۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۲۱:۰۹
کد خبرنگار: 944
کد خبر: 84649138
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

موارد بستری ناشی از کرونا در هرمزگان ۲۷ درصد افزایش یافت

بندرعباس-ایرنا- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با مقایسه آمار کرونا در ۲ هفته گذشته، گفت: در هفته‌ای که گذشت ۲۷ درصد موارد بستری و  ۵۷ درصد موارد بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه افزایش یافته است.

دکتر فاطمه نوروزیان روز شنبه در گفت وگو با رسانه‌ها از افزایش ۳۰ درصدی فوت ناشی از کرونا خبر داد و افزود: اکثر موارد فوت به دلیل ویروس دلتا است اما در این بین موارد فوت ناشی از ویروس اُمیکرون نیز وجود داشته است.

وی ادامه داد: در موارد انجام تست و غربالگری ۳۵ درصد و در شناسایی موارد مثبت ۱۵ درصد کاهش داشته‌ایم اما این کاهش به معنای کاهش واقعی بیماری نیست چرا که مقرر شده بود افراد علامت دار با فرض به ابتلا، خود را قرنطینه کنند و دیگر نیازی به انجام تست نیست.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآور شد: در هفته ماقبل (۱۴ تا هفت روز پیش)  درصد مثبت شدن تست ۴۵ درصد بود و در هفته قبل به ۵۹ درصد رسید که افزایش درصد مثبت شدن تست، یکی از شاخص‌های اصلی نشان دهنده گردش ویروس در جامعه است.

نوروزیان هشدار داد: افراد باید بسیار مراقب باشند چرا که در حال حاضر علاوه بر وجود ویروس اُمیکرون، ویروس دلتا نیز در جامعه درحال گردش است و در این بین افرادی که واکسن نزده‌اند و یا واکسیناسیون خود را کامل نکرده و یا افرادی که از دز دوم واکسن آنها بیش از ۶ ماه گذشته است، در معرض خطر جدی هستند.

وی توصیه کرد: درصورت علامت دار شدن یک فرد، کل افراد خانواده قرنطینه شوند و در محل کار و اجتماع از دو ماسک مختلف (ماسک سه بعدی و ماسک سه لایه جراحی) همزمان استفاده شود و  فاصله فیزیکی رعایت گردد و در محیط های سربسته تهویه برقرار باشد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مردم خواست از رفتن به مکان‌هایی که مجبورند ماسک خود را در بیاورند مانند رستوران ها، کافی شاپ ها و عروسی خودداری کنند.

وی درباره حمل و نقل افراد توسط شناورها، متذکر شد: شناورها به شرطی می‌توانند ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مسافر حمل کنند ‌که تهویه مناسب برقرار باشد.

نوروزیان استعمال دخانیات و استفاده از قلیان در محل‌های عمومی را  ممنوع و در شرایط کنونی خطرناک دانست که می‌تواند باعث انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر شود.

وی افزود: متاسفانه افراد با تصور اشتباه اینکه اُمیکرون خفیف است، دستور العملهای بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند که با توجه گردش همزمان ویروس دلتا با اُمیکرون، ممکن است این افراد به ویروس دلتا مبتلا شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآور شد: هرچند ویروس دلتا بسیار خطرناک‌تر است  اما در مبتلایان به ویروس اُمیکرون نیز عوارض ریوی و مرگ و میر مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر اکثر شهرستان‌های استان هرمزگان به رنگ قرمز هستند و ممکن است کل استان در وضعیت قرمز قرار گیرد، بنابراین رعایت دستورالعمل‌ها بسیار حائز اهمیت است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: با توجه به این که ویروس اُمیکرون به صورت فراگیر کودکان را مبتلا می‌کند بنابراین به شدت توصیه می‌شود که واکسیناسیون کودکان انجام شود و لازم است افراد در زمان واکسیناسیون علامت‌دار نباشند و در صورتی که در خانواده آنها کسی دارای علامت است، حداقل دو هفته صبر کنند.

 وی یادآور شد: در صورتی که چنین افرادی  علامت دار نشدند، می توانند  واکسیناسیون خود را انجام دهند و اگر خود فرد علامت دار است، حداقل چهار هفته بعد از شروع علائم، واکسیناسیون را انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha