به گزارش ایرنا، امین مرادی شامگاه چهادشنبه در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی جام گلگون در سنندج، با اشاره به فعالیتهای حوزه هنری در بخش موسیقی اظهار داشت: در طول چند سال گذشته با همکاری هنرمندان اقدامات بسیار خوبی در زمینه توجه به موسیقی اصیل و متعهد انجام شده که بخش اعظمی از اعطای شهر خلاق موسیقی به سنندج مرهون این تلاشها است.
وی به جشنواره دف نوای رحمت و همنوازی هزار دف نواز در عمارت خسرو آباد اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از عناوینی که کردستان به آن مفتخر شد، ثبت دف و دف نوازی به عنوان میراث معنوی کردستان و پایتختی دف جهان به نام سنندج بوده است.
رییس حوزه هنری کردستان با اشاره به اینکه کردستان سرزمین آواها و نواهاست، گفت: تولید آلبوم،های موسیقی "گول هه نار" با صدای دیلان نصیری، "دَریاب ودُریاب " با صدای "محی الدین شعبانی" ، "کوسالان" با گویش اورامی با صدای " هیوا شاه محمدی"، " چل چرا" نوازندگی نرمه نای اثر استاد اسماعیل مردانی که تا چند روز آینده از آن رونمایی می شود و آلبوم "جام گلگون" اثر استاد جلیل رحمتی با صدای دلنشین "داریوش گودرزی" از جمله تولیداتی است که در زمینه آلبومهای موسیقی توسط حوزه هنری به انجام رسیده است.
وی ادامه داد: در بخش تولیدات مکتوب نیز کتاب ۲ جلدی "آموزش دف نوازی " تالیف فرزاد عندلیبی، کتاب "پرواز" قطعاتی برای کمانچه اثر راشد بابا شهابی، کتاب و سیدی "سمفونی اورامان تألیف و پژوهش مهدی احمدی، کتاب و سی دی "مفهوم بند در موسیقی مُکریان" تألیف و پژوهش کژوان ضیاء الدینی بخشی دیگر از فعالیتهای حوزه هنری کردستان بوده است.
مرادی افزود: برگزاری کارگاههای متعدد آموزشی با دعوت از اساتید مطرح ایران و جهان از جمله پرفسور لوریس چکناواریان، پرفسور فروغ کریمی، دکتر نادر مشایخی، پرفسور رونالد دپه در کنار حمایت از گروههای موسیقی همچون ارکستر فیلارمونیک کردستان و حضور در سه دوره جشنواره موسیقی فجر و برنامه های متنوع دیگر در چند سال اخیر انجام شده است.
وی معرفی و تجلیل از هنرمندان شاخص استان را بخشی دیگر از اقدامات حوزه هنری در بخش موسیقی اعلام کرد و گفت: تجلیل از اساتیدی همچون بیژن کامکار، اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، دکتر حمید اردلان، صدیق تعریف و ساخت مستند پرتره بسیاری از آنان از فعالیتهای ماندگاری است که توسط حوزه هنری انجام شده است.
رییس حوزه هنری کردستان با تاکید بر اخلاق به عنوان یک اصل مهم در هنر اظهار داشت: هنر بدون اخلاق هنری و هنرمند بدون اخلاق انسانی با هزاران قدرت در تکنیک فاقد مقبولیت است.
وی یادآور شد: در قالب دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان که تاکنون چهار عنوان آن منتشر شده است تا اخر سالجاری پنج عنوان دیگر منتشر میشود که ۲ عنوان از آن مختص موسیقی در کردستان است.
جدایی موسیقی مناطق و نواحی از موسیقی ایرانی، نابودی موسیقی ایرانی است
جلیل رحمتی آهنگساز و نوازنده ساز تنبور نیز در این آیین گفت: موسیقی دستگاهی و ردیفی ایران کلا برگرفته از موسیقی اقوام و مناطق ایران است و جدایی این موسیقی از موسیقی ایرانی عامل از بین رفتن موسیقی ایرانی است.
وی با اشاره به قدمت ساز تنبور گفت: ساز تنبور بر اساس اسناد به دست آمده در شوش و همچنین سنگ نوشتههای کیوان و بنی یونس اطراف شهر موصل عراق قدمت این ساز به ۶ هزار سال می رسد و به نوعی قدیمی ترین ساز دنیا تنبور است.
رحمتی موسیقی عرفانی را یک موسیقی درون گرایانه عنوان کرد و گفت: این موسیقی فرد را به تفکر و آرامش وا می دارد و انسان را به خود و درونش نزدیک تر می کند و این نزدیکی است که زمینه عرفان می شود و انسان مستعد را از خواب غفلت بیدار کرده و او را به اوج عالم معنوی سوق می دهد.
سرپرست گروه تنبور نوازان مشتاق موسیقی اصیل ایرانی را دارای جایگاهی والا در موسیقی عرفانی دانست و ادامه داد: وجود مقام های گوناگون و متنوع تأثیر بسزایی در تولید احساس در شنونده دارد و این تنوع توانسته است خواسته های تمام سلایق و عقیده ها را برآورده کرده و بازگوی نیازهای روحی و جسمی انسان ها باشد.
خالق اثر جام گلگون با قدردانی از حوزه هنری استان کردستان در حمایت از گروه تنبور نوازی مشتاق گفت: تمام اعضای این گروه از هنرمندان کردستانی هستند که در چند سال اخیر با حمایت حوزه هنری به فراگیری نوازندگی تنبور مشغول شده اند.
وی در خصوص آلبوم موسیقی جام گلگون و انتخاب اشعار گفت: سعی کردم با انتخاب این ترانه ها حال و هوای عاشقی را در کارها به شنوندگان القاء کنم و امیدوارم مخاطبین اثر از آن لذت ببرند.
رحمتی اضافه کرد: در خصوص ساخت و تنظیم تصانیف نیر از زاویه جدیدی به اجرای موسیقی عرفانی تنبور نگاه کرده ام و حتی بار تنظیم مقدمه (اورتور) تلاش شده تا نه به خود تصنیف شبیه باشد و نه با قطعه بیگانه و این سبب شد تا همخوانی های انجام شده هم با ترانه، هم با خود تصنیف و هم با ریتم ملودی همخوانی داشته باشد.
این آهنگساز و نوازنده تنبور با تأکید بر حفظ امانتداری در اجرای قطعات افزود: در خصوص ریتم قطعات نیز سعی شده است از تنوع ریتمی بیشتری استفاده شود و از ریتم هایی که در تنبور کمتر استفاده شده است بهره گرفته شود.
وی با قدردانی از حضور اساتید و هنرمندان در این محفل بر ضرورت حمایت از هنر و هنرمند توسط تمامی دستگاه ها تأکید کرد و گفت : امروز حوزه هنری اصلی ترین حامی هنرمندان در استان است و امیدوارم روزی برسد که این حمایت ها به عنوان یک الگو مورد توجه سایر دستگاه ها واقع شود.
حمایت از موسیقی مارکتی، نابودی موسیقی ایرانی را به همراه دارد
مهدی احمدی رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان نیز گفت: گسترش موسیقی های مارکتی در جامعه و حمایت های صورت گرفته از آن سبب از بین رفتن موسیقی سنتی شده است.
وی با تبریک تولید این اثر موسیقایی افزود: بخش قابل توجهی از آنچه که امروز در کردستان و در بخش تولیدات موسیقایی شاهد آن هستیم حاصل حمایت هایی است که توسط حوزه هنری صورت می پذیرد و عملا اتفاق دیگری در بخش حمایت از تولید اثر را شاهد نیستیم.
احمدی با هشدار نسبت به خانواده ها در خصوص خطر استفاده از موسیقی غیر استاندارد همچون موسیقی های امروزی اظهار داشت: بسیاری از این افراد به منظور پر کردن خلاء ایجاد شده ناشی از ضعف اثر، با بهرهمندی از تکنولوژی های روز صدا و افزایش شدت صوتی دانسته و ندانسته به شنوایی مخاطبین اثر آسیب می رسانند.
وی ادامه داد: ایجاد لذت کاذب در بین مخاطبین و ترویج فرهنگ غلط در پوشش و حرکات در اجراهایی که شاهد آن هستیم در کنار خیانت به مخاطب بطوریکه در اجراهای زنده متوسل به پلی بک می شوند که نمونه های آن بارها و بارها چه در سنندج و چه در جاهای دیگر مشاهده شده است تا زنگ خطر نابودی موسیقی اصیل و سنتی به صدا در آید.
این استاد دانشگاه افزود: انچه امروز شاهد آن هستیم نوید بخش آینده خوبی برای موسیقی اصیل ایرانی نیست و تک صداهایی که در تولید آلبوم های موسیقی سنتی به گوش می رسد نمی تواند در مقابل این هجمه سنگین با حامیان قدرتمندش اثری تأثیر گذار در فرو کاستن از این خطر بالقوه داشته باشد.
وی آلبوم "جام گلگون" را اثری ارزشمند دانست و گفت: استاد رحمتی با بیش از چهل دهه فعالیت هنری با اخلاق و منشی بسیار ارزشمند همواره در جهت اعتلای موسیقی سنتی تلاش کرده است وامیدوارم نمونه این انسان های هنرمند و با اخلاق در جامعه افزایش پیدا کند.
احمدی گریزی هم به سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی زد و با انتقادی تند نسبت به رویکرد مسوولان در زمینه توجه به اهداف آن گفت: آنچه که امروز ما از آن بهرهمندیم تنها عنوانی است بدون اقدامات عملی لازم که نتوانسته است زمینه اعتلای موسیقی در سنندج شود.
در ادامه مراسم پنل تخصصی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه مهدی احمدی کارشناس ارشد موسیقی و رهبر ارکستر فیلارموینک کردستان، حمید حاصلی کارشناس ارشد موسیقی، کژوان ضیاء الدینی کارشناس ارشد موسیقی و مسدول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان برگزار و پس از اجرای ۲ قطعه از آلبوم جام گلگون توسط گروه تنبور نوازی مشتاق،رونمایی و تقدیر از گروه مشتاق انجام شد.
نظر شما