به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، فیلمساز مولف عنوانی که با توجه به مفهوم عمیق خود، تنها افراد معدودی از سینما را شامل میشود. وسعت دادن به مفهوم عامیانه «سینماگر مولف» که به اشتباه، نوعی فرهمندی را برای این افراد به همراه میآورد، سبب شده تا بسیاری از کارگردانان، فارغ از هر توان انتزاعی خلق یک دنیای جدید، خود، فیلمنامه آثارشان را به رشته تحریر درآورده و در این مسیر، از فیلمنامه نویسان برجسته استفاده نکنند.
حال آنکه عدمبهرهمندی از متخصصانی که فیلمنامهنویسی، شاخصترین هنر آنها در دنیای سینما است، این مساله را با چالش و مشکل مواجه میکند. برای روشنتر شدن ابعاد این گزاره، به سراغ فیلمهایی رفتهایم که کارگردان، نویسنده فیلمنامه نیز بوده است تا مشخص شود آن کارها، تا چه اندازه در ظاهر بیرونی و رضایت مخاطب خود، موفق عمل کردهاند.
۲۸۸۸
کیوان علیمحمدی به عنوان کارگردان این فیلم، یکی از سه فیلمنامهنویس اثر نیز محسوب میشود. فیلمی که در جشنواره امسال با اقبال چندانی مواجه نشده و در رده آخرین فیلم محبوب مردمی جشنواره قرار گرفته است.
برف آخر
امیرحسین عسگری یکی از سه فیلمنامهنویس این کار است. فیلمی که با نظرات موافق و مخالف منتقدان مواجه شده و توانسته در جدول آرای مردمی، در رتبه یازدهم بایستد.
بیرویا
آرین وزیردفتری با بیرویا، ضمن از سر گذراندن تجربهای جدید، با نقدهای موافق و مخالف منتقدان مواجه شد. «بیرویا» در جدول آرای مردمی، در رده سیزدهم جای گرفته است.
بیمادر
درام سیدمرتضی فاطمی نیز با نظرات متفاوت منتقدان بدرقه شده است. بیمادر در جدول آرای مردمی، در رتبه دوازدهم قرار گرفته است.
بیرو
درام بیوگرافی مرتضی علی عباس میرزایی که عمدتا با اقبال منفی منتقدان مواجه شده است، در جدول آرای مردمی رویه متفاوتی با نظر منتقدان در پیش گرفته و در رتبه نهمین فیلم محبوب مردمی جا خوش کرده است.
خائنکشی
آخرین ساخته مسعود کیمیایی تا اینجا بیشتر با نظر موافق منتقدان همراه بوده است اما این فیلم در اتفاقی نسبتا عجیب، نوزدهمین فیلم محبوب مردمی است.
درب
کمتر منتقدی تاکنون درباره ساخته جدید سیدهادی محقق اظهارنظر کرده است. با این حال «درب» هماکنون در رتبه شانزدهمین فیلم محبوب مردمی قرار گرفته است. این فیلم با کمتر از ۸۰۰ مخاطب تا پایان روز هفتم دومین فیلم کممخاطب جشنواره این دوره به حساب میآید.
دسته دختران
منیر قیدی، یکی از سه فیلمنامهنویس دسته دختران است. فیلمی که اگرچه عموما با نقدهای منفی منتقدان مواجه شده اما در جدول محبوبترین آثار مردمی، در رتبه دهم قرار گرفته است.
شادروان
جدیدترین ساخته حسین نمازی که جزو غافلگیریهای جشنواره امسال محسوب میشود و با نظرات عمدتا مثبت منتقدان بدرقه شده، در رده چهارمین فیلم محبوب مردمی جشنواره امسال جای گرفته است.
شب طلایی
اولین فیلم یوسف حاتمیکیا نیز با اظهارات متفاوتی از سوی منتقدان همراه بوده است. این فیلم در رتبه پانزدهمین فیلم محبوب مردمی قرار گرفته است.
شهرک
فیلم علی حضرتی نیز ازجمله آثاری بوده که کمتر منتقدی تاکنون درباره آن به اظهارنظر پرداخته است. با این حال «شهرک» در جدول آرای مردمی، در رتبه هفدهم جای دارد.
علفزار
درام جسورانه کاظم دانشی نیز عموما، هم با استقبال خوب منتقدان مواجه شده و هم در سینماهای مردمی مورد استقبال قرار گرفته است تا جایی که این فیلم، سومین فیلم محبوب مردمی محسوب میشود.
لایههای دروغ
رامین سهراب یکی از سه فیلمنامهنویس تنها اکشن جشنواره این دوره محسوب میشود. این فیلم که با نظرات منفی منتقدان مواجه شده، هم اکنون در رتبه بیستمین فیلم محبوب مردم قرار دارد.
مرد بازنده
محمدحسین مهدویان یکی از سه فیلمنامهنویس «مرد بازنده» است. فیلمی که بیشتر با نقدهای مثبت استقبال شده و در جدول آرای مردمی نیز در رتبه پنجم قرار گرفته است. این فیلم با بیش از ۹ هزار مخاطب تا پایان روز هفتم، پرمخاطبترین فیلم این دوره شناخته شده است.
ملاقات خصوصی
اولین ساخته امید شمس که توسط سه فیلمنامهنویس ازجمله شخص کارگردان به رشته تحریر درآمده، هم با استقبال قابل توجه منتقدان مواجه شده و هم در جدول آرای مردمی به عنوان محبوبترین فیلم جشنواره این دوره شناخته میشود.
موقعیت مهدی
هادی حجازیفر که یکی از دو نویسنده این فیلم است، در ادامه روند پیشتازانه خود، همچنان که با اقبال گسترده منتقدان مواجه شده، در جدول آرای مردمی نیز در رتبه دوم قرار گرفته و اتفاق خارقالعاده ای را رقم زده است.
نگهبان شب
رضا میرکریمی، یکی از دو فیلمنامهنویس نگهبان شب است. فیلمی که نظرات موافق و مخالف بسیاری را از جانب منتقدان اخذ کرده و در جدول آرای مردم نیز در رتبه ششمین فیلم محبوب مردمی قرار گرفته است.
نظر شما