۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۶
کد خبر: 84641749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب «به رسم پنجره‌ها» در شیراز نقد و رونمایی شد

شیراز- ایرنا- کتاب «به رسم پنجره‌ها» در بردارنده سروده‌های محمدعلی سالاری به صورت مجازی و با حضور برخی ادیبان و شاعران به صورت محدود به دلیل شرایط کرونایی در شیراز رونمایی و نقد شد.

 محمدعلی سالاری سراینده اشعار کتاب «به رسم پنجره ها» در این نشست با اشاره به اینکه این کتاب بیشتر دل مشغولی ها و دغدغه های اوست، گفت: امیدواریم حرف های این کتاب از جمله آثاری باشد که به دل مخاطب بنشیند.
برپایه مطلب ارسالی دوشنبه روابط عمومی اداره کل کتابخانه های فارس به ایرنا، وی اضافه کرد: کتاب شامل ۱۴۰ رباعی است که بیشتر آنها در موضوع اجتماعی و دیگر شعرها با محتوای عاشقانه سروده شده است.
امیرهمایون یزدانپور شاعر و ادیب شیرازی در این نشست به عنوان منتقد با اشاره به کتاب به رسم پنجره ها و شعرهای محمدعلی سالاری عنوان کرد: این کتاب در ادبیات معاصر ما ماندگار می شود.
وی اضافه کرد: محمدعلی سالاری در اوایل کار به شعر سپید تمایل داشت که برخی از اشعار او به سبک هایکو و برخی دیگر به طرحواره شبیه بود. اما وی در ادامه فعالیت های ادبی خود  با رجعت به شعر کلاسیک طرح ها و شعرهای خود را به قالب رباعی برد.
یزدانپور با بیان اینکه نوآوری در اشعار محمدعلی سالاری موج می‌زند، گفت: شیوه شاعر این است که حرف هایش تکراری نیست. زبان نو و خلاقانه ایجاد می کند؛ هرچند مضمون های برخی تکراری هستند. لحظه های اتفاقی در شعر محمدعلی سالاری در مصرع سوم و چهارم رخ می‌دهد و در رباعی های او مانند غزل، ارتباط عمودی و افقی وجود دارد.
او با اشاره به بسامد واژگان در شعر سالاری افزود: در این کتاب از واژه های آینه، چشم، دل، نقاب، شب، کفن، تبر، زندگی، کوچه آب، مهتاب، رسم، مرگ، سایه و... بسیار استفاده شده است همچنین برخی ترکیب های نو در همچون گل سکوت، مترسک نگاه، گریه کلاغ، کفن روز، قرص حاشا، فرصت چشم، گلدان تهی، آرامش میز زندگی و ... در اشعار او وجود دارد.
منصور پیروزان نیز در این نشست به عنوان منتقد بیان داشت. امروز از شاعری پرتوان صحبت کنیم که مهارت ویژه ای در رباعی سرایی دارد. محمدعلی سالاری با رباعیات خود باعث شد من هم به رباعی نویسی ترغیب شوم. در شعر او نمادهایی بسیاری از روزگار و جهان پیرامون دیده می شود.
وی درادامه چندین رباعی در این کتاب را نقد و بررسی کرد.

همچنین در این نشست محمدعلی سالاری به خوانش برخی از رباعی های کتاب به رسم پنجره ها پرداخت:
*برخیز بیا به آسمان گوش کنیم
این لحظه و هر لحظه فراموش کنیم
یک شب بنشینیم کنار حافظ
دفتر بگشاییم و غزل نوش کنیم

*بر سیل زمان دوباره سد باید شد
در آینه ها تمام قد باید شد
صد مرتبه در آینه گم باید شد
یک مرتبه از آینه رد باید شد

*من زخم تن را چراغ می دیدم
تنهایی کوچه باغ را می دیدم
روزی که ‌مترسک نگاهم می سوخت
من گریه آن کلاغ را می دیدم

 آیین رونمایی شامگاه یکشنبه ۱۷ بهمن ماه در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس برگزار شد.

این کتاب را انتشارات لیان شیراز در ۱۵۴ صفحه منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha