ظرفیت‌های بندری آبادان و خرمشهر با لایروبی اروندرود افزایش می‌یابد

آبادان - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه لایروبی آبراه اروند در حال پیگیری است گفت: ظرفیت های بنادر آبادان و خرمشهر با لایروبی آبراه اروند افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا عادل دریس چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای بهره برداری از ظرفیت‌های ایجاد شده در بندر خرمشهر لازم است که مسیر دسترسی آبی به بندر خرمشهر و بنادر آبادان فراهم شود افزود: خوشبختانه پیگیری‌ بسیار خوبی از سوی وزارت خارجه در این راستا انجام و نشست های متعددی برگزار شده است.

وی افزود: امید است نشست‌های جدید با کشور عراق به زودی شروع شود و منجر به لایروبی اروندرود گردد تا شناورها با مسیر آبی با عمق بیشتر امکان تردد داشته و هدایت کشتی‌های بزرگتر از این آبراه فراهم شود.

دریس به ۲۰ پست اسکله با سه کیلومتر طول و ظرفیت پنج میلیون تن جابجایی کالا در بندر خرمشهر اشاره کردو اظهار داشت: با آماده‌سازی زمین‌های پسکرانه  ۱۱ میلیون تن جا به جایی کالا به ظرفیت‌ اسکله‌های بندرخرمشهر اضافه می شود.

وی در ادامه گفت: زیرساخت‌ لازم برای پهلودهی، جداسازی کشتی‌ها و همچنین نگهداری کالاها به شکل بسیار اصولی در بندرخرمشهر ساخته شده و در حال توسعه است.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

وزیر کشور روز سه شنبه هفته جاری در سفر به آبادان و خرمشهر از مذاکره با طرف عراقی برای لایروبی اروندرود خبر داد و گفت:پس از توافق عملیات لایروبی وارد فاز اجرایی خواهد شد. 

اروندرود در جنوب غرب خوزستان و در مرز ایران و عراق جاری است.

این رودخانه از پیوستن رودهای دجله، فرات عراق و کارون ایران به وجود آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha