۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 84648326
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اُمیکرون و آمارهای تصاعدی ابتلا در لرستان

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 84648326
اُمیکرون و آمارهای تصاعدی ابتلا در لرستان

خرم آباد - ایرنا - اُمیکرون با سرعت انتشار بالا، آسمان آبی وضعیت کرونایی لرستان را به رنگ قرمز درآورده است و با بازگشت به روزهای خطرناک، تعداد افراد مبتلا و بستری را بصورت تصاعدی افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا روزانه تعداد مبتلایان و بستری های کرونا در لرستان نیز مانند دیگر نقاط کشور در حال افزایش است و در حالیکه واکسیناسیون عمومی و گسترده نوید پایان روزهای کرونایی را به مردم می داد و رنگ آبی وضعیت کرونایی پس از حدود ۲ سال رخ نمایان کرده بود اما با انتشار سویه اُمیکرون از یک طرف و بی توجهی برخی افرادناآگاه به ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی طی ۲ هفته اخیر وضعیت کرونا به ماه های نخست شیوع این ویروس ناخوانده برگردانده شده است.

اگرچه شمار زیادی از افراد جامعه اقدام به تزرریق ۲  دُز واکسن کرونا کرده اند اما به دلیل سرعت انتشار بالای سویه جدید لزوم تزریق دُز یادآور بارها توسط متخصصان و مسوولان تاکید شده است اما متاسفانه همچنان برخی افراد توجهی به وضعیت بحرانی انتشار ویروس کرونا ندارند و با عادی انگاری های بی حاصل همگان را به خطر و زحمت انداخته اند.

بی توجهی به واکسیناسیون توسط برخی افراد از یک طرف و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف دیگر عواملی مضاعف بر سرعت انتشار اُمیکرون  شده اند و در حالیکه لزوم رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه افراد مبتلا در مهار این ویروس، اصلی انکار ناپذیر است اما متاسفانه بارها شاهد حضور افراد مبتلا میان جامعه و عادی انگاری های بی منطق این افراد هستیم.

از طرف دیگر برگزاری مراسم عزا و عروسی نیز در استان های پایبند به سنت و رسوم همچون لرستان هیچگاه در مصاف با کرونا مغلوب نشد و اگرچه در کشاکش امواج کرونا تا حدودی کم رنگ شد اما هرگز ویروس مهاجم کرونا نتوانست بر اینگونه مراسم غالب شود، اطرافیان نیز به بهانه داغداری و گلایه های صاحبان  مراسم سعی در حضور و به عبارتی دورهمی ها دارند.

به هر روی فارغ از ضعف و کاستی های زیرساختی و در مواردی فرهنگی اما امروز رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، اهتمام به فاصله گذاری اجتماعی و لزوم تکمیل واکسیناسیون به منظور رهایی از ویروس کرونا و ممانعت از بازگشت به روزهای پرهراس و سردرگم امواج پیاپی، رسالت هر شهروند آگاه است.

۲۷.۴ درصد لرستانی ها دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۲۷.۴ درصد افراد واجد شرایط در این استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دکتر مریم کوشکی اظهار داشت: تاکنون ۸۸ درصد مردم استان دُز نخست و ۷۷.۱ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: واکسن‌های سینوفارم، برکت، پاستوکووک و کووک پلاس، اسپایکوژن، آسترازنکا و اسپوتنیک در مراکز واکسیناسیون کرونا در سطح استان موجود است و از مردم درخواست می شود با توجه به افزایش آمار ابتلای به کرونا، هرچه زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند.

۴۹ درصد مردم لرستان از ماسک استفاده می کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: باوجود افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، به طور متوسط ۴۹ درصد مردم این استان از ماسک استفاده می‌کنند و درصد استفاده از ماسک بین شاغلین ادارات، سازمان ها و بانک های استان ۷۰ درصد و در بین مراجعین آنها ۸۰ درصد است.

کوشکی اظهار داشت: ضریب استفاده از ماسک بین متصدیان واحدهای صنفی و عمومی استان لرستان نیز۵۴ و در بین مراجعین و مشتریان آنها ۵۲ درصد است.

وی با بیان اینکه درصد استفاده از ماسک بین مسافرین وسایط نقلیه عمومی درون و برون شهری ۴۹ درصد است ادامه داد: میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات، موسسات، دفاتر دولتی و خصوصی ۵۵ درصد است.

کوشکی همچنین افزود: میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای صنفی استان نیز ۴۸ درصد است که با توجه به محل تکثیر ویروس اُمیکرون (گلو و بینی)، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بیش از پیش ضروری و مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه درصد رعایت این نکات در جامعه کاهش پیدا کرده و نیاز است مردم تجدید نظر کنند گفت: علاوه بر این شرکت در تجمعات و حضور در بازار عید یک خطر مهم برای انتشار هر چه بیشتر ویروس محسوب می شود.

کوشکی ادامه داد: تکمیل فرآیند واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم نیز از موارد بسیار مهمی است که مردم باید در نظر داشته باشند.

۲۰۷ هزار و ۳۰۲ نفر در لرستان به کرونا مبتلا شده اند 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طی شبانه روز گذشته یکهزار و ۲۴ ابتلای جدید به کرونا در استان ثبت شد و شمار مبتلایان به کرونا در این استان به۲۰۷ هزار و ۳۰۲ نفر رسید.

کوشکی بیان کرد: در این مدت هیچ مورد مرگی بر اثر کرونا در لرستان ثبت نشده و مجموع جانباختگان ناشی از ویروس در این استان همچنان ۲ هزار و ۶۹۹ نفر است.

وی ادامه داد: اکنون ۴۷۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

کوشکی بر لزوم تکمیل واکسیناسیون بخصوص دُز سوم، رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی، تهویه مناسب هوا، شستن دست، دوری از تجمعات و رعایت فاصله اجتماعی تاکید کرد.

آمار بستریان کرونا در حال افزایش است

استاندار لرستان نیز گفت: با توجه به شیوع سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون، شرایط در کشور و به تبع آن استان چندان مطلوب نیست و آمار مبتلایان و بستری‌ها در حال افزایش است.

فرهاد زیویار اظهار داشت: اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند در آینده با مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات و تخت برای مراجعه کنندگان بیمارستان ها مواجه خواهیم بود و با این روند طی ۲ هفته آینده وضعیت استان به لحاظ امکانات درمانی کاملا با مشکل روبرو خواهد شد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه روند رو به افزایش بیماری در استان به منزله هشدار احتمال بحران است، تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن جشن های ماه رجب و شعبان از هم استانی ها می خواهیم از حضور در تجمعات خودداری و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

زیویار ادامه داد: امیدواریم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی شرایط کنترل شود و از وقوع مشکلاتی که منجر به تعطیلی اصناف و مشاغل بویژه در ایام پایانی سال می شود، جلوگیری به عمل آید.

وی یادآورشد: طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی، عمده دلایل مرگ بر اثر کرونا بین افراد سالمند استان، داشتن بیماری زمینه ای و عدم تزریق  واکسن گزارش شده که این موضوع نشان دهنده ضرورت رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی توسط این دسته از افراد است.

مردم نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به آمار پایین مرگ بر اثر کرونا در استان بیان کرد: البته مرگ و میرها چند روز بعد مشخص می شود بنابراین باید روزهای آینده را ملاک قرار دهیم.

دکتر بهرام دلفان با تاکید بر ضرورت تزریق دُر سوم واکسن کرونا افزود: همکاران درمانی استان کارآمدتر شده‌اند و مراکز درمانی نیز مجهز هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه سویه اُمیکرون ماندگاری و سرایت بیشتری دارد تصریح کرد: علائم ابتلای به این سویه هم شبیه سرما خوردگی و به همین دلیل ممکن است افراد ابتلای به کرونا را جدی نگیرند.

دلفان افزود: در سویه اُمیکرون افراد کمتر بستری می‌شوند و مرگ و میر هم کمتر است، اما به دلیل تعداد بالای بیماران سیستم‌های بهداشتی درمانی درگیر می‌شوند همچنین ابتلای به این سویه از کرونا در کودکان بیشتر است و ۲۰ درصد مبتلایان را کودکان شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: در ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد مدارس شهرهای قرمز تعطیل و در شهرهای نارنجی هم مدارس ابتدایی و مهد کودک‌ها تعطیل شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه استفاده از ماسک، دوری از تجمعات و واکسیناسیون سه راه مقابله با کرونا است، اظهار داشت: افرادی که دُز سوم واکسن خود را تزریق کرده اند یا مبتلا نشده‌اند یا با علائم خفیف بیمار شده اند بنابراین توصیه می‌کنیم افراد حتما واکسن را دریافت کنند.

دلفان با تاکید بر ضرورت دوری از تجمعات افزود: مطابق الگوی سویه اُمیکرون در سایر کشورها، ابتلا سریع است و بعد از یک ماه فروکش می‌کند که اگر این مدل را ملاک قرار دهیم سه تا چهار هفته دیگر این وضعیت را داریم، بنابراین باید پروتکل‌ها در این مدت رعایت شود تا از این بحران عبور کنیم.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دُز واکسن در استان ذخیره شده است گفت: انواع واکسن‌های موجود کشور را در استان داریم و از این نظر کمبودی وجود ندارد.

۹ شهر لرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اکنون ۹ شهرستان لرستان در وضعیت قرمز کرونایی ( فوق‌العاده خطرناک) قرار دارند.

در آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور که شامگاه جمعه ۲۲ بهمن اعلام شد، شهرستان های خرم‌آباد، ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دورود، دلفان، سلسله و چگنی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

براساس این اعلام وضعیت کرونا در شهرستان های کوهدشت و رومشکان هم نارنجی است و هیچ شهری از لرستان در وضعیت زرد یا آبی قرار ندارد.

رنگ زرد در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود، مناطقی که بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

 رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است، آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت، آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند و وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر  نیز به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha