چرا مکرون برای اعلام نامزدی در انتخابات تعلل می‌کند؟

تهران - ایرنا - «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هنوز نامزدی خود را به طور رسمی اعلام نکرده است. این تعلل، در حالی که نام وی دست کم تاکنون همواره در صدر نظرسنجی ها بوده، این سوال را مطرح می کند که آیا او از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۲ مطمئن است؟ و یا نتیجه انتخابات از پیش مشخص است؟

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کمتر از دو ماه تا برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده است. مکرون که می تواند برای تمدید دوره پنجساله دیگری در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود از شیوه تعلیق استفاده کرده و در حالی که می‌گوید کارهای مهم‌تری از اعلام نامزدی دارد، این اعلام را به «وقت مقتضی» موکول کرده است. این تعلل برخی از رقبا را کلافه کرده تا آنجا که او را متهم می کنند از محل هزینه‌های دولتی هم‌زمان کارزار انتخاباتی خود را پیش می برد. برخی دیگر نیز این مساله را ناشی از خیال راحت او برای انتخاب مجدد می‌دانند. همانطور که نام او از چند ماه پیش در فهرست نامزدهای انتخاباتی نظرسنجی‌ها جا دارد و همواره هم صدرنشین است. 

رادیو فرانسه در گزارشی به این سوال پاسخ «مسلما خیر» می دهد و می افزاید: هیچکس از پیش نمی داند که پیروز رای‌گیری کیست. ممکن است شاهد شگفتی و یا نتایج کاملا مغایر با پیش‌بینی ها باشیم. اما سوالاتی در مورد پشت صحنه انتخابات پیش رو مطرح می شود. کمتر از دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، ماکرون در صدر همه نظرسنجی ها قرار دارد که بدون استثنا نشان می دهند او صرف نظر از اینکه چه کسی رقیبش در دور دوم انتخابات باشد، پیروز رای‌گیری خواهد بود.

این گزارش با تاکید بر اعتمادی که به ساختار اجرایی انتخابات وجود دارد، از آماده شدن نامزدها برای «نبردی سخت» سخن می‌گوید که برخی در مورد آن هشدار می‌دهند که باید «هوشیار» هم بود. در همین زمان برخی از اعضای دولت در اظهارنظرهایی شیطنت آمیز اعلام کرده اند که «شانس خوبی» برای پیروزی وجود دارد.

اعتماد بیش از حد به نظرسنجی‌ها

برخی چون «کریستف کستانه» و «ریشار فران» سیاستمداران فرانسوی و وزرای سابق کابینه مکرون و هر دو از حزب رئیس جمهوری با عنوان «جمهوری به پیش»، چند وقتی است که به هواداران این حزب هشدار می‌دهند «زیادی خوشبین» نباشند. شاید دلیل این هشدار بی احتیاطی در جبهه مکرون است. یک مشاور دولتی اعلام کرده است: ما در مورد اطمینان خاطر بیش از حد برخی، نگرانیم.

برخی از افراد کابینه نیز چنان به پیروزی مکرون مطمئن هستند که به پس از ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) و اصلاحاتی که قرار است او در دور دوم ریاست جمهوری فرانسه داشته باشد، می اندیشند. این در حالی است که مکرون در ماه های اخیر بارها به ترمیم کابینه و تغییر وزرایی دست زده که فکر می کرده بیش از حال بر آینده متمرکز هستند.

احزاب چپ‌گرا و واگذاری انتخابات به حریف

به نظر می رسد که تعدادی از رقبای مکرون، شکست خود را پذیرفته اند. این نامزدها به دوره بعد از انتخابات می اندیشند. احزاب چپ (به استثنای «ژان لوک ملانشون» نامزد حزب فرانسه تسلیم ناپذیر) آنقدر پراکنده و ضعیف هستند که تصوری برای پیروزی در انتخابات ندارند. به همین دلیل هم هست که همه احزاب سوسیالیست، کمونیست و طرفدار محیط زیست موافق کناره گیری نمایندگانشان نیستند تا دستکم تا پیش از انتخابات مجلس در ماه ژوئن (خرداد/تیر) نامشان در این کارزار مطرح شده باشد.

چرا مکرون برای اعلام نامزدی در انتخابات تعلل می‌کند؟
نامزدهای احزاب چپ‌گرا از رسا: ژادو، توبیرا، ایدالگو و ملانشون

در میان نامزدهای احزاب چپگرا، بهترین جایگاه به «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» با ۱۰.۵ درصد رای موافق تعلق دارد. پس از او «فابیان روسل» از حزب کمونیست (۴.۵ درصد)، «یانیک ژادو» از حزب «اروپ اکولوژی-سبزها» (۴.۵ درصد) و «کریستیان توبیرا» وزیر اسبق دادگستری (۴درصد) و «آن ایدالگو» شهردار پاریس از حزب سوسیالیست (۲ درصد) قرار دارند. برپایه نظرسنجی‌هایی که تاکنون صورت گرفته هیچ یک از نامزدهای احزاب چپ بخت رسیدن به دور دوم را ندارند.

احزاب راست‌گرا و طرح اتحاد

وضعیت در جبهه راست‌گرایان هم تفاوت چندانی با جبهه مقابل ندارد. هر چند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که «مارین لو پن» از جزب «مجمع ملی» همواره بالاترین جایگاه را در میان نامزدهای راست‌گرا دارد و در جایگاه دوم پس از مکرون قرار می‌گیرد، اما هم حزبی‌هایش انتظار شکست دیگری را مشابه انتخابات قبلی دارند.

این مساله می‌تواند خروج‌های اخیر از صف لو پن و پیوستن به «اریک زمور» افراطی که جبهه راست را تحرک بخشیده است، توضیح دهد.

چرا مکرون برای اعلام نامزدی در انتخابات تعلل می‌کند؟
نامزدهای احزاب دست راستی از سمت راست: پکرس، لو پن و زمور

رادیو فرانسه در پایان این گزارش می‌آورد: حتی اگر همه چیز ممکن باشد، این انتخابات برای بسیاری از پیش تعیین شده است. بسیاری از نامزدها مکرون را برنده مسلما انتخابات پیش رو می دانند، به همین دلیل بسیاری از نامزدها تنها به این فکر می کنند که با نگاهی به آینده فعالیت های سیاسی خود امروز در جایگاهی بالاتر از رقبای مستقیم خود قرار بگیرند.

به گزارش ایرنا، تازه‌ترین نظرسنجی ها نشان داد که مکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه، با فاصله قابل توجه با رقیبان در جایگاه نخست قرار دارد. وی در این نظرسنجی جایگاه خود را بهبود داده و به رای موافق ۲۴ درصدی رسیده است.

همانند نظرسنجی‌های گذشته، سه جایگاه بعدی در اختیار سه نامزد از سه حزب دست راستی است؛ مارین لو پن با ۱۷.۵ درصد رای موافق، اریک زمور از حزب فرانسه تسلیم ناپذیر با ۱۴.۵ درصد و «والری پکرس» از حزب جمهوری خواه با ۱۳.۵ درصد. تفاوت قابل توجه این نظرسنجی بهبود جایگاه زمور در افکار عمومی است که با مواضع تند، اندیشه‌های افراطی اسلام هراسانه و رویکرد مهاجرستیزانه شناخته می‌شود.

بر پایه این نظرسنجی که توسط موسسه «ب. و. آ.» و به سفارش مطبوعات فرانسه صورت گرفته است، پیش‌بینی می‌شود در دور دوم انتخابات مکرون در صورت رویارویی با نامزدهای احزاب دست راستی برنده خواهد شد. مکرون در صورت رقابت با لو پن ۵۶ بر ۴۴ درصد، در برابر پکرس با نتیجه ۵۶ بر ۴۴ درصد و در برابر اریک زمور ۶۳ درصد بر ۳۷ درصد به پیروزی خواهد رسید.

نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۲ فرانسه در۱۰ آوریل ۲۰۲۲میلادی  (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود. دومین دور انتخابات بین دو نامزد برتر نیز در ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha