نشست اضطراری شورای دفاع و امنیت فرانسه؛ نخستین واکنش عملی به تحولات اوکراین

تهران- ایرنا- «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به اقدام روسیه در مورد اوکراین، نشست اضطراری شورای دفاع و امنیت را پشت درهای بسته تشکیل داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، مکرون به محض اعلام خبر به رسمیت شناخته شدن استقلال جمهوری‌های خلق «دونستک» و «لوگانسک» در شرق اوکراین، نشست اضطراری شورای دفاع و امنیت را پشت درهای بسته تشکیل داد.

دستور این نشست که با حضور وزرای امور خارجه، ارتش، اقتصاد و دارایی برگزار شد، تحلیل وضعیت در همه ابعاد دیپلماتیک، تجاری و نظامی و نیز مطالعه تمام احتمالات ممکن برای پاسخ به آن، عنوان شد.

برپایه این گزارش، یکی از نخستین مسائل مطرح شده در این نشست، وضع تحریم‌های احتمالی علیه مسکو توسط فرانسه و اتحادیه اروپا در کوتاه ترین زمان ممکن بود.

پس از این جلسه دو ساعته در سالنی در زیرزمین کاخ ریاست جمهوری الیزه که محرمانه‌ترین نشست ها در آن برگزار می شود، مکرون با همتایان آمریکایی و آلمانی خود تلفنی گفت‌وگو کرد. پس از آن نیز رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه ای اقدام مسکو را «محکوم» کرد.

به نوشته «لو فیگارو»، مکرون که در هفته‌های گذشته بارها تلاش کرده است تا با تماس تلفنی و دیدارهای حضوری با همتایان روس و اوکراینی خود راه گفت‌وگو را در بحران میان مسکو و کی‌یف باز نگه دارد، با بن‌بست مواجه شده است. این مساله، تایید شکست برای همه کسانی است که امیدوار بودند مکرون بتواند از موقعیت ریاست دوره‌ای بر شورای اتحادیه اروپا برای ایفای نقش میانجی قدرتمند در عرصه بین المللی استفاده کند.

به گزارش ایرنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب در یک سخنرانی، استقلال جمهوری‌های خلق «دونستک» و «لوگانسک» را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش دولتمردان و مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.

پس از اعلام این خبر، درحالی که گزارش ها حاکی از آتش بازی و شادی مردم در جمهوری های دونتسک و لوگانسک بود، مقام‌های آمریکایی و کشورهای اروپایی به سرعت در محکومیت این اقدام واکنش نشان دادند.

همچنین نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات اوکراین دوشنبه شب به وقت محلی تشکیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha