاد اجتماعی است که هسته اولیه آن با ازدواج شکل می گیرد و این نهاد با تربیت صحیح فرزندان می تواند بصورت مستقیم در زندگی اجتماعی و جامعه انسانی تاثیر گذار باشد .

در ادامه این مراسم سلطان علیزاده نماینده  اداره مسلمانان قفقاز ، امام جمعه منطقه ر بزونا باکو و شاعر اهل بیت(ع) در مورد فاطمه زهرا (س)فت : در جهان انسانهایی هستند که محدود به شهر و کشوری نیستند بلکه  به تمام بشریت متعلق هستند و محدود به یک طیف خاص و یک منطقه خاص نیستند و نمونه آنها ۱۴ معصوم هستند . حضرت زهرا (س)  شخصیتی است که هم در زمین و هم در عرش قابل احترام است .

همایش "نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام" در باکو برگزار شد

  وی افزود : در اسلام سه مقام نبوت، ولایت و امامت است که بالاترین جایگاه است و همچنین زن نیز در زندگی خود سه مرحله مهم دارد. قبل از ازدواج، بعد از ازدواج و مادر بودن. حضرت زهرا (س) در این فضیلت از همه انسان ها بالاتر بوده و  از مقام والایی برخوردار است. زیرا وی دختر نبوت است و پیامبر بزرگ اسلام اشرف الانبیاء است (قبل از ازدواج). همسر حضرت زهرا (س) ولایت است (بعد از ازدواج) و در مرحله سوم امامت می باشد که وی مادر امام حسن و امام حسین (ع) می باشد (مادر بودن) . مقامی بالاتر از این مقام نیست .فاطمه الگوی بشریت است .

وی گفت: یک چنین شخصیتی می تواند الگوی همه افراد در همه اعصار باشد و ما هم امیدواریم خانواده های ما با عشق به فاطمه زهرا (س) بزرگ شوند و رهرو آن حضرت باشند .

در ادامه این برنامه خانم دکتر شفیقه احمداوا روانشناس اجتماعی از شهر باکو ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) در خصوص مسئولیت والدین بالاخص مادران در زندگی اجتماعی صحبت کرد و گفت :در عصر معاصر، جوانان و نوجوانان ما با مشکل عقیدتی مواجه شده اند . نوجوانانی که در خانواده های غیر دیندار بزرگ می شوند تکلیفشان روشن است و بر اساس امور دنیوی زندگی را می گذرانند ولی دینداران ما بایستی هم زندگی دنیوی را در محیط سالم بگذرانند و هم به امور اخروی توجه داشته باشند و این امر بسیار سخت است و مسئولیت والدین را بیشتر کرده است .

همایش "نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام" در باکو برگزار شد

وی افزود : والدین در خانواده باید خود را به فرزندان خود نزدیک کنند تا با مشکلات آنها آشنا شوند در غیر این صورت در تربیت فرزندان خود دچار مشکل خواهند شد . من از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم که در مباحث فرهنگی و دینی خود موضوعات روانشناختی را هم برای والدین و خانواده ها تبیین می کند تا جامعه دیندار ما و والدین خانواده های دیندار با مشکلات ، مسئولیتها و تعهدات خود در خانواده و اجتماع آشنا شوند .

حجت الاسلام والمسلمین میرسلام معاون دفتر نمایندگی محترم ولی فقیه در جمهوری  آذربایجان هم در این مراسم به امتحانات سخت حضرت ابراهیم علیه السلام  اشاره کرد که بحمداله سربلند از آنها گذشت و گفت که خداوند متعال امامت را به ایشان هدیه کرد و این نیز در آیات قرآن کریم ذکر شده است که بعد از این نیز حضرت ابراهیم از ملکوت و عالم باخبر شد ولی این هدیه به فرزندان او داده نشد . پیامبر بزرگ اسلام اشرف مخلوقات است که هم مقام پیامبری و هم مقام امامت دارد و خداوند به وی وعده می دهد و می گوید چیزی به تو ارمغان می دهم که بغیر از تو به هیچ کسی نداده ام و سوره ای نازل می شود و این ارمغان به فرزند وی یعنی فاطمه زهرا (س) و همچنین فرزندان آن حضرت بخشیده شده است.

همایش "نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام" در باکو برگزار شد

 وی با اشاره به  حدیثی از امام حسن عسگری (ع)  مبنی بر این که "ما حجت خداوند در زمین هستیم و مادرمان فاطمه (س) حجت خداوند بر ما است" افزود :  از این حدیث جایگاه والای فاطمه زهرا برای همه مبرهن می شود و این امر واضح است که حضرت زهرا با این شخصیت والا و ملکوتی که دارد در زندگی فردی ما انسانها و نیز در زندگی اجتماعی می تواند الگوی کاملی باشد و زنان ما در اسلام افتخارشان این است که الگوئی همچون فاطمه را دارند .

گفتنی است در ادامه این برنامه، گروه هنری ولایت  هم  اشعاری در وصف مقام مادر و حضرت زهرا (س) خواندند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha