آتش خشم آمریکایی ها از قتل شهروندان سیاهپوست دوباره شعله ور شد

تهران- ایرنا- با گذشت کمتر از دو سال از قتل جورج فلوید، پلیس مینیاپولیس بار دیگر با قتل یک جوان سیاه پوست سبب بروز اعتراضات به نژادپرستی و نبود عدالت در نظام قضایی آمریکا شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، صدها معترض روز شنبه به خیابان‌های مرکز شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمدند و خواستار اجرای عدالت برای مرد جوان سیاه پوستی شدند که در اثر تیراندازی مرگبار پلیس این شهر در جریان یورش به آپارتمانش جان خود را از دست داد.

معترضان در یک راهپیمایی صلح آمیز نام «امیر لاک» مرد سیاه پوست کشته شده و شعار «عدالت نیست، صلح نیست» را سر می‌دادند. این اعتراضات در سومین روز قتل جوان ۲۲ ساله ای رخ می دهد که توسط پلیس در منزلش کشته شد.  

یک روز پس از این قتل، پلیس یک فیلم ویدئویی از این حمله منتشر کرد که نشان می‌داد این جوان در حالیکه اسلحه‌ای در دست داشت، لحظاتی پیش از کشته شدن توسط ماموران بیدار می‌شود.

ویدئوی دستگیری لاک نشان می‌دهد که پلیس قفل آپارتمان او را با کلید باز می‌کند و افسران هنگام ورود فریاد می‌زنند: «پلیس، حکم بازرسی، روی زمین بنشین».

سپس یک افسر به کاناپه ای که لاک دراز کشیده لگد می زند و دست او را با تفنگی که در دستش دیده می شود از زیر پتو بیرون می کشد. بلافاصله، پلیس دستکم سه گلوله شلیک می کند و این مرد جوان را به قتل می رساند.

وکلای خانواده لاک گفتند که او هیچ سابقه کیفری نداشته و به طور قانونی در زمان مرگ سلاح گرم داشته است.

از سوی دیگر پلیس هم گفته است که افسران در حال اجرای حکم بازرسی «بدون در زدن» بودند؛ حکمی که به آنها اجازه می دهد بدون هشدار به ساکنان یا اعلام حضور وارد ملک خصوصی آنها شوند.

گفته می شود این حکم در رابطه با تحقیقات بر سر یک قتل از سوی اداره پلیس صادر شده بود و نام لاک در حکم صادره ذکر نشده و پلیس مینیاپولیس هم اذعان کرده که مشخص نیست که آیا او با این تحقیقات مرتبط بوده است یا خیر.

روز پنجشنبه، سرپرست اداره پلیس مینیاپولیس در یک نشست خبری گفت که دفتر دادستان شهرستان در حال بررسی تیراندازی است و از ویدئویی که از سوی پلیس منتشر شده به نظر می‌رسد لاک اسلحه اش را به سمت افسران نشانه رفته است.

فعالان حقوق بشر حاضر در اعتراض به قتل این جوان سیاه پوست اعلام کرده اند که لاک حق دارد در خانه خود سلاح داشته باشد و هرگز به او این فرصت داده نشد که در لحظه ورود ناگهانی پلیس به آپارتمانش خلع سلاح کند.

در اعتراضات دیروز شنبه که دستکم با حضور ۵۰۰ نفر صورت گرفت، معترضان خواستار ممنوعیت بی قید و شرط حکم های بازرسی بدون در زدن، اخراج و دستگیری افسران دخیل در تیراندازی و استعفای شهردار و رئیس پلیس شدند.

روز جمعه و در پی این جنایت، شهردار مینیاپولیس به تیراندازی اخیر واکنش نشان داد و دستور تعلیق حکم جستجوی "بدون در زدن" را صادر کرد و گفت که او برای "تامین امنیت عمومی و افسران پلیس تا زمانی که یک خط مشی جدید تدوین شود" این تصمیم را صادر کرده است.

تیراندازی به سوی لاک ۲۲ ساله جدیدترین مورد از مجموعه جنایاتی است که اداره پلیس منطقه مینیاپولیس را زیر ذره بین قرار داده است.

نزدیک به دو سال پیش، «جورج فلوید» یک مرد سیاه‌پوست غیرمسلح توسط افسری سفیدپوست به قتل رسید. این افسر در ویدئوهایی که از این جنایت منتشر شده، بیش از ۹ دقیقه زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشت و در نهایت او را خفه کرد. خشم جامعه آمریکا از مرگ فلوید، جنبشی سراسری برانگیخت که خشونت پلیس و نژادپرستی در سیستم قضایی جنایی ایالات متحده را به چالش کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha