بهره‌وری حداکثری ملاک اجرای مسیرهای ریلی جدید در گلستان باشد

گرگان - ایرنا - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به طراحی و پیشنهاد چند مسیر ریلی جدید برای گلستان گفت که باید منافع اقتصادی و بهره‌وری حداکثری از کریدورهای جدید، مبنای انتخاب، تصمیم‌گیری و اجرای طرح‌های جدید ریلی در این استان باشد.

علی محمد چوپانی جمعه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت : با توجه به در پیش بودن تحولات اقتصادی در منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، طراحی و ترسیم کریدورهای اقتصادی برای جابجایی کالا در منطقه گلستان ضروری و بسیار حیاتی است.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باید به طور ویژه در دستور کار مدیران ارشد گلستان قرار بگیرد ایجاد مسیرهای ریلی جدید برای کاهش مسافت بین مقصد و مبدا کالاها است.

چوپانی بر ضرورت تسریع در احداث و بهره‌برداری از راه‌آهن اینچه‌برون - گنبدکاووس - شاهرود به‌عنوان یک ظرفیت مناسب برای رونق صادرات و جابه‌جایی کالا از گلستان تاکید کرد و گفت: بهره‌برداری از این خط ریلی سبب کاهش مسیر صادراتی گمرک اینچه برون به جنوب کشور و در نتیجه افزایش جابجایی کالا و صادرات محصولات گلستان خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی گرگان به اقتصادی بودن اجرای طرح راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود اشاره کرد و افزود: با اجرایی شدن این طرح ۱۸۶ کیلومتری در مرحله اول حداقل ۵۰۰ کیلومتر مسیر اتصال به کریدور شمال - جنوب (بافق - بندرعباس) و در گام دوم اتصال راه آهن شاهرود به این کریدور را ۵۰۰ کیلومتر دیگر کوتاهتر می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرایی شدن این خط ریلی همچنین استان‌های مازندران و گلستان را به خراسان رضوی و مشهد مقدس متصل می‌کند و آرزوی دیرینه مردم این ۲ استان برای استفاده از خط ریلی برای رفتن به مشهد مقدس برآورده خواهد شد.

چوپانی با اشاره به تصمیم مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی برای برقی کردن راه آهن "اینچه برون، گرگان - ساری - گدوک - گرمسار" با اعتبار فایناس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی و مشارکت یک شرکت روسی گفت: به عنوان نماینده بخش خصوصی استان گلستان مخالف اجرای این طرح به سبب نداشتن توجیه اقتصادی و حیف شدن بیت المال هستم.

وی ادامه داد: برقی کردن این خط ریلی که باید همراه با اصلاح بخشی از مسیر و ارتفاع تونل‌های گردنه گدوک باشد علاوه بر اینکه هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند، فایده و توجیه اقتصادی لازم را ندارد زیرا ظرفیت حمل بار از این مسیر را حداکثر ۱.۵ میلیون تن افزایش می‌دهد و علاوه بر آن رسیدن به جنوب را ۵۰۰ کیلومتر دورتر می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با انتقاد از اجرای خط آهن بین المللی ترکمنستان - قزاقستان از مسیر اینچه برون به گرگان و اتصال آن به ساری، گدوگ و گرمسار برای اتصال به راه آهن جنوب گفت: مسوولان و کارشناسان راه آهن پرهزینه‌ترین و غیر اقتصادی ترین مسیر را انتخاب و اجرا کردند.

چوپانی با بیان اینکه پیشنهاد اجرایی کردن این خط ریلی به جای برقی کردن مسیر راه آهن اینچه برون - گرمسار سال ۹۹ به وزیر راه و شهرسازی داده و در کمیسیون مربوطه بررسی شد، تاکید کرد: اگر طرح راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود که یک دهم هزینه برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار هزینه دارد، اجرایی شود، تولید ثروت برای کشور و گلستان به ارمغان خواهد آمد و از این طریق می‌توان سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن بار بویژه غلات را از کشورهای آسیای میانه به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا دیگر کشورهای هدف ترانزیت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha