به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتهامات تفکیک نژادی و آزار و اذیت جنسی در سایت کالیفرنیایی آن، در بازار سهام باارزشترین شرکت خودروسازی نیز تاثیر داشته است.
لری ارگان (Larry Organ) یک وکیل حقوق مدنی، با بیان اینکه وقتی دیدم تسلا در حال احداث کارخانه در سان فرانسیسکو است، بسیار خوشحال شدم، گفت:این شرکت به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان می دهد، در حوزه بازیافت اقدام می کند، ماشینهای برقی آنها امتیاز بالایی دارد و همه چیز عالی به نظر میرسید؛ اما در ادامه دریافت تماسها [در اعتراض به عملکرد تسلا] آغاز شد.
وی اضافه کرد: آنقدر شکایت از کارمندان سیاه پوستی که قربانی نژادپرستی هستند دریافت کرده است که از سال ۲۰۱۷ یک دعوای دسته جمعی علیه کارخانه مستقر در فرمونت (Fremont) که اکثر خودروهای این برند معتبر را تولید میکند، به جریان افتاد.
این وکیل مدنی با بیان اینکه این فرایند بدون توقف ادامه یافته است، اضافه کرد: من هزاران پرونده را مطرح کردهام، اما تسلا یکی از بدترین رقیبان از نظر سرسختی و بدنیتی است.
شکایت کالیفرنیا علیه تسلا
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالت کالیفرنیا نیز روز چهارشنبه شکایتهای جداگانهای علیه این کارخانه به دلیل تبعیضنژادی تنظیم کرده است.
در همین پیوند کوین کیش (Kevin Kish) مدیر آژانس مسئول رسیدگی به امور مدنی، اعلام کرده است که پس از دریافت صدها شکایت از کارگران، ما شواهدی مبنی بر تفکیک نژادی در کارخانه فرمونت یافتیم.
در همین زمینه ۶ زن نیز در ماه دسامبر شکایت و تسلا را به تحمل کردن آزار و اذیت جنسی از جمله تماس فیزیکی ناخواسته و فحشا، متهم کردند.
خبرگزاری فرانسه یادآوری میکند که این کارخانه در سالهای اخیر به دلیل تلاشهای ناموفق برای سازماندهی این موضوعات و به ویژه پس از وقوع یک قتل در پارکینگ این کارخانه خبرساز شد.
چگونه اتهام تفکیک نژادی مطرح شد؟
اوِن دیاز (Owen Diaz)، کارمند سابق این گروه و قربانی نژادپرستی، با بیان اینکه این مشکلات بر سود تسلا تأثیر نمیگذارد، به بندی از قرار داد این شرکت با کارمندان خود اشاره دارد که در آن موظف به حل مناقشات به شکل داخلی هستند؛ موضوعی که در بسیاری از شرکتهای آمریکایی رایج است.
او میافزاید: شرکت تسلات هرگز مسئولیتی در این زمینه بر عهده نمیگیرد و داوران داخلی همیشه طرف تسلا را میگیرند.
این کارمند سابق تسلا که ۹ ماه در خط مونتاژ این شرکت در سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ کار کرده است، تاکید دارد که هر روز از توهینهای نژادپرستانه از جمله اصطلاح N-word (کاکاسیاه، اصطلاح نژادپرستانه و بسیار تحقیرآمیز برای تعیین سیاه پوستان) رنج برده است.
از این رو در ماه اکتبر، هیات منصفه دادگاهی این خودروساز را به پرداخت ۱۳۷ میلیون دلار غرامت به دلیل چشمپوشی از این موضوعات محکوم کرد.
دیاز میگوید: وقتی اتفاقات را گزارش کردیم، به ما گفتند که نگرش منفی داریم.
از طرف دیگر دیوید لاو (David Lowe)، وکیل چندین زن شکایتکننده از تسلا نیز، میگوید: فرهنگ تسلا صحنهسازی تخلف و رعایت نکردن قوانین است و این موضوع منجر به ایجاد محیطی شده است که در آن مردم معتقدند که میتوانند هرکاری که میخواهند انجام دهند، چه به دیگران آسیب برسانند یا نه!
در برخورد با این شرایط اما ایلان ماسک مدیرعامل تسلا که مدتها بود مقامات کالیفرنیا را به دلیل محدودیتهای بهداشتی همهگیری کرونا که آن را چالشی برای تولید میدانست، تهدید به ترک این ایالت کرده بود، در پاییز مقر خود را به تگزاس منتقل کرد.
از طرف دیگر تسلا که به درخواست خبرگزاری فرانسه [برای پاسخگویی به ابهامات و اتهامات] واکنشی نشان نداده است، روز چهارشنبه بیانیهای مطبوعاتی درباره شکایتهای مطرح شده توسط دولت آمریکا منتشر کرد و مدعی شد که میخواهد یک محل کار ایمن، محترمانه، منصفانه و فراگیر ارایه دهد و شکایتهای انجام شده علیه این شرکت را ناعادلانه و معکوس دانست.
خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش میدهد که تسلا در سال گذشته میلادی با وجود چالشهای جهانی در عرضه، حدود یک میلیون خودرو تحویل داده و ۵.۵ میلیارد دلار سود کسب کرده است.
در طرف دیگر ماجرا استیو اسمیت (Steve Smith)، مدیر ارتباطات اتحادیههای کارگری کالیفرنیا با بیان اینکه کارگران به صورت مرتب در مورد فشارهای کاری برای تولید فوری خودرو در این شرکت که حتی منجر به صدمه دیدن عدهای شده است، صحبت میکنند، تاکید میکند: اما کارگران از ترس از دست دادن شغل خود، نمیتوانند علنی در این زمینه صحبت یا شکایتی تنظیم کنند.
نظر شما