بی توجهی نسبت به غربالگری، سلامت مردان را بیش از زنان به خطر انداخته است

قزوین - ایرنا - یک استاد دانشگاه و کارشناس حوزه سلامت گفت: بسیاری از مردان به دلیل عدم توجه کافی به سلامت خود و مراجعه نکردن به مراکز بهداشت و خودداری از دادن تست غربالگری، در معرض ابتلا به بیماری های پر خطر قرار دارند و در نتیجه میزان مرگ و میر آنان نسبت به زنان بیشتر است.

به گزارش ایرنا، با اینکه مردان نسبت به زنان و کودکان از قوای جسمی بالاتری برخوردار هستند اما بر اساس آمارهای ارائه شده بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند که یکی از مهم ترین دلیل آن سهل انگاری نسبت به حفظ سلامت خود است.

تغییر سبک زندگی، افزایش استعمال دخانیات و مواد مخدر، قرارگیری در شرایط محیطی نامناسب، حوادث رانندگی، بیماری های روانی و اختلالات رفتاری، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های دستگاه تنفسی، گوارشی، ادارای و تناسلی، بیماری های عضلانی و همچنین ابتلا به انواع سرطان ها باعث شده  تا سلامت جسمی و روحی  مردان به خطر افتد و میزان کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مرگ و میر در مردان بیش از زنان است و به گفته بسیاری از کارشناسان تنها با توجه به بهداشت، سلامت و ارتقای ایمنی می توان بسیاری از مرگ و میرها را در آنان کنترل کرد.

یکم تا هفتم اسفند ماه به عنوان هفته "سلامت مردان" نام‌گذاری شده است و از همین رو خبرنگار ایرنا به سراغ دکتر سجاد کربلایی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه سلامت رفته است.

بی توجهی نسبت به غربالگری، سلامت مردان را بیش از زنان به خطر انداخته است

ایرنا: در خصوص اهمیت سلامت مردان و چالش های این حوزه توضیح بفرمایید.

اهمیت سلامت مردان این روزها به دلیل بروز مشکلات و مسائل اجتماعی و اقتصادی در کل جهان مفقود مانده است.

همانطور که می دانید سلامت به ۲ دسته‌ سلامت جسم و سلامت روان تقسیم می شود. که اهمیت به هر ۲ دسته بسیار ضروری است.

گاهی سلامت روان در گرو سلامت جسم و سلامت جسم در گرو سلامت روان است بنابراین توجه به هر دو موضوع امری ضروری است.

نگاه مردان به درمان و رفع مشکلات جسمی نسبت به سلامت روانشان بیشتر است اما در همین بخش هم آنان نسبت به زنان توجه کمتری نسبت به حفظ سلامت و درمان مشکلات شان دارند.

عموما مردان به دلیل ژنتیک و نوع سبک زندگی خود بیشتر از زنان در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها قرار دارند بنابراین انجام منظم تست‌های غربالگری مردان به صورت منظم توصیه می شود.

ایرنا: در خصوص شایع ترین بیماری هایی که درکمین مردان است، توضیح بفرمایید.

میزان مرگ و میر در مردان بسیار بالاتر از زنان است و همانطور که پیشتر اشاره کردم، دلیل آن عدم توجه به مقوله سلامت می باشد.

خیلی از  بیماری هایی که درکمین مردان است، قابل پیشگیری و کنترل می باشد و آمار بالای مرگ و میر در مردان نشان از خطرناک بودن بیماری های آنان ندارد بلکه نشان از بی توجهی آنان به بهداشت و سلامت دارد.

در حال حاضر انواع سرطان‌ها و مشکلات باروری از شایع ترین بیماری هایی است که مردان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

بی توجهی نسبت به غربالگری، سلامت مردان را بیش از زنان به خطر انداخته است

ایرنا: کدام سرطان ها در مردان شایع تر است؟

سرطان معده، روده، ریه، مثانه و پروستات از شایع ترین سرطان ها در مردان است که به عواملی چون تغذیه ناسالم، استرس، استعمال دخانیات و مصرف الکل و همچنین قرار گیری در محیط های کاری شیمیایی رخ می دهد.

ایرنا: درخصوص سرطان پروستات و مثانه و همچنین راه های پیشگیری از آن ها که خیلی در مردان شایع است، توضیح بفرمایید؟

عفونت، التهاب، بزرگی خوش‌خیم پروستات و سرطان پروستات، سه بیماری مهم پروستات مردان در طول زندگی‌شان است.

انجام تست های غربالگری می تواند نقش به سزایی در پیشگیری از سرطان پروستات داشته باشد و یکی از علائم ابتلا به سرطان پروستات بزرگ شدن پروستات است و توصیه می شود مردان از سنین ۴۵ سالگی به بعد حتما مورد معاینه قرار گیرند.

غربالگری های مربوط به سرطان پروستات، شامل عکس برداری دیجیتال از رکتوم یا انجام آزمایش خون آنتی ژن پروستات است و در صورتی که نتیجه آزمایش بالاتر از سطح متوسط باشد و نتیجه اسکن دیجیتال طبیعی باشد، تست شاخص سلامت پروستات تجویز می شود.

مردانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، کمتر از سایر مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار می گیرند.

درمان این نوع سرطان هم بستگی به نوع و پیشرفت بیماری توسط تجویز دارو و در مواقعی جراحی صورت می گیرد.

در خصوص سرطان مثانه هم باید بگویم که متاسفانه این سرطان از دیگر بیماری های شایع و خطر آفرینی است که مردان با آن دست و پنجه نرم می کنند و شیوع آن تقریبا پنج برابر زنان است و به عنوان سرطان کشنده با آمار مرگ و میر بالا معرفی می شود.

دیواره مثانه دارای چندین لایه است. هر لایه از سلول های مختلفی تشکیل شده و بیشتر سرطان های مثانه از درون لایه داخلی مثانه شروع می شود.

سرطان مثانه انواع مختلفی دارد و سالانه بالغ بر ۵۰ هزار مرد به آن مبتلا می شوند.

بی توجهی نسبت به غربالگری، سلامت مردان را بیش از زنان به خطر انداخته است

ایرنا: در خصوص ناباروری مردان هم توضیح بفرمایید؟

عوامل مختلفی در ناباروری مردان دخیل می باشد که واریکوسل در صورت عدم درمان و توجه یکی از مهم ترین علل آن است.

واریکسول معمولا درسن بلوغ پسران بروز پیدا می کند و بالغ بر ۲۰ درصد جمعیت مردان گریبان گیر آن هستند.

واریکسول در صورت عدم درمان باعث ایجاد آسیب جدی در اسپرم سازی بیضه ها می شود که البته شرایط خارجی نظیر آلودگی های محیطی، استعمال دخانیات و همچنین تغذیه نامناسب در بروز آن دخیل است.

همچنین درصد قابل توجهی از علت ناباروری مردان، مربوط به اختلال بروز در سیستم بدنی و تناسلی مردان است.

اختلالات هورمون های جنسی، رشد نامناسب بیضه ها، کوچک بودن بیضه، بروز برخی عفونت ها مانند سل که لوله های انتقال دهنده اسپرم را تخریب می‌کند، مصرف برخی داروها و بروز برخی بیماری های آمیزشی از جمله سوزاک از جمله مواردی است که ناباروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha