۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84636160
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش انتشار دی اکسید کربن با گرایش به گیاهخواری

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۴
کد خبر: 84636160
کاهش انتشار دی اکسید کربن با گرایش به گیاهخواری

تهران – ایرنا – نتایج یک مطالعه جدید حاکیست اگر همه مردم جهان ظرف ۱۵ سال گیاهخوار شوند، انتشار جهانی دی اکسید کربن به میزان ۶۸ درصد کاهش می یابد و نیمی از کاهش مورد نیاز برای محدود کردن گرمایش زمین به ۲ درجه سانتیگراد فراهم می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه انگلیسی «آی نیوز» چاپ لندن، دست اندرکاران این بررسی اذعان کردند که این سناریو هیچ گاه اتفاق نمی افتد، اما این تجزیه و تحلیل را برای نشان دادن اینکه ترک محصولات حیوانی تا چه حد در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای موثر است، انجام دادند.

محققان گفتند اگر همه مردم جهان گیاهخوار شوند، ۵۲ درصد از کاهش انتشار مورد نیاز برای محدود کردن گرمایش جهانی تا ۲ درجه سانتیگراد حاصل می شود، هر چند این رقم همچنان کمتر از هدف جهانی رساندن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد است.

«مایک ایسن» پژوهشگر دانشگاه برکلی کالیفرنیا گفت: این مطالعه نشان می دهد، انتقال جهانی از مصرف گوشت حیوانات به ویژه چهارپایان برای تولید غذا، ظرفیت حذف مقادیر زیادی دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن از جو را داراست و فرصتی منحصر به فرد برای حذف انتشارات منفی مورد نیاز برای حفظ دمای زمین تا ۲ درجه سانتیگراد را فراهم می کند.

طبق این بررسی، بخش زیادی از کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به شکل کاهش تولید متان و اکسید نیتروژن است و همچنین دی اکسید کربن کمتری به دلیل کاهش جنگل زدایی منتشر می شود.

«هایکو بالزتر» استاد دانشگاه لستر انگلیس گفت: مصرف گوشت کمتر، برای آب و هوا مفید است و تغییر به رژیم غذایی گیاهی قطعا تاثیر بسیار مفیدی در تثبیت آب و هوای جهانی خواهد داشت.  

کاهش انتشار دی اکسید کربن با گرایش به گیاهخواری

وی افزود: این سناریو در عین حال پرسش های بسیاری را مطرح می کند، اینکه چه اتفاقی برای تنوع زیستی خواهد افتاد؟ رژیم غذایی مردم چه طور تغییر می کند و آیا همه به عرضه متعادل مواد غذایی دسترسی دارند؟ همچنین کشاورزی ارگانیک بدون کود چه کارایی خواهد داشت؟

«جاناتان فوت» رئیس یک نهاد دولتی انگلیسی موسوم به محیط زیست در هیات توسعه کشاورزی و باغبانی گفت: این گزارش یک مطالعه مدل سازی ناقص دیگر با استفاده از انتشارات جهانی با فرضیاتی برای نتیجه گیری غیرواقعی در مورد تاثیر حذف دام از چرخه تولید غذایی است.

وی افزود: توجه نکردن به این مساله که آیا این اقدام می تواند غذای کافی برای جمعیت جهانی در حال رشد ایجاد کند یا تاثیر اجتماعی – اقتصادی آن بر کشورهای در حال توسعه، یک غفلت فاحش است.

وی تاکید کرد که در این بررسی همچنین به تاثیر این اقدام بر سلامت خاک جهانی و تغذیه و توانایی واقع بینانه ما برای افزایش زمین های زراعی جهانی با توجه به تاثیرات تغییرات اقلیمی همچون افزایش دمای هوا، سیل و خشکسالی اشاره ای نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha