۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84656425
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرگردانی افغان‌ها شش ماه  پس از خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان

تهران-ایرنا- روزنامه هیل نوشت: با گذشت ۶ ماه از سقوط کابل به دست طالبان و خروج شتابزده دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از افغانستان، هزاران افغان همچنان در وضعیت نامعلومی بسر می برند و داخل کشورشان و در سراسر جهان آواره شده اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای هیل نوشت: در عملیات تخلیه افغانستان ۷۶ هزار افغان در آمریکا پناهنده شدند و افرادی که با استفاده از پروازهای چارتر خصوصی از افغانستان خارج شدند در خارج از این کشور سرگردان هستند. این در حالیست که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افغان ها که با آمریکایی ها و اقدامات این کشور در افغانستان در ارتباط بودند همچنان در افغانستان بسر می بردند.

بر اساس این گزارش ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از افغان ها بعد از عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی در اردوگاه هایی در قطر و امارات بسر می برند. اما طرح های که قرار بود برای رسیدگی به وضعیت این دسته از افغان ها بکار بسته شود همچنان عمدتا تحقق نیافته است.

سرگردانی افغان‌ها شش ماه  پس از خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان

نگرانی ها درباره این که آمریکا نتواند به افغان ها کمک کند همچنان به قوت خود باقی است.

بایدن برنامه کمک به افغان های مهاجر ازجمله افراد آسیب پذیر به دلیل ارتباط آنها با آمریکا و کمک به تلاش های آمریکا به افغانستان آغاز کرده است اما کاخ سفید هنوز راهی را برای تقاضی پناهندگی آنها در داخل کشورشان باز نکرده است. این بدان معنا است که آنها باید یک روند یکساله را تنها در صورتی که بخواهند از یک کشور همسایه اقدام کنند در مقابل دارند.

همچنین برنامه آزادی مشروط انسان دوستانه که به افغان های خارج از کشورشان اجازه می دهد با استناد بر قوانین معافیتی مهاجرتی به آمریکا وارد شوند دچار خلل هایی است.

از بین ۴۳ هزار تقاضاهای ارائه شده به اداره شهروندی و خدمات مهاجرتی آمریکا از ابتدای ژوئیه تاکنون به تقاضای کمتر از دو هزار نفر از آنها رسیدگی شده است و تقاضای اکثر آنها نادیده گرفته شده است. به تنها ۱۷۰ نفر مجوز ورود به آمریکا داده شده و تقاضای حدود ۱۵۰۰ نفر پذیرفته نشده است.

دولت آمریکا گفته است انتظار نمی رود تا سال مالی ۲۰۲۳میلادی به آوارگانی که به تلاش های مختلف آمریکا کمک کردند، یاری برساند و حتی در آن زمان نیز صلاحیت بسیاری از افغان ها پذیرفته نخواهد شد.

دولت آمریکا با افزایش فشار مدافعان حقوق پناهجویان مواجه است که از این دولت می خواهند روند رسیدگی به تقاضای پناهندگی افغان ها را سرعت بخشیده و خدمات مستقیم بیشتری به افغان هایی ارائه دهند که قادر به ترک کشورشان نیستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha