اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات

تهران- ایرنا- هم‌زمانی ریاست دوره‌ای فرانسه بر شورای اتحادیه اروپا و بحث‌های داغ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، فرصت خوبی برای بررسی برنامه‌های نامزدها در مورد اتحادیه اروپاست که طیف وسیعی از برنامه ها را از تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات، اگر نگوییم خروج از این اتحادیه، دربرمی‌گیرد.

به گزارش ایرنا، درست زمانی که پاریس به دلیل دوره ریاست خود بیش از هر زمانی بر تعهداتش در قبال اتحادیه اروپا تاکید دارد، آنها که در سودای اقامت در الیزه هستند، آرای گاه همسو و گاه کاملا متناقض در قبال اروپا دارند. منطقه شنگن، پول واحد، بدهی، پیمان ثبات مالی و توسعه و نیز کنترل مرزها از مسائل بحث برانگیز و مهم اتحادیه ای است که در سال ۱۹۵۷ تشکیل شد و امروز ۲۷ کشور عضو آن هستند. آیا باید این اتحادیه را ترک کرد؟ برخی چون فرانسوآ آسلینو از حزب اتحاد مردمی جمهوری خواه آن را مطرح می کنند. آیا باید فرانسه در مسیر ادغام در این نهاد، پیوندهای خود را با اروپا تقویت کند؟ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و والری پکرس از احزاب راستگرا طرفداران این اندیشه هستند.

آن ایدالگو: نگاهی انسان‌گرایانه به اروپا و لزوم پذیرش مهاجران

نامزد حزب سوسیالیست نگاهی انسان‌گرایانه و اجتماعی به اروپا دارد. او در برنامه هایش اعلام کرده که می خواهد به به پیمان ثبات و رشد «و قانون آن در مورد کسری بودجه کمتر از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی» به نفع «پیمان پیشرفت با قوانین قابل درک برای همه شهروندان، سازگار با وضعیت اقتصادی هر ایالت و سرمایه گذاری مطلوب" پایان دهد. این نامزد می‌خواهد بودجه اتحادیه را با اعمال مالیات بر تراکنش‌های مالی غول‌های دیجیتال و ورود کالاها به مرزها و «مالیات بر کربن» تقویت کند. ایدالگو در پی آن است تا با توسل به «مالیات بر ارزش افزوده و مالیات شرکت ها» کاری کند که این اتحادیه دیگر به کمک های ملی وابسته نباشد.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
آن ایدالگو

شهردار پاریس در مورد سیاست مهاجرت بر پذیرش مهاجران تحت هر شرایطی تاکید دارد و همچنین طرح توزیع متعادل در سراسر قلمرو اروپا و بازبینی زمان رسیدگی به درخواست های آنها در هر مرحله را پیشنهاد می کند. ایدالگو همچنین امیدوار است مهاجران به محض درخواست پناهندگی، امکان دسترسی سریع به کار برای ادغام بهتر با جامعه و گذراندن دوره‌های رایگان زبان فرانسه را داشته باشند.

کریستیان توبیرا: مالیات بر ارزش افزوده صفر برای کشاورزی ارگانیک

وزیر دادگستری اسبق فرانسه در دوران فرانسوآ اولاند که به تازگی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده، هنوز در مورد برنامه خود در مورد اتحادیه اروپا مساله روشنی را بیان نکرده است. اما در مورد مالیات بر ارزش افزوده طرحی دارد که باید در سطح اروپا مطرح شود.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
کریستیان توبیرا

وی اعلام کرده است: مالیات بر ارزش افزوده برای کشاورزی ارگانیک باید صفر باشد. این یکی از نبردهای بزرگ من با اتحادیه اروپا خواهد بود که باید به منطقه هماهنگی مالیاتی و نیز منطقه رعایت حقوق و آزادی تبدیل شود.

توبیرا برای اجرای این برنامه باید بتواند موافقت ۲۶ کشور دیگر را نیز به دست آورد چرا که مساله مالیات از موضوعاتی است که در اتحادیه اروپا با اتفاق آرا به تصویب می رسد.

یانیک ژادو: تلاش برای خلع سلاح هسته‌ای و توقف تولید گازهای گلخانه ای در زمانی کوتاه‌تر

نامزد حزب «اروپ اکولوژی سبزها» آنگونه که از رویکرد اصلی این حزب بر می آید بر سیاست های محیط زیستی اتحادیه اروپا تمرکز دارد. وی پیشنهاد می کند که اروپا ۱۰ سال زودتر از زمان مقرر یعنی در سال ۲۰۴۰ میلادی به آستانه توقف تولید گازهای گلخانه ای برسد. ژادو خواهان امضای یک معاهده زیست محیطی اروپایی است که هدف آن اعطای «ارزش قانونی برتر به محیط زیست، سلامت و تنوع زیستی» است. این معاهده راهی برای به رسمیت شناختن اکوسایدها (آسیب رسانان به محیط زیست) خواهد بود و «مجازات آسیب به محیط زیست توسط شرکت های فراملیتی را ممکن می کند».

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
یانیک ژادو

پس از مسائل محیط زیستی، ژادو قانون ملی و اروپایی در قبال غول های فناوری را پیشنهاد می کند. هدف آن هم بازپس گیری حاکمیت قاره ای، اگر نگوییم ملی، بر حفاظت از داده ها و مدیریت گسترده تر اکوسیستم دیجیتال به منظور جلوگیری انحصار غول های فعلی و نیز ذخیره داد های اطلاعاتی در محلی نزدیک به منطقه تولید عنوان می شود. پیشنهاد دیگر این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مقیاس اروپایی، خلع سلاح هسته ای است که‌ آن  «خطری برای صلح جهانی و زندگی بر روی زمین» می داند.

وی همچنین با موافقت نامه های تجارت آزاد و قیمت‌شکنی در بازار تولیدات کشاورزی یارانه ای که «کشاورزان آسیب پذیر را نابود می کند»، مخالف است. در مورد مهاجرت نیز، این نماینده پارلمان اروپا بازگشت به آیین نامه دوبلین ۳ را در نظر دارد تا «روند ورود مهاجرانی که از طریق دریای مدیترانه یا از دیگر قاره ها » وارد اروپا می شوند به سرعت متوقف شود.

ژان لوک ملانشون: برنامه تمرد و سرپیچی

نامزد حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» که برای سومین بار وارد کارزار انتخاباتی شده است، برنامه روشنی برای اروپا دارد که نه بر پایه تقابل با نهادهای اروپایی که بر اساس نافرمانی استوار است. در این برنامه، او «تمرد هماهنگ از معاهدات فعلی» را به منظور مذاکره در مورد معاهدات جدید «سازگار با شرایط اضطراری اقلیمی و اجتماعی» ارائه شده بر اساس همه پرسی پیشنهاد می کند.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
ژان لوک ملانشون

ملانشون پیشنهاداتی مبنی بر بازیابی حاکمیت بودجه ای که معتقد است با پیمان ثبات و رشد و قانون ۳ درصد تضعیف شده است، اصلاح اساسنامه بانک مرکزی اروپا، ایجاد حمایت گرایی زیست محیطی یا حتی حق کمک دولت ها به شرکت ها را ارائه کرده است. این در حالی است که پیشنهادات او مستقیماً با قوانین رقابت در قلمرو اروپا در تضاد خواهد بود. ژان لوک ملانشون همچنین از خروج از ناتو حمایت می کند.

علاوه بر همه این پیشنهادات و طرح گزینه نافرمانی، ملانشون طرح های دیگری هم برای مخالفت فرانسه با قوانین اتحادیه اروپا دارد: توقف اجرای قوانین در صورت لزوم، برخورداری فرانسه از حق وتو، مشروط کردن مشارکت این کشور در بودجه اتحادیه یا حتی توقف « یکجانبه ناسازگار با تعهدات اکولوژیکی و اجتماعی، مانند دستورالعمل مربوط به اعزام کارگران، قوانین بودجه و رقابت، حرکت آزاد سرمایه».

فابین روسوه: مذاکره مجدد برای همه معاهدات پیشین

این نامزد حزب کمونیست خواهان صنعتی‌سازی مجدد اروپا است و معاهدات اروپایی را با تاکید بر لزوم «بازنویسی» زیر سؤال می‌برد.

وی همچنین امیدوار است یک آژانس اروپایی برای تصویب استفاده از جایگزین طبیعی برای آفت کش ها و حشره کش ها، ممنوعیت واردات محصولاتی که مطابق با استانداردهای تولید فرانسه و اروپا همخوان نیستند، با ذکر اجباری مبدا بر روی محصولات، تاسیس و نیز پلیس بهداشت و محیط زیست اروپا ایجاد شود.

ناتالی آرتو: برنامه انقلابی

این نامزد حزب «مبارزات کارگری» در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه گفتمانی منتقدانه در قبال اتحادیه ای دارد که ساختار آن را «زیادی لیبرال» می داند. وی همانند موضع گیری اش در مورد سیاست ملی که امیدوار است در صورت انتخاب شدن آن را دنبال کند، وضعیت اسفناک کارگران را در مرکز چشم انداز برنامه هایشان قرار داده است.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
ناتالی آرتو

وی همچنین تشکیل «ایالات متحده سوسیالیستی اروپا» را به منظور تحقق اتحاد کارگران این قاره پیشنهاد می کند. آرتو در سال ۲۰۱۹ در مورد انتخابات اروپا گفت: من نه تنها با سیاست مکرون بلکه با غرض ورزی سرمایه دارانی که در دنیای کار فعالیت می کنند و اتحادیه اروپا برایشان اهمیت ندارد، مبارزه می کنم.

فیلیپ پوتو: برنامه ای به قصد نابودی اتحادیه اروپا 

نامزد «حزب نوین ضد کاپیتالیست» که برای سومین بار برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام نامزدی کرد کارگر سابق کارخانه فورد است. وی برنامه ای قاطع برای حمایت از کارگران (ممنوعیت اخراج، حداقل دستمزد ۱۸۰۰ یورو و غیره) دارد. او مخالف وجود «ارتش» در سطح اروپا و و طرفدار خروج از ناتو است. پوتو در سال ۲۰۱۷، اعلام کرد که می‌خواهد اتحادیه اروپا را «ویران کند» و «از معاهدات خارج شود».

امانوئل مکرون: طرفدار اتحادیه اروپا

رئیس جمهوری فرانسه هنوز نامزدی خود را به طور رسمی اعلام نکرده است. او به تازگی در استراسبورگ به مناسبت آغاز ریاست دوره ای کشورش بر شورای اتحادیه اروپا سخنرانی کرد.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
امانوئل مکرون

در این اظهارات او مواضع کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۷ خود را تکرار کرد. مواضعی در حمایت از اتحادیه در برابر «ملی گرایان» و «پوپولیست ها». وی همچنین امیدوار است قوانین این نهاد در مورد حفاظت از محیط زیست «به روز رسانی» شود.

والری پکرس: برنامه ای مبتنی بر مضامین حاکمیتی

نامزد جمهوری خواهان در برنامه های خود برای اتحادیه اروپا، بازنگری در توافق شنگن را با نظام‌مند کردن کنترل بیومتریک ورودی مرزها و نیز بکارگیری ۱۰ هزار مرزبان پیشنهاد می کند و پایان توسعه اتحادیه اروپا را به منظور ممناعت از ورود ترکیه به اتحادیه خواستار است. وی همچنین از مالیات مرزی کربن در مرزهای اروپا برای واردات کالاهای دارای دی اکسید کربن بالا حمایت می کند.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
والری پکرس

پکرس همچنین از اتحادیه اروپا می‌خواهد که پلتفرم‌های آنلاین را به «همکاری با مقامات قضایی ملی» در مبارزه با اطلاعات نادرست وادار کند.

نامزد جناح راست همچنین تصمیم دارد در هر وزارتخانه پست مشاور وزیر «دفاع از منافع وزارتخانه در بروکسل» را اضافه کند. او همچنین می خواهد سهم ملی فرانسه در بودجه اروپا را کاهش دهد.

فرانسوآ آسلینو: نامزد فرگزیت

نامزد حزب «اتحاد مردم جمهوری خواه» در سال ۲۰۱۷ با ایده خارج کردن فرانسه از اتحادیه اروپا وارد کارزار انتخابات شد. اما تجربه برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه با مذاکرات طولانی آن سبب شد تا طرح جدید وی برای انتخابات پیش رو بر «رها کردن» فرانسه از یورو و نیز ناتو تمرکز داشته باشد. چرا که هزینه عضویت فرانسه در این دو نهاد مالی و نظامی به ترتیب ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو برآورد شده است که به اعتقاد این نامزد حذف آن به نفع فرانسه است.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
فرانسوآ آسلینو

فهرست محدود شدن همکاری فرانسه با اتحادیه اروپا اینجا پایان نمی یابد و خروج این کشور از حوزه شنگن، برقراری کنترل مرزی، خروج از برخی بندهای کنوانسیون حقوق بشر به منظور «محدود نشدن به رویه قضایی و تصمیمات دیوان دادگستری اتحادیه اروپا» را نیز در بر می گیرد.

ژان لاسال: توقف معاهدات تبادل آزاد

این سیاستمدار فرانسوی با سابقه شهرداری و نمایندگی مجلس به رک گویی و نگرانی در مورد مساله حاکمیت فرانسه در برابر اتحادیه اروپا و معاهدات تبادل آزاد کشورهای عضو شناخته می شود و خروج کشورش از این معاهدات را خواستار است.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
ژان لاسال

اریک زمور: برنامه ای علیه مهاجران

روزنامه نگار سابق و نامزد امروز راست افراطی بارها از مخالفت خود با موج مهاجرت سخن گفته است. وی همچنین به تعلیق حوزه شنگن، ایجاد نیروی مرزبانی نظامی یا حتی پایان دادن به سازوکار مهاجرت غیرقانونی امیدوار است.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
اریک زمور

فلوریان فیلیپو: طرفدار دیگر فرگزیت

نامزد حزب میهن پرستان که پیشتر دست راست مارین لو پن محسوب می شد به خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و حوزه یورو امیدوار است و آن را شرط همه تغییرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می داند.

مارین لو پن: ماندن در اتحادیه اروپا بدون پذیرش قوانین آن

نامزد حزب مجمع ملی که نام جدید حزب راست افراطی جبهه ملی است برنامه انتخاباتی سال ۲۰۱۷ خود را مبنی بر خروج فرانسه از اتحادیه و حوزه یورو تغییر داده است. این بار وی پیشنهاد می کند که تقدم قانون فرانسه بر قوانین اروپایی در قانون اساسی ثبت، «کنترل دائمی در مرزهای ملی» برقرار و فرانسه از بازار انرژی، توافقات تبادل آزاد و بازار تولیدات کشاورزی اروپا خارج شود.

اتحادیه اروپا در آینه انتخابات فرانسه؛ تقویت پیوندها، بازتعریف مناسبات یا توقف تعهدات
مارین لوپن

وی در کل به طرحی اروپایی می اندیشد که بر خلاف اتحادیه فعلی، در آن کشورها به هر میزان که بخواهند تعهد می پذیرند.

هرچند که بسیاری از این نام ها بختی برای پیروزی در انتخابات ندارند اما برنامه‌هایشان برای شکل و شیوه حضور فرانسه در اتحادیه اروپا تنوع آرای اروپائیان را در تنها یکی از اعضای اتحادیه که البته از نظر وسعت و جمعیت عضو کم اهمیتی هم نیست، نشان می دهد. 

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۲ فرانسه در۱۰ آوریل ۲۰۲۲میلادی  (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود. دومین دور انتخابات بین دو نامزد برتر نیز در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود. آخرین نظرسنجی ها نیز از از صدرنشینی امانوئل مکرون در فهرست نامزدها و اختلاف قابل توجه او با دو رقیب راستگرا و اروپا ستیزش والری پکرس و مارین لو پن حکایت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha