ابراز نگرانی فرستاده ویژه جدید سازمان ملل در امور میانمار از افزایش خشونت در این کشور

تهران- ایرنا - فرستاده ویژه جدید سازمان ملل متحد در امور میانمار از خشونت روز افزون در این کشور که از زمان به قدرت رسیدن ارتش به دنبال کودتای سال گذشته رشد بالایی داشته است، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «نوئلین هیزر» فرستاده ویژه جدید سازمان ملل در امور میانمار طی کنفرانس خبری مجازی که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک پیرامون شرایط میانمار برگزار شد، گفت شرایط این کشور به شکل فزاینده ای ناپایدار است و عملیات نظامی شامل حملات توپخانه ای و حملات هوایی نگرانی ها را درباره افراد غیرنظامی در این کشور بیشتر می کند. 

او در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد، حدود هزار و ۵۰۰ نفر غیرنظامی در یک سال گذشته و با شروع کودتا و سرکوب اعتراضات خیابانی در این کشور کشته شدند و تعداد آوارگان از بیش از ۳۲۰ هزار نفر در پایان سال ۲۰۲۱ به بالای ۴۰۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است. این آمار را باید به ۳۴۰ هزار نفر آواره ای که پیش از اول فوریه ۲۰۲۱ در این کشور وجود داشتند نیز، اضافه کرد. 

«نوئلین هیزر» که ۶ هفته پیش به این سمت منصوب شد، در ادامه افزود" تقریبا نیمی از جمعیت میانمار اکنون در فقر زندگی می کنند و تخمین زده می شود بیش از ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیاز به کمک های بشردوستانه و حمایتی دارند. 

او همچنین پیشنهادهای مطرح شده از سوی «هان سن»  رهبر جدید کامبوجی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) را که وی پس از دیدار ماه دسامبر خود به میانمار ارائه داده بود را تصدیق کرد. با این حال او این پیشنهاد را که برگزاری جلسه ای بشردوستانه برای تسهیل تحویل کمک ها که بخشی از اجماع " پنج نقطه " که رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا  برای حفظ امنیت و بازگرداندن صلح به میانمار  متعهد به انجام آن می باشند را جالب اما ناکافی عنوان کرد.

وی همچنین افزود، از مکانیسم ضمانت کمک رسانی بدون تبعیض راضی نیست و از ایجاد کریدوری منطقه ای که تحت کنترل ارتش نباشد برای کمک رسانی به مردم استقبال کرد. 

در پایان این گزارش آمده است: به گفته «نوئلین هیزر» سنگاپوری، وزیران امور خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و رهبران برخی کشورهای دیگر باید به تحت فشار قرار دادن میانمار برای اجرای تمامی اجماع " پنج نقطه " که در نشست  آوریل گذشته بدست آمده بود، ادامه دهند. برخی از نکاتی که در این اجماع مشخص شده است شامل توقف فوری خشونت، آغاز گفت و گو میان احزاب مختلف این کشور و اجازه دیدار فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور میانمار از این کشور است. با این حال هیزر اعلام کرد اعضای آ سه آن در تاک تیک فشار بر روی میانمار از هم جدا شدند اما از دیدگاه او  با همکاری تمامی کشورها و طرف ها پیشرفت همچنان ممکن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha