رویکرد ارزشیابی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها باید تغییر کند

تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر تغییر رویکرد در ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها گفت: تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز باید هدف پژوهشگران باشد و در این راستا ظرفیت پژوهشگران جوان را در نظر بگیریم و به سمت تحقیقات اثر گذار سوق دهیم.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش  ایرنا از وبدا، یونس پناهی با بیان اینکه معاونت تحقیقات به منزله دیده بان نظام سلامت کشور محسوب می شود،  افزود: نهادینه سازی رویکرد پژوهش پاسخگو و اثر بخش در نظام سلامت، گسترش عدالت در توزیع منابع مالی تحقیقات، تربیت نیروی انسانی توانمند برای پاسخگویی به نیازهای نظام علم و فناوری سلامت، توسعه مرزهای دانش با تاکید برحیطه های علوم و فناوری های نوین، شبکه سازی و حضور در عرصه های منطقه‌ای و بین المللی، نهادینه سازی اخلاق در پژوهش و خلق ثروت توسط شرکت های دانش بنیان و رصدخانه حل مسئله و پیشرفت علم و فناوری سلامت از مهمترین محورهای تحول در معاونت تحقیقات و فناوری به شمار می رود.

وی با بیان اینکه  حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقات در سطح کشور فعال است، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت ها و زیر ساخت های موجود، تلاش می شود با تربیت و پرورش نیروی انسانی توانمند، خلاق و مومن در بخش پژوهش در مسیر رفع مشکلات جامعه در حوزه سلامت گام برداریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تحقق یک نظام ارائه خدمات سلامت اثر بخش، در دسترس، عادلانه، پایدار و با کیفیت، بدون مسئله یابی، رصد بی وقفه چالش ها و یافتن راه حل  های بومی مبتنی بر شواهد ممکن نیست، گفت: رهبر معظم انقلاب بر جهاد مستمر علمی در راستای کسب جایگاه، کسب مرجعیت علمی در جهان همواره تاکید دارند و این مسئولیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور را سنگین تر کرده است.

پناهی با بیان اینکه تحقق این اهداف نیازمند ترسیم نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات طی این مسیر به طور شفاف و دقیق مشخص شده باشد، تصریح کرد: رصد این نقشه اولین وظیفه کلیدی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید اینکه کادر سازی در تحقیقات و فناوری باید به صورت گسترده و جهادی باشد، خاطر نشان کرد: باید یک بازنگری کلی در توزیع منابع مالی تحقیقات انجام و نیازها و توانمندی های دانشگاه ها بر اساس ظرفیت های هر منطقه احصاء شود تا بتوان بیش از پیش در راستای ارتقای سلامت گام برداشت.

پناهی بررسی اولویت صدور مجوزها حسب اولویت های ملی ومنطقه ای، بازنگری دستورالعمل ها (تدوین شیوه نامه تاسیس هسته های پژوهشی، بازنگری اساسنامه پژوهشکده هاو...)، پرهیز از تاسیس مراکز تحقیقاتی موازی و تلاش در جهت هم افزایی ظرفیت های موجود، توجه به برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دانشگاه های متقاضی و برآورد امکانات حصول نتایج مورد انتظار حسب ظرفیت ها و منابع را از مهم ترین سیاست ها در مدیریت ساختارهای جدید بیان کرد. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت های تحقیقاتی بهره برداری کنیم باید به سمت ادغام سازی برخی واحدهای تحقیقاتی برویم.

وی تغییر رویکرد ارزشیابی از شمارش تعداد برونداد به سمت ایجاد اثر و لزوم پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه، توانمند سازی پژوهشگران و اعضای هیات علمی در انجام تحقیقات کاربردی و مبتنی بر نیاز، ایجاد زیر ساخت های لازم برای به کارگیری مستندات کمک تصمیم گیر، تشویق و ترغیب پژوهشگران در انجام تحقیقات اثرگذار در حیطه سلامت را از مهمترین اهداف تغییر رویکرد در ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها عنوان کرد.

پناهی یادآور شد: افزایش شاخص های محصول محور، ثبت اختراعات تجاری سازی شده و خرید محصولات دانش بنیان از راهکارهای توسعه تحقیقات فناورانه است. باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پایان نامه های دانشجویی به سمت محصول محور و فناور حرکت کنند تا در مسیر کسب مرجعیت علمی گام برداریم.

وی با بیان اینکه تولید دانش نماد مرجعیت علمی کشور است، اظهار داشت: در حال حاضر کشورمان رتبه ۱۶ جهان را در این زمینه به خود اختصاص داده است و باید برای ارتقای این رتبه و کسب جایگاه اول منطقه تلاش کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha