تمرکز حوزه پزشکی جهاد دانشگاهی برای درمان زخم دیابتی با روش‌های نوین

تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه، بیش از ۳۵ درصد از زخم های ناشی از دیابت در کشور به قطع عضو منجر می شود، از تمرکز پژوهشکده زخم و بافت این مجموعه برای تولید زخم‌پوش‌های نوین و همچنین ارائه روش های نوین درمانی به منظور کاهش آلام این بیماران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدرضا پورعابدی روز سه شنبه در آیین افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی و هشتمین  کنگره ملی زخم و ترمیم بافت علوم پزشکی سازمان جهاد دانشگاهی افزود: در طول سال های گذشته همواره شناسایی چالش ها و مسائل جامعه و ارائه راه حل های دانش بنیان مورد توجه سازمان دانشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین شبکه های پژوهش و فناوری کاربردی و توسعه ای و مولود انقلاب اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: پتانسیل های موجود در حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و پزشکی و منابع طبیعی زمینه ساز اقدامات گسترده جهاد دانشگاهی برای فعالیت های بین رشته ای و بین گروهی به خصوص در حوزه فناوری های نوپدید در طول سال های گذشته بوده است.  

پورعابدی بیان کرد: امروز وجود حوزه های پزشکی، پژوهشکده ها و گروه های پژوهشی پزشکی و فنی مهندسی موضوع غریبی نیست و بسیاری از فناوری ها و دانش ها که در کشور تولید می شود، حاصل کار مشترک مجموعه های شکل گرفته در جهاددانشگاهی است.

وی یکی از مهمترین اقدامات حوزه پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی را تعیین حوزه های تخصصی و همچنین کار پژوهشی عمیق و تمرکز هر یک از مجموعه های پژوهشی روی یک چالش ها و مسائل مشخص شده عنوان کرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تاکید کرد: به عنوان مثال مجموعه های مختلف وابسته به جهاددانشگاهی از جمله پژوهشگاه رویان در حوزه درمان نوین ناباروری و همچنین سلول بنیادی، پژوهشکده یارا در زمینه مباحث زخم های مزمن و همچنین پژوهشکده معتمد در حوزه سرطان به صورت تخصصی فعالیت می کنند.

وی یکی دیگر از ویژگی های حوزه پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی را پرداختن سیستمی و فرایندی بر موضوعات مشخص شده عنوان کرد.

پورعابدی افزود: هنگامی به بحث سرطان ورود می کنیم، نه تنها درمان بلکه سایر مباحث از جمله سبک زندگی، غربالگری و پیگیری افرادی که فرایند درمان برای آنها انجام شده نیز مهم محسوب می شود.

وی در ادامه، یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به خصوص در حوزه پزشکی با توجه به سرعت تغییرات فناوری، رصد فناوری هایی دانست که  در آینده قرار است ظهور کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه، بیش از دو دهه است که متوجه شده ایم یکی از ترندهای آینده در حوزه پزشکی، بحث سلول درمانی و سلول های بنیادی است، افزود: در فعالیت های انجام شده در این زمینه به نتایج خوبی هم دست یافته ایم. کارآزمایی های بالینی در حال انجام است و امید است در سالهای آتی به صورت گسترده بتوانیم از این خدمات بهره مند شویم.
 

وی با تاکید براینکه، در آینده پزشکی بیش از اینکه مبتنی بر بیمار باشد مبتنی بر فرد خواهد بود، تصریح کرد: حدود ۶ سال است در حوزه پزشکی جهاد دانشگاهی روی این مسئله کار می شود.

پورعابدی گفت: به هرحال رصد فناوری های جدید در آینده از موضوعات مهمی است که در حوزه پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی انجام می شود.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه، بیش از ۳۵ درصد از زخم های ناشی از دیابت در کشور به قطع عضو منجر می شود، از تمرکز پژوهشکده زخم و بافت این مجموعه برای تولید زخم پوش های نوین و همچنین روش های نوین درمانی برای کاهش آلام این بیماران خبر داد.  

وی افزود: جهاد دانشگاهی از فناوری های نوین موجود در حوزه زخم پوش ها استفاده کرده که ناشی از کار بین رشته ای مهندسی نساجی و حوزه پزشکی و حتی مهندسی شیمی جهاد دانشگاهی است.

پورعابدی در ادامه با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره با اشاره به ارائه مقالات و تحقیقات علمی معتبر و جدید در این کنگره اظهار امیدواری کرد که جامعه علمی و پزشکی کشور هرچه بیشتر از نتایج تحقیقات و گزارش فناورانه در حوزه بالینی و درمان بیماران بهره مند شود.

ششمین کنگره بین المللی و هشتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه در جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha