نجات بخشی میراث تصویری کشور و مسیر دشوار پیش‌رو

تهران- ایرنا- فیلمخانه ملی ایران با بهره‌مندی از امکانات و دانش فنی متخصصان کشور چند سالی است مرمت فیلم‌های مهمی از تاریخ سینمای کشور را انجام داده و تعداد بیشتری هم در شرف انجام است اما به رغم راه ناهموار پیموده شده و نجات بخشی میراث تصویری، هنوز مسیری دشوار و پرزحمت در پیش است که باید سرعت گیرد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در تاریخ سینمای کشورهای مختلف آثار ماندگاری هستند که در طول سال‌ها و دهه‌ها به دلایل و انگیزه‌های مختلف فرهنگی / هنری مورد یادآوری، رجوع، و چه بسا تحسین علاقه‌مندان سینما، نویسندگان و منتقدان، پژوهشگران و تاریخ‌نگاران واقع شده‌اند و می‌شوند.

به طور معمول و مرسوم نشریات سینمایی در پایان دوره‌هایی مشخص با نظر منتقدان و نویسندگان سینمایی رای‌گیری‌هایی ترتیب می‌دهند و بهترین فیلم‌های سال و یا دهه را جهت استفاده مخاطبان‌شان اعلام می‌کنند و یا با نمایش این آثار در جشنواره‌ها و مناسبت‌های شناخته شده معتبر، سمینارها و جلسات بحث و گفت وگوهایی ترتیب داده می‌شود؛ و لازمه همه این اقدامات این است که جدا از رجوع به حافظه‌ها و خاطرات دور و نزدیک، نسخه‌هایی سالم و قابل نمایش هم از این آثار موجود باشد تا به نمایش درآید و در صورت لزوم به آنها رجوع شود.

در سینمای ایران هم فیلم‌هایی هست که نام آنها به دفعات در نقدها و مقالات سینمایی، در رای‌گیری‌های سالانه و یا دهه‌ها، در نشست‌ها و میزگردهای تخصصی سینمایی و ... تکرار شده بدون آنکه امکان دیدار دوباره نسخه سالمی از آن آثار روی پرده فراهم باشد و تنها نسخه‌های در دسترس، کپی‌های مخدوشی روی انواع نوارهای مغناطیسی و یا حداکثر نسخه سی دی بود.  

امسال در بخش گنجینه‌های سینمای ایران (قاب‌های ماندگار) چهلمین جشنواره فیلم فجر، فرصت مناسبی فراهم آمده تا نسخه‌های اصلاح و مرمت شده تعدادی از فیلم‌های مهم تاریخ سینمای پیش و پس از انقلاب ایران، که معمولا در فهرست بهترین‌ها و یا برگزیده‌ها حضور دارند، به نمایش درآید.

این آثار که همگی جزو میراث درخشان سینمای ایران هستند و طبیعتا نسخه‌های نگاتیو و پزتیو شان دچار فرسودگی و آسیب‌هایی ناشی از گذر زمان شده بود، اینک به همت فیلمخانه ملی ایران (و همکاری بنیاد سینمایی فارابی) و به‌کارگیری فناوری دیجیتال، رنگ و روی تازه‌ای یافته و قابلیت نمایش دوباره روی پرده‌های شفاف سالن‌های سینما را پیدا کرده‌اند.

همچنین در کنار نمایش این گنجینه‌های مرمت شده از سینمای ایران، نشست‌هایی مفهومی برگزار می‌شود که صاحبنظران درباره ویژگی‌ها و ارزش‌های محتوایی و بصری این فیلم‌ها به بحث و گفت وگو می‌پردازند.

این جلسات و برنامه‌های فرهنگی فرصت مغتنمی خواهد بود تا علاقه‌مندان جوانی که در زمان ساخت و نمایش عمومی این فیلم‌های ارزشمند، امکان آشنایی با این آثار را نداشته‌اند، ضمن آن که از زبان منتقدان و استادان حاضر در نشست‌های تخصصی با راز ماندگاری این فیلم‌ها بیش از پیش آشنا می‌شوند، از تماشای نسخه‌های مرمت و تصحیح رنگ شده فیلم‌ها لذت ببرند.

حمایت فیلمخانه ملی ایران از تقویت امکانات و دانش فنی متخصصان کشور برای احیاء و بازسازی فیلم‌ها

فیلمخانه ملی ایران به عنوان حافظ اصلی و موظف اسناد دیداری و شنیداری در ایران، همواره تلاش کرده است که برای احیاء و بازسازی فیلم‌ها از توسعه و تقویت امکانات و دانش فنی متخصصان کشور حمایت کند ... با بهره‌مند شدن از این امکانات و انتقال دانش فنی چند سالی است که مرمت فیلم‌های مهمی از تاریخ سینمای ایران انجام شده و تعداد بیشتری هم در شرف انجام است اما به رغم راه ناهموار پیموده شده و نجات بخشی از میراث تصویری کشور، هنوز مسیری دشوار و پرزحمت در پیش است که باید با سرعت بیشتری پیموده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha