به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمود گبرلو درباره نشستهای فرهنگی جشنواره فیلم فجر گفت: برگزاری نشستها یک ضرورت است؛ سینمای ایران زمانی از این ورشکستگی نجات پیدا میکند که یک استراتژی و ریلگذاری درست داشته باشد. ما در شرایطی هستیم که باید بپذیریم که سینما یک قدرت برتر و هنر صنعت است، یعنی هم باید مفاهیمی زیبا داشته باشد و هم ارتباط خود را با تماشاگر برقرار کند.
نویسنده و منتقد سینما افزود: سینمای ایران در ۴۰ سال گذشته با تفکرات و اندیشههای مختلف مسیر فیلمسازی خود را به جلو برده و شکست نخورده و عقب نمانده است اما آنچه که مورد انتظار است را برآورده نکرده است. دلیل عمده آن هم این است که سیاستگذاران نتوانستند برنامهریزی و استراتژی آینده محور برای سینمای ایران طراحی کنند که با وضعیت امروز سینمای جهان و مخاطبین امروزی که با رسانههای متعدد ایرانی و خارجی ارتباط دارند، تناظر داشته باشد.
گبرلو تصریح کرد: بنابراین اگر این نشستها بتواند در عرصه تخصصی با همه صاحبنظران خصوصاً سینماگران و اهالی فکر و اندیشه بالاخص حوزههای علمیه ارتباط برقرار کند و اگر این تعامل بین صاحبنظران و اندیشمندان حوزههای دینی و حوزههای تخصصی سینمایی و حوزههای سیاستی و اجتماعی برگزار شود خیلی مهم است و میتوانیم آینده درخشانی را برای سینمای ایران ترسیم کنیم.
وی با اشاره به اینکه اکثر جامعه ایران با اندیشههای دینی عجیناند خاطرنشان کرد: طبیعتاً مردم ایران انتظار دارند که بر پرده سینما نگاه و دیدگاه و درونیات خود را ببیند. برای همین است که چون در پرده سینما دیدگاههای دینی خود را ندیده اند از سینما فاصله گرفتهاند.
تاکید بر تعامل فکری سینماگران و اهالی فکر و اندیشه و دین
گبرلو ادامه داد: سینمای ما کلاً ۴ درصد از ایران را جذب سینما کرده است. ما اگر واقفیم که سینما قدرت برتر است و میتوانیم ارزشهای انسانی و پاکیها و مهربانیها و مضامین اجتماعی مانند وحدت ملی، پیشرفت و انسانیت را از راه سینما منتقل کنیم. باید تعامل فکری میان سینماگران و اهالی فکر و اندیشه و دین داشته باشیم.
وی بیان کرد: در حوزههای علمیه روحانیونی هستند که سینما خواندهاند و با هنر به خوبی آشنا هستند چرا نباید از آنان استفاده کنیم؟ خصوصاً وقتی مخاطب ایرانی به قصههایی نیاز دارد که مضامین اخلاقی، دینی و تربیتی داشه باشد. جامعه ایرانی نمیخواهد از تفکر سکولار بهرهای ببرد. بلکه برعکس برای خانوادهها خیلی مهم است که بچههای آنها به کدام سمت میروند.
سینما میتواند موقعیت گفتمانی برای صاحبنظران ایجاد کند
نویسنده و منتقد سینما اضافه کرد: سینما که قدرت برتر است و میخواهد نقش آموزشی را برای مردم بازی کند، میتواند موقعیت گفتمانی را برای صاحبنظران ایجاد کند و طبیعتاً مسیر تولید را رونق ببخشد.
گبرلو عنوان کرد: نکته دیگر که خیلی مهم است اینکه ما در تولید برای سینمای ایران به یک وحدت ملی نیاز داریم یعنی اینکه اگر ما پشت دوربین قرار میگیریم بدانیم که فیلم برای چه کسی ساخته میشود و سرنوشت فیلم به کجا میانجامد.
وی ادامه داد: ما اگر نتوانیم مردم را تشویق کنیم که در سینما بلیت بخرند و فیلم را ببینند، جدای از بحث موضوع و مضامین، شکست خورده است. برای همین از نظر مالی و اقتصادی باید به این موضوع توجه کنیم و در مباحث فکری و حتی همین نشستها نیز به جنبههای مالی نیز توجه داشته باشیم.
سینما هنر صنعت است
نویسنده و منتقد سینما بیان کرد: ما اگر رونق تولید را در سینما ایجاد کنیم خیلی خوب خواهیم توانست مضامین خوب و دینی را برای مردم بیان کنیم چون معتقدم که سینما هنر صنعت است یعنی هم سرگرمی است و هم اندیشه ورزی است. این تلفیق با هم سخت است و به مدیریت با تدبیر و سینماگر متخصص و حرفهای که دلسوز تماشاگر باشد نیاز داریم.
نظر شما