گفت‌وگوی تلفنی بلینکن و لاوروف درباره اوکراین

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتی روس وی امروز (سه‌شنبه) گفت‌وگویی تلفنی درباره بحران اوکراین داشتند.

به گزارش ایرنا از فرانس ۲۴، این گفت‌وگوی تلفنی اولین گفت‌وگوی دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و روسی بعد از سفر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به کی‌یف و مذاکرات وی با ولادیمر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین است.

این گفت‌وگو یک روز بعد از آن انجام شد که دو طرف مشاجراتی داغ در شورای امنیت سازمان ملل متحد با یکدیگر داشتند و درباره اوکراین به یکدیگر حمله کردند.

براساس این گزارش، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته که انتظار می‌رود بلینکن و لاوروف در اواسط صبح به وقت واشنگتن بار دیگر با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

روز گذشته مسکو در پاسخ به مکاتبات آمریکایی‌ها، نامه‌ای را برای واشنگتن ارسال و نقطه نظرات خود را درباره بحران اوکراین اعلام کرد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا دریافت نامه از مسکو را تایید کرده است.

این مقام که نامش عنوان نشده، گفت: اینکه بخواهیم در عموم مذاکره کنیم، سازنده نیست و بنابراین این موضوع به روسیه بستگی دارد که آیا می‌خواهد درباره پاسخ‌هایش گفت‌وگو کند یا نه؟ ما آمادگی کامل برای گفت‌وگو به منظور پاسخ به این موضوعات را داریم و در این رابطه با متحدان و شرکای خود از جمله اوکراین در ارتباط هستیم.

روسیه اواخر ماه دسامبر (دی) باتوجه به طرح های ناتو برای گسترش حضور نظامی خود در مناطق مجاور روسیه و کشورهای همسایه آن از جمله اوکراین و گرجستان و امکان استقرار تسلیحات پیشرفته در این کشور، از آمریکا و ناتو خواستار ارائه ضمانت های حقوقی الزام آور برای تضمین امنیت  خود و جلوگیری از گسترش ناتو به شرق شد.

یک هفته پیش آمریکا و ناتو به پیشنهادات روسیه برای ارائه ضمانت های امنیتی پاسخ دادند و اکنون غرب منتظر دریافت جواب مسکو شده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که روسیه همچنان در حال آماده کردن پاسخ خود به آمریکا در زمینه تضمین های امنیتی است؛ زمان پاسخ مشخص نیست و پوتین درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha