۷۰ درصد از صیدهای پشت سد ارس پلدشت غیرمجاز است

ارومیه-ایرنا- مدیر شیلات شهرستان پلدشت گفت: طبق تخمین ها امسال ۲ هزار تن صید در مسیر رودخانه و دریاچه پشت سد ارس انجام شده که ۷۰ درصد به صورت غیرمجاز بوده است.

محمد مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از علل صید غیر مجاز نبود یگان حفاظت برای دریاچه پشت سد ارس بوده و باید یگانی برای این موضوع تعریف شود.

وی با اشاره به ظرفیت تولید سه هزار و  تنی۷۰۰ انواع آبزیان در منابع آبی رودخانه ارس بیان کرد: برندهای مهم این زیست بوم ارزشمند برای آبزیان شمال غرب از بین رفته و تنها راه احیای آن، افزایش نیروهای محافظتی و نیز تعامل تنگاتنگ شیلات، مرزبانی و محیط زیست است.

مدیر شیلات شهرستان پلدشت اضافه کرد: از بین تمام منابع آبی استان، ارس دارای اهمیت ویژه ای است چرا که با تقویت ذخایر آن می توان به اشتغالزایی در این منطقه مرزی کمک شایانی کرد.

مقدم اظهار کرد: جهاد کشاورزی در راستای اشتغال زایی در مناطق مرزی سالانه بیش از سه میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی دریاچه پشت سد ارس رهاسازی می کند تا بعد از رسیدن به اوزان طبیعی توسط تعاونی ها صید شوند امسال هم این اقدام انجام شده است.

وی با بیان اینکه در فصل صید ۴۰۰ صیاد در قالب تعاونی از محل صیادی امرار معاش می کنند، اضافه کرد: صیادان غیر مجاز به ماهی های ریز هم در این منطقه رحم نمی کنند و آنها را با اوزان ۱۰ گرم صید و به کارخانه پودر ماهی تحویل می دهند که تیشه نهایی برریشه صنعت شیلاتی در این منطقه است.

دریاچه پشت سد ارس و خود این رودخانه مرزی در امتداد مرزهای شمال‌غرب کشور با جمهوری خودمختار نخجوان یکی از مهمترین منابع آبی استان در تولید انواع آبزیان و بالاخص یکی از آبزیان شاخص شمال غرب کشور یعنی شاه میگوی دراز آب های شیرین است که این روزها حیات این جانداران بر اثر برداشت های بی رویه روبه افول گذاشته است.

زنگ خطر کاهش شدید ذخایر ژنتیکی "شاه میگو" آبزی آب های شیرین در سایه صیدهای غیر مجاز از سه سال قبل به صدا در آمد اما به رغم همکاری صیادان محلی و نیروهای مرزبانی به علت وسعت ۱۵ هزار هکتاری این زیست بوم  تغییری در اصل مساله ایجاد نکرد.

پس از سه سال که ذخایر این منبع آبی در زمینه شاه میگو، این شاه کلید رونق اقتصادی منطقه به صفر رسید این بار نوبت به غارت ماهی هایی رسیده که رزق و روزی ساکنان منطقه مرزی پلدشت بود، آبزیانی که هر ساله از آغاز مهر تا پایان فروردین ماه در قالب تعاونی صید می شد و مرزنشینان رزق و روزی خانواده را از این طریق مهیا می کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha