نماینده لرستان در خبرگان رهبری درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

خرم‌آباد - ایرنا - آیت‌الله "احمد مبلغی" نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا در بخشی از  این پیام آمده است: ارتحال حزن‌انگیز شیخ الفقهاء، فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) خسارتی جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و برای جامعه دینی و ایمانی است.

این پیام می‌افزاید: شخصیت ارجمند آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) ویژگی های مهمی داشت که به موجب آن، برای حوزه های علمیه به سرمایه ای بزرگ از حیث سلوکی و اجتماعی و فقاهتی بدل شده است.

این پیام اضافه می‌کند: سلوک و اندیشه این مرجع راحل از صفای روح و میل به نصح و عشق به مردم و توجه عمیق به انقلاب خبر می داد. فروتنی عالمانه از ژرفای وجودش برمی‌خاست و شوق عمیق به تحقق ارزش ها و حل مشکلات در جامعه، سراسر وجود خیرخواه و نیک اندیشش را فراگرفته بود. 

در این پیام آمده است: فصل مشبعی از زندگی پربارش به تشویق به خوبی‌ها و گسترش زیبایی‌های اسلام و پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) اختصاص داشت و وجهه همتش زمینه سازی برای فراهم آوردن بستر لازم برای ارتقاء میل به خوبی و زیبایی در جامعه بر پایه رویکرد آگاهانه و عالمانه و مشفقانه به اسلام بود.

این پیام می‌افزاید: ذات خداجوی و مردم دار و خیرخواه این مرجع راحل عمیقا تعلق خاطری موثر به جامعه داشت و رفتار و نگاهش همواره درون این چارچوب شکل می‌گرفت.

این پیام می‌افزاید: "جهان اسلامی اندیشی" از ویژگی های بارز ایشان بود. وی دو خط موازی را، همزمان، دنبال می کرد. از یک سوی عشقی فراوان و مثال زدنی به اهل بیت (ع) داشت و این عشق بر سیره، سلوک، فکر، ذکر و اندیشه اش سایه ای بلند و عمیق افکنده بود، و از سوی دیگر بر آن بود تا آنچه را از مکتب آیت الله بروجردی درباره وحدت آموخته است، به صورت جدی و به گونه ای علاقه مندانه تعقیب و پیگیری نماید.

آیت الله مبلغی می‌افزاید: شخصیت آیت الله صافی در تعبیه اخلاق به بدنه مسئولیت، و تزریق مسئولیت به بدنه اخلاق الگوی بسیار زیبایی است. این فقیه فقید، همچنین در "مردم داری"، "مردم آشنایی" و "دلسوزی برای مردم" در چارچوب ظرفیتها و اصالت های اجتهاد و انقلاب در صف مقدم حوزویان قرار داشتند و از این حیث نیز نقش الگو را ایفا می کردند. 

گفتنی است، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید، بامداد امروز در ۱۰۳ سالگی، به لقاالله پیوست.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی(ره)، از جمله فعالیت های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.

از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجای مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و ثلاث رسائل فقهیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.

ایشان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و عضو شورای استفتای وی بوده و کتاب منتخب الاثر درباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشته است.

این مرجع تقلید در ۳۰ بهمن ماه سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان دیده به جهان گشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha