بررسی مشکلات مهاجران جنوب فارس به کشورهای منطقه در نشست با وزیر امور خارجه

لارستان –ایرنا-مسئولان و اهالی لارستان بزرگ و جنوب فارس به همان میزان که موضوعات داخلی برایشان اهمیت و ضرورت دارد؛مسایل منطقه ای به ویژه حوزه سیاست خارجی و روابط کشورمان با کشورهای منطقه خلیج فارس راهم با دقت،ظرافت و با حساسیت دنبال می کنند؛چون زندگی، آینده و توسعه دیارشان به این مهم گره خورده است.

با نگاهی به تاریخ و گذشته های دور و رصد فضای توسعه ای شهرستان لارستان و همچنین شهرهای جنوبی فارس نمی توان و نباید از یک موضوع مهم یعنی مساله مهاجرت بسیاری از افراد و مردم این مناطق به کشورهای حوزه خلیج فارس و رهاورد و نتایج مطلوب و خیرکننده ای که از رهگذر آن عاید مردم و روند توسعه ای این منطقه شده به آسانی گذشت.

یافته های تاریخی نشان می دهد که منطقه کهن دیار لارستان بزرگ همواره محل و کانون اصلی مهاجرت افراد و خانواده هایی  بوده که اگر چه تا دیروز در قامت مهاجر و یا تاجر و بازرگان منطقه و دیار خود را به سمت کشورهای  حوزه خلیج فارس ترک می کردند اما اینک همان افراد به گنجینه ی ارزشمند برای منطقه و دیار خود تبدیل شده اند.

بازرگانان و تجار و مهاجران دیروز که اگرچه ابتدا در قالب کارگرانی ساده و بدون تخصص به سمت کشورهای منطقه مهاجرت کرده بودند امروز اما در قامت خیر و نیک اندیشانی ظاهر شده اند که ترسیم کننده روند توسعه همه جانبه و پیشرفت قابل ملاحظه در منطقه و دیارشان گشته اند.

آنها البته همواره یک خواسته معقولانه و به حق از دولت ها و مسئولان امر به ویژه حوزه سیاست خارجی کشورمان داشته اند و آن هم اتخاذ یک سیاست راهبردی و روابطی دوستانه و بدون هرگونه تنش های سیاسی با کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس است که از قضا یکی از اولویت های اساسی دولتمردان سیزدهم از آغاز فعالیتش تاکنون نیز بر همین امر استوار بوده است.

 نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی هم همگام با مردم دیارش خواستار روابطی دوستانه و بدور از هرگونه جنجال آفرینی های سیاسی از سوی کشورمان و اتخاذ تدابیر راهبردی و اصولی بر پایه روابط متقابل و دوستانه در عالی ترین سطح ممکن با کشورهای همسایه است.

بنا بر گزارش دفتر این نماینده مجلس، حسین حسین زاده در دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ارایه گزارشی از نقش مهاجران لارستانی و جنوبی های فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس در توسعه و تحولات این منطقه، خواستار ادامه و تقویت روابط دوستانه و گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با این کشورها شد.

حسین‌زاده به منظور پیگیری مسائل و مشکلات اهالی جنوب فارس که در کشورهای مختلف منطقه اقامت دارند و مشغول کسب و کار هستند، با  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وی در همین زمینه بر ممانعت تعدادی از دولت‌ها از حضور برخی ایرانیان در این کشور برای تداوم اشتغال و اقامت تاکید کرد و گفت: این موضوع در دیدار با وزیر پیشین امور خارجه‌ نیز مطرح شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار بر تلاش برای حل مشکلات مهاجران ایرانی در کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس تاکید کرد و گفت: پیگیری‌های دیپلماتیک در این راستا در حال انجام است.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز و تجار و بازگانان جنوب به منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی هم از دیگر محورهای این جلسه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha