به گزارش ایرنا، امروزه از راه و جاده به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در جوامع مترقی یاد می شود تا جایی که وجود این مساله نقش زیادی در نظام حمل و نقلی در حوزه بار و مسافر به خود اختصاص داده است.
همانگونه که راه های ارتباطی نقش تعیین کننده و حساسی را در توسعه جوامع به خود اختصاص می دهند، در زندگی روزمره انسان ها نیز نقش اساسی را برعهده داشته و روز به روز نیز نقش آنها پررنگتر از گذشته می شود.
این در حالی است که با گسترش روزافزون راه، با مباحثی چون مهندسی ترافیک، امنیت، نقاط حادثه خیز، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، خواب آلودگی، واژگونی و بسیاری از موارد دیگر که به نوعی تردد در جاده را با موانع و معضلات زیادی روبه رو می سازد، مواجه هستیم.
قزوین با یک میلیون و ۵۰۰ هزار جمعیت و واقع شدن در گذرگاه های شمال و شمال غرب کشور، راه ارتباطی ۱۱ استان را فراهم کرده و نزدیکی به پایتخت، وجود واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی و به خصوص موضوعات گردشگری از گذشته های دور همواره مورد توجه ویژه و خاصی در حوزه حمل و نقل قرار داشته است.
نزدیکی و ارتباط گذرگاهی قزوین با بنادر و نقاط حساس و سوق الجیشی همانند بندر انزلی و آستارا در شمال و شمال غرب و همچنین بنادر جنوبی، ترافیک پرحجمی را در استان ایجاد کرده است.
وجود ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه ارتباطی و تردد سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دستگاه خودرو از سطح جاده های استان، بیانگر اهمیت راه های ارتباطی آن می باشد.
این استان همچنین با ۲۱۵ کیلومتر آزادراه، ۴۱۵ کیلومتر بزرگراه، هشت گردنه برف گیر و ۵۷ نقطه حادثه خیز، یکی از نقاط مهم ارتباطی کشور بوده که در ترانزیت کالا و مسافر نقش حیاتی را ایفا می کند و گذرگاه حساسی را نیز از شرق به غرب و از جنوب به شمال ایجاد کرده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین برای بررسی آخرین وضعیت جاده های استان و توصیه های لازم به رانندگان هنگام عبور از سطح راه های ارتباطی استان، گفت و گویی را با سرهنگ فرهاد ذاکری منش، رییس پلیس راه استان انجام داده است.
ایرنا. مختصاتی از وضعیت استراتژیکی راه های ارتباطی استان قزوین بیان بفرمایید
قزوین به لحاظ مختصیات جغرافیایی، نزدیکی به پایتخت و همجواری آن با استان های مازندران، گیلان، زنجان، همدان، مرکزی و البرز، بار ترافیکی ۱۱ استان کشور را پوشش داده و دارای ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه ارتباطی بوده که ۲۲۰ کیلومتر آن آزادراه است.
به لحاظ وضعیت ترددی نیز قزوین یکی از استان های پرتردد کشور محسوب می شود تا جایی که تمامی بار خروجی غربی استان های تهران و البرز از این استان عبور کرده و همچنین بارهای ورودی از شمال، شمال غرب، غرب و مرکز کشور نیز وارد این استان می شود.
به طور میانگین هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت روزانه از سطح جاده های استان قزوین تردد کرده و آزادراه های آن نیز از محدوده آبیک تا قزوین و قزوین به سمت زنجان، برخلاف سایر آزادراه های کشور و قوانین موجود، محل عبور وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از جمله تریلرها، کامیون ها، کشنده ها و وانت بارها، بوده که همین مساله مدیریت خاصی را برای موضوع ترافیکی آن می طلبد.
قزوین همانند برخی از استان های دیگر دارای گردنه های برف گیر از جمله آوج، کوهین، الموت شرقی و غربی و هیجب و مهمتر از آن، موضوع کولاک و کاهش دیدی است که در مواقع برفی و بارانی در این مناطق به وقوع می پیوندد و شرایط برای رانندگی و حتی امدادرسانی را بسیار دشوار می سازد.
ایرنا. با توجه به موارد یاد شده، مهمترین ماموریت پلیس راه در سطح جاده های این استان را تشریح کنید
وظیفه پلیس راه نظارت بر راه های برون شهری، برقراری انضباط ترافیکی و برخورد با تخلفات جهت پیشگیری از وقوع تصادفات و همچنین رسیدگی به موقع بر سر صحنه سوانح جاده ای بوده و علاوه بر اینها اجرای دستورهای صادر شده از سوی مرکز فرماندهی جهت کنترل و اعمال برخی از موضوعات ترافیکی است.
یکی از مهمترین ماموریت های پلیس راه طی امسال و سال گذشته، در رابطه با اعمال محدودیت های کرونایی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت تردد در سطح راه های استان بود که با استقرار ماموران پلیس راه در مبادی ورودی و خروجی استان اقدام به اجرای دستورهای صادر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا کردیم.
طی سال گذشته و امسال نیز پلیس راه براساس دستور صادر شده در حوزه های ماموریتی اقدام به انجام وظیفه در مقاطعی از سال همچون عید سعید فطر، ارتحال حضرت امام (ره)، تعطیلات تابستانی، انتخابات ریاست جمهوری، سفر ریاست قوه قضاییه به استان و سایر ماموریت های خود کرده و به صورت شبانه روزی و بر حسب وظیفه ذاتی خود کنترل ترافیکی را در سطح جاده ها نیز به انجام رسانده است.
ایرنا. در حوزه سوانح رانندگی، بیشترین علت تصادفات رخ داده در سطح راه های ارتباطی استان چه عواملی بوده است؟
به طور معمول و با توجه به وجود آزادراه های استان، امسال ۴۸ درصد تصادفات رخ داده در آزادراه ها، ۱۳ درصد در بزرگراه ها، ۱۷ درصد در جاده های اصلی، ۱۶ درصد در جاده های فرعی و ۶ درصد نیز در مسیرهای روستایی روی داده است.
۳۱ درصد از تصادفات رخ داده در سطح جاده های برون شهری استان به علت واژگونی، ۶ درصد خروج از جاده، ۵۸ درصد توجه نکردن به جلو که عمدتا ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده و رانندگانی که از مسافت های دور و پس از رانندگی طولانی مدت وارد استان شده و برای اینکه زودتر به مقصد برسند با چنین حوادثی در نهایت روبه رو می شوند.
ایرنا. چند درصد تصادفات رخ داده بین شهری در قزوین مربوط به پلاک های بومی و چند درصد مربوط به پلاک های غیر بومی است؟
براساس آمارهای موجود و در ۱۰ ماه نخست امسال، ۴۵ درصد تصادفات جرحی و فوتی برون شهری این استان مربوط به پلاک های بومی بوده و ۵۵ درصد دیگر آن نیز غیر بومی بوده اند.
در عین حال نیز گرچه به لحاظ وضعیت ترددهای بین شهری در کل شهرها و استان های کشور به خاطر محدودیت های ناشی از ویروس کرونا کاهش داشته اما در ۱۰ ماه نخست امسال ۵.۹ دهم درصد سفر در این استان نسبت به پارسال افزایش داشته و اوج سفرها نیز مربوط به آذرماه و با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده است.
همچنین در ۱۰ ماه نخست امسال ۲۱۲ میلیون سفر توسط دوربین های تردد شمار در سطح راه های ارتباطی استان به ثبت رسیده است.
ایرنا. موتورسیکلت سوارها چند درصد از سهم تصادفات استان قزوین را به خود اختصاص داده اند؟
در این رابطه باید اظهار داشت که بیشتر سهم تصادفات موتور سیکلت ها مربوط به راه های فرعی و روستایی و به کشاورزان و باغداران می باشد.
از مجموع تصادفات به وقوع پیوسته، ۲۱ درصد آن مربوط به موتور سیکلت ها بوده که آمار بسیار قابل توجهی را در برابر میزان ترددهای صورت گرفته در استان به خود اختصاص داده است.
راکبان موتور سیکلت که غالبا نیز از قشر ضعیف و نان آور خانه محسوب می شوند، معمولا وقتی وارد مسیر اصلی شده به مقررات توجهی نداشته یا اینکه نقص فنی موتور باعث وقوع تصادف می شود که امیدواریم با اطلاع رسانی شفاف و دقت عمل خود راکبان، امسال و سال های آینده شاهد کاهش حوادث در این حوزه باشیم.
در عین حال نیز طرحی با محوریت پلیس و با همراهی عوامل راهداری، دهیاری، بخشداری و حتی با استفاده از ظرفیت کمیسیون ایمنی راه، ائمه جمعه و خیران مبنی بر تامین و توزیع کلاه کاسکت مطرح بوده، چرا که بیشتر حوادث در این حوزه که منجر به فوت راکب و سرنشین موتورسیکلت می شود به خاطر نداشتن کلاه کاسکت بوده است.
همچنین اقداماتی در خصوص بیمه شدن این وسیله نقلیه توسط دولت در دست بررسی است تا با تخفیفات ویژه و با حداقل مبالغ، این وسیله نقلیه بیمه شود و پلیس نیز با تبلیغ در حوزه تغییر رفتار رانندگان، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در فضای مجازی و حقیقی تلاش دارد تا بتواند نسبت به کاهش تصادفات در این حوزه گام های اساسی بردارد.
ایرنا. از نقش عابران پیاده در حوزه تصادفات جاده ای نیز بگویید
متاسفانه در این بخش نیز امسال ۲۵ فقره فوتی داشته ایم که این مساله بسیار حایز اهمیت بوده چرا که حوادث ناشی از این حوزه به نوع رفتار رانندگان و سرعت مطمئن آنان و همچنین عابرانی که تکلیف دارند تا مراقب باشند و بیشتر توجه کنند، بازمی گردد.
علت تصادفات عابران در آزادراه ها متاسفانه استفاده نکردن آنان از پل های هوایی و زیرزمینی بوده و در عین حال نیز تعیین محل های مناسب عبور از سوی دستگاه های متولی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
ایرنا. نقش پلیس راه در حوزه مهندسی جاده و چالش هایی که در این زمینه با آن روبه رو هستید؟
در استان قزوین خوشبختانه با وجود تعاملاتی که بین پلیس و راهداری وجود دارد نسبت به شناسایی نقاط حادثه خیز اقدامات لازم به عمل آمده تا جایی که تاکنون ۶۶ مورد آن به انجام رسیده و نسبت به آشکارسازی و رفع آن نیز اقدام به عمل آمده، از جمله محدوده جاده فرعی کورانه که با جداسازی باندهای رفت و برگشت توانستیم نسبت به رفع موانع موجود در آن اقدام کنیم.
پلیس راه همچنین طرح هایی در دست مطالعه، کارشناسی و احداث دارد چرا که نسبت به میزان تصادفات و فرمول هایی که موجود است به محض اینکه ناایمن بودن جاده یا نقطه حادثه خیز بودن آن مشخص شود بلافاصله جهت آشکارسازی و رفع موانع به راهداری اعلام می کنیم.
البته این در حالی است که راه های ارتباطی ما باید به سمت هوشمندسازی پیش بروند و با استفاده از نرم افزارهای به روز، دوربین های هوشمند و متناسب با سرعت، از خدمات آنها استفاده کنیم.
در حال حاضر ۴۶ دوربین نصب شده در سطح جاده های استان قزوین فعال و چهار دستگاه نیز غیرفعال هستند که در حال راه اندازی آنها نیز هستیم.
در این رابطه پیشنهاد شده تا برای کنترل سرعت متوسط (یعنی فاصله بین ۲ دوربین) باید نرم افزارهای موجود را ارتقا داد تا بتوان رفتار رانندگان، به خصوص هنگام سرعت را در بین ۲ دوربین کنترل کرد.
ایرنا. در خصوص اجرای طرح زمستانی امسال و حضور مستمر پلیس در جاده های استان قزوین توضیح دهید.
طرح زمستانی پلیس راه از اول آذرماه سال جاری و به صورت شبانه روزی در سراسر راه های ارتباطی استان و به منظور ارایه خدمات رسانی به مردم، انضباط ترددی و ترافیکی به اجرا گذاشته شده است.
ضمن آنکه از سوی قرارگاه پلیس راه نیز تیم های کمکی به برخی محورها اعزام می شود که انجام این مساله با توجه به صدور هشدارهای رنگی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر وقوع کولاک، بارش برف و یخبندان های شدید صورت می پذیرد.
با توجه به اعمال مدیریت در امر تردد و نظارت بر اعمال رفتار رانندگان جهت جلوگیری از رفتارهای حادثه ساز، خوشبختانه امسال تصادفات دلخراش یا زنجیره ای نداشته ایم و امیدواریم در ادامه راه بتوانیم تا پایان طرح زمستانی آمار خوبی در این حوزه کسب کنیم.
تعامل پلیس راه با راهداری جهت ارایه خدمات به رانندگان و شهروندان، لازم و ملزوم یکدیگر بوده که خوشبختانه این مساله در استانی مانند قزوین مشهود بوده و آمارها نیز بیانگر این موضوع هستند.
ایرنا. توصیه پلیس راه در نهایت به رانندگان و مسافرانی که از جاده های این استان عبور می کنند، چیست؟
استان قزوین با وجود مراکز و شهرک های صنعتی و باغهای حاشیه ای آن در آزادراه ها، متاسفانه با رفتار برخی رانندگان گاهی اوقات اتفاقات ناخوشایندی را مانند توقف در حاشیه راه و یا در باندهای اضطرار رقم می زنند که در نهایت نیز منجر به بروز سوانح رانندگی و در نهایت حوادث تلخ می شود.
برخی رانندگان نیز هنگام توقف در حاشیه راه که گاهی به علت نقص فنی خودرو صورت می گیرد، بدون استفاده از علایم ایمنی و نصب علایم هشدار دهنده در عقب خودرو تا مسافت ۷۰ متر، باعث بروز برخی تصادفات می شوند.
پلیس راه همواره به رانندگان توصیه می کند که به هیچ عنوان در حاشیه راه و باند اضطرار توقف نکنند و اگر وسیله نقلیه آنها به هر نحوی دچار نقص فنی شد به هر طریقی آن را به پارکینگ هدایت کرده و در غیر این صورت با سامانه ۱۱۰، پلیس را در جریان بگذارند تا نسبت به انتقال آن توسط امداد خودرو اقدام شود.
در رابطه با مساله خستگی و خواب آلودگی رانندگان نیز باید اذعان داشت که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است و به لحاظ رانندگان باید توجه داشته باشند که سرعت در رانندگی به هیچ عنوان شوخی بردار نبوده و هر لحظه اتفاق در کمین است و به همین لحاظ رانندگان در طول سفر ضمن احتیاط در رانندگی، باید از مواهب طبیعت نیز بهره مند شوند و ضمن مشاهده از جاذبه های سفر، استراحت در بین راه را در دستور کار رانندگی خود قرار دهند.
سخن آخر:
قوانین و مقررات رانندگی تنها و تنها به خاطر امنیت و پیشگیری از تصادفات قرار داده شده و به همین لحاظ رانندگان باید این روزها بیش از گذشته نسبت به رعایت آن توجه ویژه داشته باشند.
همه باید دست به دست هم دهیم تا مقرراتی که به خاطر سلامتی ما وضع شده را رعایت کنیم، به خصوص در حوزه تصادفات حادثه ساز مثل سرعت، سبقت، عجله و شتاب، استفاده از کمربند ایمنی و همچنین خودداری از استفاده تلفن همراه هنگام رانندگی بیشتر دقت عمل داشته و به قوانین احترام بگذاریم.
و در نهایت اینکه مولفه و قواعد رانندگی برای حفظ جان راننده و همراهان او نهادینه شده و باید به آنها احترام بگذاریم.
نظر شما